طراحی صنعتی طراحی محصول

تفاوت هنرمند و طراح

هنگامی که دانشجوی رشته طراحی صنعتی هستید و یا در این زمینه مشغول به کار شده‌اید احتمالا اولین سوالی که دیگران از شما می‌پرسند این است که طراحی صنعتی چیست؟ آیا طراحان کارهای گرافیکی انجام می‌دهند؟ کتاب می‌نویسند؟ پل و ساختمان می‌سازند؟ لباس یا وبسایت طراحی می‌کنند؟ اینها نمونه سوالاتی هستند که از یک طراح در مورد رشته‌اش پرسیده می‌شود. در ادامه با ما همراه شوید.

محصول نهایی

mobile-application-testing-0092-w600

هنرمند و طراح هردو محصولات بصری خلق می‌کنند. هنرمندان برای جلب توجه استفاده کننده نهایی، بیشتر آثار چشم نواز و جذاب به وجود می‌آورند. نقاشی و یا تصویرسازی‌هایی که نتیجه دیدگاه هنرمند هستند در نهایت به صورت چاپ شده در یک کتاب، بوم نقاشی در یک گالری، قاب عکسی آویخته بر دیوار اتاق و یا یک نقاشی دیواری به بازار عرضه می‌شوند. در واقع اثر هنری آنها خود محصول نهایی است. اما طراحان تصاویر زیبا را برای انتقال مفاهیم و ایجاد ارتباط به کار می‌برند و این تنها یک مرحله از کار آنها در روند تولید محصول است.

طراحان از اسکچ زدن، رندر گرفتن، ساخت مدل و ابزارهای مختلف دیگر برای برقراری ارتباط با اعضای تیم خود استفاده می‌کنند، تیمی که با هدف خلق محصولی کاربردی گرد هم جمع شده اند. احتمال دارد محصول نهایی یک بازی رایانه‌ای، فیلم، لپ‌تاپ، کوله پشتی یا حتی مبلمان باشد. تصاویر خلق شده توسط طراح، محصول نهایی او نیست بلکه وسیله انتقال مفاهیم و راه حل مسائل به افرادی است که در روند تبدیل ایده به محصول، وی را یاری می‌کنند.

حل مسئله

design-thinking-w600

هرکس از طریقی مسائل را حل می‌کند، تفاوت هنرمند و طراح نیز در این نقطه پررنگ‌تر می‌شود. یک هنرمند معمولا ایده و یا دیدگاهی دارد که می‌خواهد دیگران را از آن مطلع سازد، در نتیجه با خلق اثری هنری این مسئله را حل می‌کند. از سوی دیگر طراحان بیشتر با مسائلی مواجه هستند که از طرف مشتری یا سفارش دهنده کار مطرح می‌شوند. برای مثال فرض کنیم که شرکتی قصد دارد میزان فروش محصول خود را در طی سال افزایش دهد. در اینجا کار طراح به مسائل کوچکتری تقسیم می‌شود، مسائلی که حل آنها خریدار را متقاعد می‌سازد که محصول پیشنهاد شده از آنچه که در حال حاضر دارد مفیدتر است.

طراح باید ظاهر محصول را به روز نگه دارد، استانداردهای ارگونومیک آن را ارتقاء دهد، شیوه‌های متفاوت ساخت و تولید را جهت کاهش قیمت تمام شده به کار گیرد و یا حتی شکل و شمایل جدیدی را طراحی نماید. شاید نتیجه کار محصول مدرنی شود که برای اشغال کمتر فضا جمع و باز شود، یا استفاده از آن کاملا راحت تر از محصول قبلی باشد و قیمت آن برای مصرف کننده مقرون به صرفه تمام شود. به طور خلاصه طراحان مسائل را در جهت رضایت تولیدکننده و مصرف کننده حل می‌کنند.

مهارت

Blog-image-w600

ماهر به شخصی گفته می‌شود که کاری را با دقت، ظرافت و به طور حرفه‌ای انجام دهد. هنرمندان براى متمایز کردن آثارشان از تازه کارها باید به سطوح بالایی از مهارت در کار خود دست یابند. معمولا تجربه هنرمندان در طی زمان افزایش یافته و در نتیجه ارزش کار آنها نیز بیشتر می‌شود.

