نقاشی هنرهای تجسمی

افسانه‌هایی درباره نقاش شدن

افراد بسیاری به دلیل باورهای غلط به دنبال علاقه خود نمی‌روند. این باورها در هنر هم وجود دارد و گاهی باعث می‌شوند فکر کنید شاید توانایی اینکه نقاش یا هنرمند خوبی باشید ندارید. در اینجا شش افسانه غلط که درباره نقاش شدن وجود دارد را بیان می‌کنیم و شکل درست آنها را نشان می‌دهیم.

افسانه شماره یک: شما برای نقاش شدن به استعداد نیاز دارید

حقیقت: برخی از افراد برای هنر استعداد ذاتی یا تمایل بیشتری نسبت به سایر چیز‌ها دارند. اما نگرانی در مورد اینکه چه مقدار استعداد دارید یا ندارید هدر دادن انرژی است. همه افراد می‌توانند یاد بگیرند تا در تکنیک‌های اساسی برای خوب نقاشی کشیدن و بهبود خلاقیت خود استاد شوند. با داشتن استعداد فراوان هیچ ضمانتی وجود ندارد که شما نقاش خوبی شوید زیرا توانایی خلاق بودن بیشتر از این است.

در ابتدای مسیر هنرمند شدن، مزیت باور شما (یا باور سایرین) به اینکه استعداد دارید این است که مسایل ابتدایی هنری نسبت به تلاشی که برای به دست آوردن آنها می‌کنید، برای شما آسان می‌شود و شما بازخورد‌های مثبت فراوانی را دریافت می‌کنید. اما فقط با تکیه کردن بر استعداد شما از مسیر دور خواهید شد. دیر یا زود شما به نقطه‌ای می‌رسید که متوجه می‌شوید استعداد کافی نیست. پس از آن چه خواهید کرد؟

اگر شما روی ارتقا مهارت‌های هنری کار می‌کنید، از نحوه کار با قلم‌های مختلف تا اینکه رنگ‌ها چگونه با هم تعامل دارند و به جای انتظار اینکه ایده‌های خلاق به سمت شما بیایند شما به دنبال آنها می‌روید، بااستعداد هستید. اگر در حال حاضر به دنبال فرصت‌های ممکن کاوش، تحقیق و قدمی به جلو برداشتن در کاری هستید، یعنی برای طولانی مدت برنامه‌ریزی کرده‌اید.

با وجود همه اینها اگر باز هم بر این باورید که هیچ استعداد هنری ندارید، باید بگوییم بهتر است حرف‌های کلیشه‌ای در مورد خلاقیت و استعداد خاص را دور بیندازید. اگر واقعا معتقدید هیچ استعداد هنری ندارید، نباید هیچ تمایلی به نقاشی داشته باشید.

علاقه و به همراه آن پشتکار و یادگیری اصولی تکنیک‌های نقاشی، چیزهایی هستند که یک هنرمند موفق را می‌سازند نه استعداد.

دگاس می‌گوید: «همه در بیست و پنج سالگی استعداد دارند اما داشتن آن در پنجاه سالگی سخت است.»

«چیزی که یک هنرمند بزرگ را از هنرمند ضعیف تفکیک می‌کند اول حساسیت و حس لطیف او، دوم قدرت تصور او و سوم ابتکار و هنر اوست.» – جان روسکین

افسانه شماره دو: نقاشی کردن باید کار آسانی باشد

b3c470f9e574903a3c5407aa0bfe6ac0

حقیقت: چه کسی می‌گوید؟ چرا هر چیزی که با ارزش است آسان انجام می‌شود؟ تکنیک‌های فراوانی وجود دارند که هر کس می‌تواند برای ایجاد نقاشی در زمان نسبتا کوتاهی بیاموزد (مثل سایه زدن، قوانین پرسپکتیو، تئوری رنگ). اما برای رسیدن به حد متوسط باید تلاش کرد. هنرمندان بزرگ می‌توانند این کار را آسان نشان دهند، اما این سادگی مانند هر مهارت بزرگی از بین سال‌ها تلاش فراوان و دقت زیاد حاصل می‌شود.

اگر شما با این اعتقاد شروع به کار کنید که نقاشی باید آسان باشد، دچار ناامیدی و سرخوردگی خواهید شد. با تجربه کردن، جنبه‌های خاصی آسان خواهند شد. مثلا وقتی یک رنگ را روی رنگ دیگر می‌گذارید می‌دانید نتیجه چه رنگی خواهد شد. اما این به این معنی نیست که انجام نهایی نقاشی آسان است.

