نقاشی هنرهای تجسمی

نقاشی رامبراند بعدی

آیا ماشین می‌تواند مهارت‌های یک انسان را داشته باشد؟ این سوالی است که ذهن بشر را سالیان زیادی به خود مشغول کرده است و با خلق نقاشی رامبراند بعدی (The Next Rembrandt) به نظر می‌رسد تکنولوژی و اطلاعات بصری در حال برداشتن مرزهای بین بشر و کامپیوتر هستند.

رامبراند بعدی، یک نقاشی سه بعدی با استایل نقاشی رامبراند است و با نرم‌افزاری که بیش از ٣۴۶ نقاشی این نقاش هلندی را بررسی کرده، کشیده شده است.

نقاشی رامبراند بعدی دارای ١۴٨ میلیون پیکسل و بر اساس ١۶٨٢۶٣ قطعه از نقاشی‌های رامبراند است. خالقان این اثر امیدوار هستند این شروعی برای سفری شگفت انگیز از نوآوری‌های دنیای تکنولوژی در زمینه هنر باشد.

این نقاشی محصولی مشترک از آژانس تبلیغاتی جی والتر تامپسون آمستردام (J. Walter Thompson Amsterdam)، بانک ING  و مایکروسافت است. کار تکمیل نقاشی ١٨ ماه به طول انجامید و نتیجه کار یک فایل گرافیکی صد و پنجاه گیگابایتی است. در ادامه به اختصار با روند این پروژه آشنا خواهید شد.

جمع آوری اطلاعات

با کمک مشاورانی از دانشگاه صنعتی Delft، موزه مائریتشویس (Mauritshuis) و موزه Rembrandthuis، روح رامبراند چهار قرن پس از خلق آخرین نقاشی‌اش، بازسازی شد.

chapter01figure01

چهار قرن پس از اینکه دنیا نقاش هلندی نابغه‌اش را از دست داد، DNA هنری او از روی برخی از آثارش برداشته شد و برای خلق نقاشی رامبراند بعدی مورد استفاده قرار گرفت. تمامی‌ آثار هنری این نقاش به دقت مورد بررسی قرار گرفت و محتوای این نقاشی‌ها پیکسل به پیکسل مطالعه شد.

The Next Rembrandt 6

برای بدست آوردن اطلاعات دقیق طیف گسترده‌ای از مواد و ابزارها از جمله اسکن‌های رزولوشن بالای سه بعدی و فایل‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گرفت. سپس این دیتابیس عظیم برای خلق رامبراند بعدی به کار گرفته شد.

مشخص کردن سوژه

مرحله بعد مشخص کردن سوژه بود. رامبراند در طول زندگی‌اش تعداد قابل توجهی نقاشی‌های پرتره از خود، پرتره‌های گروهی، منظره‌های مربوط به کتاب مقدس و تعدادی منظره نقاشی کرده است.  شهرت او به دلیل به تصویر کشیدن حقیقت واقعی و گاهی زشت سوژه‌های خود، استفاده از پالت رنگ محدود و مشخص برای تاکید در حالات چهره و نوآوری در استفاده از نورها و سایه‌ها است. تمام اطلاعات مربوط به سوژه‌ها را می‌توان از نقاشی‌های او استخراج کرد.

2

برای خلق یک اثر هنری با استفاده از نقاشی‌های رامبراند تیم تحقیقاتی باید این اطلاعات گسترده را درجهتی به کار می‌گرفت که رامبراند به کار گرفته بود. به این مفهوم که به عنوان توجه به این مسئله او بیش از هر سوژه دیگری به نقاشی پرتره پرداخته است، تیم را به این سمت سوق داد که در مسیر این نقاشی‌ها به  اکتشاف و جمع‌آوری اطلاعات ادامه دهند.

1

سپس متوجه شدند که اکثر این نقاشی‌های پرتره بین سال‌های ١۶٣٢ تا ١۶۴٢ خلق شده‌اند. پس از نوبت به بحث دموگرافی و توزیع جغرافیایی افراد درون نقاشی‌ها رسید و عناصری که در تعداد نقاشی‌های بیشتری ظاهر شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا جنسیت سوژه و سپس سن، جهت سر و مقدار مو روس صورت و سر به دقت تحلیل شد.

