نقاشی هنرهای تجسمی

احتمال جعل نقاشی مونالیزا‌ی مصر توسط یک باستان‌شناس

ممکن است نقاشی که به عنوان شاهکار هنر مصر باستان تلقی شده است، توسط یک باستان شناس که مقبره خانواده فراعنه را در سال ۱۸۷۰ حفاری کرده و نقاشی را پیدا کرده است، جعل شده باشد.

براساس گزارش لایو ساینس و به گفته یک محقق، یکی از شاهکارهای نقاشی مصر باستان که به مونالیزای نقاشی‌های مصری شهرت یافته است، نسخه اصلی نیست. اما ممکن است نقاشی دیگری از زمان اهرام ثلاثه در زیر این نقاشی وجود داشته باشد.

این نقاشی که مورخان و باستان شناسان مصری نام «غازهای میدوم» را به آن اختصاص داده اند، در سال ۱۸۷۱ توسط لوییجی واسالی در یک مقبره نزدیک هرم میدوم، پیدا شد. این مقبره در سال‌های ۲۵۹۰ – ۲۶۱۰ قبل از میلاد مسیح به دستور فرعون سنفرو،بنیانگذار دودمان چهارم پادشاهی مصر، ساخته شده است. ومتعلق به پسر فرعون نفرماآت است و نقاشی در مقبره کوچکی که متعلق به همسر وی آتت (ایتت) بوده پیدا شده است و هم اینک در موزه مصر در شهر قاهره نگهداری می‌شود.

painting-Meidum-Geese-w600

نقاشی غازهای میدوم

فرانچسکو تیرادریتی استاد دانشگاه کوُر ایتالیا در سفری به مصر می‌نویسد: «این نقاشی در هنر مصری به مونالیزا تشبیه شده است. زیبایی نقاشی و جزییات آن در مشهور شدن نقاشی موثر بوده است. اگرچه شک در اعتبار یک نقاشی تقریبا غیرممکن و فرآیند دردناکی است، ولی پس از ماه‌ها تلاش به این نتیجه رسیدم که چند مورد مشکوک در خصوص اصل نبودن «غازهای میدوم» وجود دارد.»

بر اساس تحقیقات تیرادریتی، یک نقاشی باستانی دیگر در زیر این نقاشی وجود دارد و لازم است بدون تخریب اثر بر روی آن تجزیه و تحلیل صورت پذیرد. وی شخصا نقاشی را بررسی نموده است و در مطالعات خود از عکاسی با رزولوشن بالا استفاده کرده است.

اولین مشاهداتی که باعث شد تیرادریتی به اعتبار نقاشی شک کند، بررسی پرندگان نقاشی شده در این پرده بود. دو گونه از این پرنده ها در مصر وجود نداشته اند.

سه جفت پرنده (غاز) متفاوت در نقاشی وجود دارد که سه پرنده به سمت چپ و سه پرنده به سمت راست متمایل هستند. جفت غاز متمایل به چپ غاز پا زرد با نام علمی غاز کبود (Anser fabalis) و جفت غاز متمایل به راست غازهای سینه سرخ با نام علمی Branta ruficollis و دو غاز دیگر غازهای پیشانی سفید با نام علمی غازهای سیاه (Anser albifrons)  هستند. دو جفت متمایل به چپ و راست متعلق به نواحی دیگر از جمله اسپانیا، یونان و ترکیه بوده اند.

هرچند این دلایل به تنهایی نمی‌تواند گواهی بر اصل نبودن نقاشی باشد ولی این اطلاعات تیرادریتی را بر آن داشت تا با جزئیات و دقت بیشتری به دنبال موضوع باشد. مشکل دیگری که او در حین تحقیقاتش با آن مواجه شد، رنگ‌هایی بود که توسط نقاشان دیگر آن زمان مورد استفاده قرار نگرفته است. حتی سایه رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی با همان رنگ‌ها در نقاشی‌های دیگری که از مقبره همسر پسر فرعون یافت شده است، قابل مقایسه نیست.

یکی دیگر از نقاشی‌های کشف شده در مقبره همسر نفرماآت

یکی دیگر از نقاشی‌های کشف شده در مقبره همسر نفرماآت

استفاده از اندازه یکسان در طراحی همه غازها در آن زمان متداول نبوده است. زیرا در مصر باستان هر بخش نقاشی با سایز متفاوت می‌کشیدند که نمایانگر اهمیت آن بوده است.

حتی ترک‌های روی نقاشی درست به نظر نمی‌رسد و با شکاف‌های روی دیواری که نقاشی از روی آن برداشته شده است مطابقت ندارد. به نظر می‌رسد این نقاشی بر روی نقاشی دیگری کشیده شده باشد که قسمت‌هایی از آن نقاشی نیز قابل مشاهده است. زمینه نقاشی غازهای میدوم رنگ آبی خاکستری است و رنگ کرم نقاشی اصلی اثر خود را در بعضی بخش‌ها نمایان می‌کند به خصوص در گوشه سمت راست بالای نقاشی و در دوطرف غازهای متمایل به راست.

اگر نقاشی اصل نیست چه کسی آن را کشیده است؟ تیرادریتی می‌گوید: «به نظر می‌رسد این کار توسط واسالی (کسی که نقاشی را پیدا کرده) انجام شده باشد. وی مسؤول موزه بولاک در قاهره و هنرمند نقاش قابلی بوده است. با وجود اینکه خود او نقاشی را پیدا کرده و برداشته بود، هیچ گاه در خصوص نقاشی صحبت و یا مقاله ای منتشر نکرد که این مورد غیر طبیعی به نظر می‌رسد. در دست نوشته‌های واسالی هیچ اشاره ای به غازهای میدوم نشده است و این در حالی است که او عادت داشت حتی مدت‌ها پس از کشفیات خود دائم از آنها صحبت کند. به احتمال زیاد خالق غازهای میدوم خود واسالی است.»

براساس نظر تیرادریتی شاید دلیل واسالی برای این کار نیاز موزه به نقاشی اینچنینی و یا حتی سرگرمی خودش بوده است. در زمان تحقیقات از مقبره آتت، تیرادریتی متوجه تکه ای از نقاشی پیدا شده توسط واسالی شد. این نقاشی تصویر یک سبد و یک کرکس بود. این دو نشانه‌هایی هستند که در زبان هیروگلیف مصری اول حروف اسم همسر دوم واسالی Gigliati Angiola است. سبد نمایانگر حرف G و کرکس نشان حرف A است. و این می‌تواند به منزله یک امضای هنری باشد.

painted-plaster-egyptian-w600

تصویر عقاب و سبد

این نظریات برای باستان شناسان و مورخان بسیار غافلگیر کننده بود. در زمان انتشار این خبر برخی متعجب بودند و بسیاری آن را باور نکردند. ولی در نهایت همگی اذعان داشتند که احتمال صحت این موضوع وجود دارد. تیرادریتی امیدواراست این نوع تحقیقات کمکی به بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر هنر باستانی به خصوص آثاری که در بازار به فروش می‌رسد، باشد. به نظر او بازنگری در دیدگاه نسبت به هنر مصر باستان و توجه به این آثار از راه‌های تفاوت دیگری است.

1

یک دیدگاه

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]