شک دارید؟ خب در این مورد Robert Bateman می‌گوید: «یکی از معانی شاهکار این است که وقتی آن را می‌بینید، باید حس کنید برای اولین بار است که آن را می‌بینید و باید این طور به نظر برسد که بدون تلاش انجام شده. این یک معیار بسیار بسیار سخت است. نمی‌خواهم بگویم که تاکنون یک شاهکار انجام نداده‌ام، اما هنگامی‌ که درگیر انجام هر نقاشی هستم، اغلب حس می‌کنم که نزدیک هیچ کدام از این دو هدف نیستم.»

رابرت باتمن در مورد «قطعات ساده» می‌گوید: «اگر نگاهی به کار‌های سال گذشته‌ام بکنم و قطعات ساده زیادی ببینم، احساس ناامیدی در خود می‌کنم.»

«اینکه روی انگشت پای فرشته‌ها شاهکار دیگران را نقاشی کنید آسان‌تر از این است که خودتان محل زندگی فرشتگان را کشف کنید» – David Bayles و Ted Orlan

افسانه شماره سه: نقاش شدن یعنی همه نقاشی‌ها باید عالی باشند

Talent3

حقیقت: اینکه تمامی‌ نقاشی‌هایی که می‌کشید باید کاملا عالی باشند هدفی خیالی است. شما هرگز به چنین چیزی نخواهید رسید، بنابراین شروع به ترسیدن از تلاش‌های دیگر می‌کنید. آیا در مورد “از اشتباهات خود بیاموزید” چیزی شنیده‌اید؟

به جای هدف‌گذاری روی بی‌نقص بودن، تلاش کنید از هر نقاشی چیزی یاد بگیرید و با ریسک خراب کردنشان ببینید چه اتفاقی می‌افتد. با به عهده گرفتن موضوعات جدید، دستاورد‌ها و چیز‌هایی که سخت هستند خود را به چالش بکشید.

چه چیز بدتری می‌تواند اتفاق بیفتد؟ شما زمان و چند نقاشی را هدر می‌دهید. البته وقتی که به چیزی که می‌خواهید نمی‌رسید این می‌تواند ناامید کننده باشد. اما همان طور که کلیشه گفته است، «اگر در ابتدا موفق نمی‌شوید، دوباره و دوباره تلاش کنید.» معمولا در این مواقع بهتر است نقاشی را ترک کرده و صبح دوباره به آن بپردازید. اگر گاهی که برای لحظه‌ای اعتراف به شکست می‌کنید، برای مدت بیشتری آن را کنار بگذارید. اما هرگز به طور دائم آن را رها نکنید.

نهایتا، اگر به حد کافی مشهور شوید، موزه‌ها از داشتن هر کدام از کار‌های شما بسیار خوشحال خواهند شد و نه تنها کار‌های تمام شده و خوب شما بلکه حتی کارهای ناتمام شما یا مطالعات شما را به دیوار خواهند آویخت.

«از بی‌نقص بودن ترس نداشته باشید. شما هیچگاه به آن نخواهید رسید.» – Salvador Dali هنرمند سورئالیست.

افسانه شماره چهار: اگر نمی‌توانید طراحی کنید، نمی‌توانید نقاشی کنید

نقاش شدن

حقیقت: نقاشی کشیدن رنگ کردن طراحی نیست (و طراحی نقاشی بدون رنگ نیست.)

نقاشی دارای مجموعه‌ای از مهارت‌هاست. حتی اگر شما در طراحی ماهر هستید، نیاز به یادگیری نقاشی دارید. بعضی از هنرمندان دوست دارند قبل از نقاشی از طراحی با جزئیات استفاده کنند اما بسیاری این کار را نمی‌کنند. برخی از هنرمندان قبل از نقاشی روی بوم طراحی را مستقیما روی آن می‌کشند، اما بسیاری این کار را نمی‌کنند.

اگر نخواهید این کار را بکنید قانونی وجود ندارد که بگوید قبل از نقاشی باید طراحی کرد. طراحی کردن مرحله ابتدایی نقاش شدن نیست. طراحی راهی متفاوت برای خلق هنر است. داشتن مهارت‌های طراحی قطعا به شما در نقاشی کمک می‌کند اما اگر از مداد و ذغال متنفر هستید، به این معنی نیست که نمی‌توانید نقاشی را بیاموزید. هیچگاه به خود اجازه این باور را ندهید که «نمی‌توانید یک خط راست بکشید» این کار شما را از کشف لذتی که نقاشی به همراه دارد باز می‌دارد.