مهارت طراح، در برقرارى ارتباط و ارائه راهکارهاى سریع و مورد پسند است. لزومی ندارد یک طراح برای فروش ایده‌هایش به اندازه یک هنرمند در کار خود مهارت داشته باشد، اما شکی نیست که هرچقدر در کار خود حرفه‌ای‌تر باشید ارزشتان بیشتر می‌شود.

تعامل

Touch_Screen_PDA_Phone-w600

تعامل مردم با آثار هنری اغلب غیرفعال و صرفاً دیداری است. مگر اینکه اثر به صورت بنایی نصب شده در محل و یا مجسمه باشد که در این صورت نیز حداقلِ تعامل بین بازدید کننده و اثر شکل می‌گیرد. داشتن تاثیر متقابل سهم زیادی در طراحی دارد، بسیاری از طراحان از طریق ایجاد تعامل بین محصول و کاربر راه حل مسایل را میابند. فرقی نمی‌کند طراحی مربوط به ابزار، لوازم، وسایل الکترونیکی، پوشاک یا خودرو باشد، همه این محصولات با در نظر گرفتن شرایط کاربر نهایی طراحی می‌شوند. پیش از آنکه یک محصول لقب موفقیت آمیز را به خود بگیرد باید دارای چند ویژگی باشد که یکی از مهمترین آنها برقراری تعامل با کاربر است.

عملکرد

Functional-food-opportunities-in-Asia-amid-global-volatility-w600

کارکرد یک اثر هنری تحریک بصری است که به عنوان مثال در قالب دکوراسیون و یا داستان مصور دیده می‌شود. محصولات توسط طراحان به وجود می‌آیند تا عملکردی را به صورت موفقیت آمیز ارائه دهند. عبارتِ طراحی کاربردی معمولا زمانی به کار می‌رود که هدف از تولید یک محصول برطرف کردن نیازی خاص باشد. اگر یک دربازکن به زیباترین شکل ممکن و با بالاترین سطح تکنولوژی و با فیبرکربن فوق العاده سبک ساخته شود، احتمالا در نهایت محصولی زیبا، اما بدون کارآیی خواهیم داشت. می‌توان گفت مواد به کار رفته برای باز کردن قوطی کنسرو به اندازه کافی مقاوم نیستند و اگر قیمت آن نیز بر اثر به کارگیری مواد گرانقیمت ۱۰۰ برابر بیشتر از محصولات مشابه تمام شود فروشش در بازار تقریبا غیرممکن است. در چنین مواردی دربازکن صیقلی از جنس فیبر کربن می‌تواند به عنوان یک اثر هنری در نظر گرفته شود زیرا هدف از طراحی آن جلب توجه و دیده شدن است نه باز کردن در کنسرو، در چنین موارد مشابهی تولید انبوه وجود نخواهد داشت.

تولید

mercedes-benz-s-class-w222-has-highest-daily-production-output-ever-73911_1-w600

بیشتر آثار هنری به منظور فروش نسخه اصلی آنها به وجود می‌آیند که ساعت‌ها کار و تلاش هنرمند صرف خلقشان شده است. اما طراحی معمولا به منظور تولید انبوه انجام می‌شود، تفاوتی ندارد که محصولی مصرفی باشد یا اپلیکیشن موبایل، طراحی داخلی باشد یا طراحی گرافیکی، در هر صورت تعداد مورد نیاز نقش مهمی در چگونگی طراحی آنها دارد. تولید اتوماتیک محصولات از هزینه نیروی انسانی می‌کاهد. در سال‌های اخیر طراحان به سمتی پیش رفته‌اند که از هزینه‌های تولید کاسته و مواردی همچون دوره عمر محصول، از طرح‌های اولیه تا دوره مصرف و بازگشت آن به چرخه طبیعت را مورد ملاحظه بیشتری قرار می‌دهند.

در اینجا تنها به تفاوتهای دو حرفه مختلف اشاره شده است. بدیهی است هر دو زمینه کاری با ارزش و مورد نیاز جامعه هستند و فراگیری آنها مستلزم آموختن مطالب زیاد و انجام تمرینات مستمر است.

2

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]