در نهایت پس از این بررسی‌ها تیم تحقیقاتی سوژه مورد نظر خود را نعیین کرد: پرتره‌ای از یک مرد قفقازی بین سی تا چهل سال با ریش و سبیل که لباس‌های مشکی با یقه سفید بر تن و کلاهی بر سر دارد و جهت او به سمت راست است.

رعایت استایل رامبراند

در خلق نقاشی جدید رعایت استایل رامبراند به عنوان استاد سایه روشن‌ها بسیار ضروری بود. او با استفاده از نورپردازی خاص توجه را به سمت عنصری که روی آن نور زیادی قرار دارد معطوف می‌کرد و بقیه نقاشی در سایه و تاریکی قرار می‌گرفت.

rembrandt_proportion

برای خلق استایل رامبراند، تیم تحقیقاتی نرم افزاری ساخت که روش رامبراند را بر اساس هندسه، ترکیب‌بندی و مواد نقاشی درک می‌کرد. یک الگوریتم تشخیص چهره الگوهای هندسی که توسط رامبراند برای نقاشی چهره انسان استفاده شده بود را شناسایی و طبقه بندی کرد. سپس از این اطلاعات برای تکرار روش رامبراند و خلق چهره نقاشی رامبراند بعدی استفاده کرد.

The Next Rembrandt 7

3

این نرم‌افزار خصوصیات مختلف چهره را خلق کرد و اینک زمان اتصال این وجوه چهره برای خلق صورت کامل و نیم‌تنه طبق نسبت‌های روش رامبراند بود. این نسبت‌ها نیز قبلا توسط الگوریتم از روی نقاشی‌های رامبراند اندازه‌گیری شده بود.

ایجاد عمق و بافت دقیق در نقاشی رامبراند بعدی

chapter04part01

حالا تیم تحقیقاتی یک فایل دیجیتال در اختیار داشت که از لحاظ محتوا، شکل‌ها و نورپردازی مطابق با روش رامبراند بود. اما نقاشی دوبعدی نیست و بعد سومی‌وجود دارد که از حرکت قلم مو و لایه‌های رنگ پدید می‌آید. برای خلق این بافت، باید اسکن‌های سه بعدی از نقاشی‌های رامبراند مورد مطالعه قرار می‌گرفت و لایه‌های رنگ روی بوم به دقت تحلیل و آنالیز می‌شد.

The-Next-Rembrandt-4

برای بررسی سه بعدی نقاشی‌ها از نقشه ارتفاع استفاده شد. به این صورت که دو الگوریتم اطلاعات مربوط به سطوح بوم و لایه‌های رنگ را استخراج کردند و این اطلاعات به شکل داده‌های ارتفاع تغییر یافت. به صورتی که امکان شبیه‌سازی حرکت قلم رامبراند فراهم شد. سپس با استفاده از جوهر UV و یک پرینتر سه بعدی، میزان جوهر مورد استفاده برای هر لایه رنگ روی بوم مشخص شد. بنابراین بافت دقیقی برای نقاشی رامبراند بعدی به دست آمد.

202098-10.-Film_Textures-89d935-original-1459772339

مدیر اجرایی شرکت جی والتر تامپسون آمستردام می‌گوید: «زمانی که کار را آغاز کردیم از نتیجه و خروجی هیچ ایده‌ای در ذهن نداشتیم.»

او اضافه می‌کند: «آیا می‌توانید به یک کامپیوتر بیاموزید مانند رامبراند نقاشی کند؟ آیا شما می‌توانید با استفاده از DNA هنری یک نقاش آثار او را دوباره خلق کنید؟ تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که من در این پروژه یک انسان را دیدم نه یک تصویر کامپیوتری. و برای من این نشان‌دهنده آن است که ازدواج بین داده‌ها و هنر هنوز در مرحله ماه عسل به سر می‌برد.»

0

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]