«نقاشی کردن تمامی ده عملکرد چشم را در بر می‌گیرد که عبارتند از: تاریکی، نور، جسم، رنگ، شکل و مکان، فاصله و نزدیکی، حرکت و سکون.» – لئوناردو داوینچی

افسانه شماره پنج: نقاشی روی بوم‌های کوچک ساده‌تر از بوم‌های بزرگ است

Talent5

حقیقت: بوم‌ها با اندازه‌های متفاوت چالش‌های خاص خود را دارند. ممکن است تفاوتی در مدت زمان تمام شدن نقاشی روی بوم بزرگ و کوچک نباشد. مینیاتور‌ها ظریف هستند اما قطعا در زمان کوتاهی تمام نمی‌شوند و شما اگر دست بدون لرزش و چشم تیزبین نداشته باشید نمی‌توانید یک مینیاتور نقاشی کنید.

نه تنها موضوع نقاشی در انتخاب اندازه بوم،‌ تاثیرگذار است (برخی موضوعات مقیاس خاصی نیاز دارند) بلکه به تاثیری که می‌خواهید ایجاد کنید نیز مرتبط است. منظره‌ای بزرگ طوری به یک اتاق مسلط می‌شود که مجموعه‌ای از بوم‌های کوچک نمی‌توانند چنین تاثیری داشته باشد.

اگر بودجه شما برای مواد هنری محدود است، ممکن است تلاش کنید از بوم کوچک استفاده کنید چون فکر می‌کنید نقاشی کمتری نیاز دارد. همین طور اگر نگران هدر دادن مواد هنری باشید. اگر شما نگران هزینه‌های مواد هنری هستید و این مورد را مانعی در نقاشی خود می‌دانید، از رنگ‌های با کیفیت پایین که برای مبتدی‌ها هستند، به عنوان رنگ‌های ابتدایی برای مطالعات استفاده کنید و از رنگ‌های باکیفیت برای لایه‌های بعدی استفاده نمایید.

Whistler روغن‌های کوچک فراوانی تولید کرده (برخی به کوچکی پنج اینچ)، که یک کالکتور آن را اینگونه توصیف کرده: «از نظر ظاهری اندازه دست شماست، اما از نظر هنری به اندازه یک قاره است.»

«می‌توانید باور کنید که کشیدن یک فیگور به طول یک فوت ساده‌تر از کشیدن اندازه کوچک‌تر آن نیست؟ برعکس این بسیار سخت‌تر است.» – ون‌گوگ

افسانه شماره شش: هرچه رنگ بیشتر استفاده کنید بهتر است

حقیقت: کنتراست و تن رنگ‌ها مهم‌تر از تعداد رنگ‌ها هستند. مخلوط کردن تعداد زیادی رنگ با هم در نقاشی دستور ایجاد کدر کردن است.

این ساده است که جعبه رنگ‌های خود را با تعداد زیادی رنگ پر کنید- و این کار قطعا طیف وسوسه کننده‌ای را در دسترس شما خواهد گذاشت. اما هر رنگی شخصیت یا کاراکتری برای خود دارد و شما باید دقیقا این موضوع را قبل از ترکیب با سایر رنگ‌ها بدانید.

دانستن اینکه یک رنگ چه اثری دارد، به شما آزادی عمل برای تمرکز بر چیز‌های دیگر را می‌دهد.

با دو رنگ مکمل شروع کنید مثل آبی و نارنجی که در اینجا در آبرنگ دیجیتالی نشان داده شده (اگر از آبرنگ استفاده نمی‌کنید رنگ سفید را هم اضافه کنید).

قانع نشدید؟ پس زمانی را برای نگاه کردن به نقاشی‌های رامبراند بگذارید. پر از قهوه‌ای‌های خاکی و انواع زرد‌هاست. اما هیچ کس نمی‌گوید که او باید نقاشی خود را با استفاده از رنگ‌های دیگر زنده می‌کرد.  

«رنگ به طور مستقیم بر روح تاثیر می‌گذارد. رنگ‌ها کیبورد و چشم‌ها ضربه‌ها هستند. روح پیانویی است با ردیف‌های فراوان. هنرمند آن دستی است که می‌نوازد، با لمس هدفمند یکی یا دیگری روح را به لرزه در می‌آورد.» – واسیلی کاندینسکی

«طبیعت دارای عناصری است در رنگ‌ها و فرم‌ها، همه تصاویر مانند کیبورد نت‌های همه موسیقی‌ها را دارند. اما هنرمند زاده شده تا برگزیند و انتخاب کند و این عناصر را ترکیب نماید به طوری که نتیجه آن زیبا شود.” ویستلر

«یک نقاش حضورش را می‌شناساند حتی با یک طراحی با ذغال.» – ماتیس

با توجه به موارد بالا، اگر به نقاشی علاقه دارید یعنی می‌توانید فارغ از هر نگرانی به دنبال علاقه خود بروید و به نقاش شدن به عنوان یک رویای دست‌یافتنی فکر کنید.

 

3

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]