گرافیک هنرهای تجسمی

راهنمای کرنینگ در تایپوگرافی برای تازه‌کارها – قسمت دوم

در قسمت اول خواندیم که گاهی ممکن است به دلیل مشکل در کرنینگ یا تنظیم فاصله (Kerning) متن شما از لحاظ بصری دلخواه به نظر نرسد. با ۹ روشی که در دو قسمت در سایت هزارویک‌بوم به شما ارائه می‌دهیم، می‌توانید روی تنظیم فاصله و کرنینگ در تایپوگرافی خود همانند یک حرفه‌ای کار کنید.

یادگیری کرنینگ یا تنظیم فاصله: ۹ نکته اساسی

کرنینگ کار چندان سختی نیست. اگرچه به نظر می‌رسد که با دقت نگریستن به فواصل و استفاده از قضاوت خود برای تعیین بهترین شیوه، بخش بزرگی از تنظیم فاصله است، ولیکن چندین ترفند وجود دارد که شما می‌توانید این روند را ساده‌تر کنید:

مراقب ترکیبات خاص حروف باشید

ممکن است اشکال برخی از حروف (به خصوص آنهایی که ظاهر کشیده‌ای دارند) سبب شوند که تنظیم فاصله مشکل شود. حروف‌چینی کلمات بزرگ نیاز به توجه بیشتری دارند. اگر ما به این ایده که هر حرف توسط یک جعبه نامرئی احاطه شده است بازگردیم، این حروف مشکل‌ساز، جعبه‌ها را لبه به لبه اشغال نمی‌کنند و در نتیجه گوشه‌ها را خالی می‌گذراند. در اینجا به برخی از این حروف اشاره شده است:

  • حروف‌های دارای منحنی: A, K, V, W, Y
  • حروف تشکیل شده از چند خط: F, L, T
  • حروف ترکیبی: W یا V همراه با یک A؛ و T یا F + یک حروف کوچک

kerning-5

چنانچه یک حرف مشکل‌ساز در وسط یک کلمه قرار گرفته باشد، مطمئن شوید که چگونه با حروف دیگر در هر دو طرف در تعامل است. به عنوان مثال، در تصویر بالا، اولین A در PANCAKE در کنار N خوب به نظر می‌رسد اما یک شکاف بزرگ را در کنار P ایجاد می‌کند.

درک رابطه بین فاصله و شکل حرف

در مورد قبلی، ما بیشتر به این امر متمرکز شدیم که چگونه جفت حروف بزرگ می‌توانند مشکل‌ساز باشند، اما حروف کوچک مشکلات کرنینگ و تنظیم فاصله مخصوص به خود را دارند. دلیلش این است که حروفی با لبه خط راست و حروف گرد زمانی که با یکدیگر جفت می‌شوند، به شکل متفاوتی ظاهر می‌شوند.

تایپوگرافیست مشهور Ilene Strizver در مورد تنظیم فاصله اینگونه توصیه کرده است: دو حرف با خط مستقیم نیاز به بیشترین فضا دارند و دو حرف گرد نیاز به فضای کمتری دارد که به بهتر دیدن آن کمک می‌کند (مثال زیر را مشاهده کنید). شما می‌توانید ببینید که چگونه مقدار فضای بین حروف (نشان داده شده با ستون‌های رنگی) از سمت چپ به راست کاهش می‌یابد. با این حال، حروف با فاصله مساوی به نظر می‌رسند.

kerning-6

بیایید این ایده را به یک کلمه واقعی اعمال کنیم. با نگاهی به هر دو طرف هر حرف، فاصله باید برای هر یک از سه نوع ترکیبی که در بالا بحث شد هم‌سان باشد.

kerning-7

در کلمه “headline”، لبه‌های با خط مستقیم (مشخص شده به رنگ آبی) و با لبه‌هایی با خط مستقیم و گرد (مشخص شده به رنگ فیروزه‌ای) و لبه‌هایی با خط گرد (مشخص شده به رنگ نارنجی) فاصله هم‌سان و مناسبی را به اشتراک می‌گذارند. تنظیم فاصله بدست آمده به نظر می‌رسد که نسبتا به لحاظ بصری سازگار است. این امر می‌تواند به شما در دستیابی به فاصله بصری سازگار در یک کلمه یا عبارت کمک می‌کند.

حواستان به سایز حروف باشد

سایز فونتی که انتخاب می‌کنید، کرنینگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، حروف در سایزهای متفاوت تعامل‌های متفاوتی در فاصله از خود نشان می‌دهند. به عنوان مثال اگر یک تیتر را در سایز ۴۸ تنظیم کنید و پس از تنظیم کرنینگ، آن را به اندازه ۲۴ تغییر دهید، کلمات به شکلی تغییر می‌کنند که گویی هیچ تنظیم کرنینگی انجام نداده بودید.

به همین دلیل، بهترین کار این است که بعد از اینکه شما اندازه نوع حرف را مشخص کردید، اقدام به تنظیم فاصله کنید. یا اگر در حال کار بر روی چیزی شبیه به یک آرم هستید که در یک اندازه مشخص روی یک کارت و یا با اندازه بزرگ‌تر روی یک تی‌شرت چاپ می‌شود، تنظیم فاصله آن‌ها را به طور جداگانه‌ای انجام دهید. به خاطر داشته باشید که هر گونه اشتباه در تنظیم فاصله زمانی خودنمایی می‌کند که شما در حال کار با حروف بزرگ و قابل مشاهده هستید.

kerning-8

به عنوان یک قانون کلی، شما می‌توانید با تنظیم فاصله کوچک‌تر در فونت‌ها و نوشته‌های بزرگ‌تر کار خود را انجام دهید، اما در حروف با اندازه‌های کوچک‌تر این کار سبب می‌شود به هم نزدیک شوند، بنابراین ممکن است لازم باشد از کرنینگ بازتری استفاده کنید.

خطا به دلیل وسواس بیش از اندازه در کرنینگ

kerning-9

یک متن با فاصله‌های کم و فشرده به سختی خوانده می‌شود، به خصوص اگر این در اندازه‌های کوچک ارائه شود. یکی دیگر از اثرات منفی تنظیم نکردن فاصله این است که گاهی حروف به قدری به هم نزدیک می شوند که در نهایت یک حرف یا حتی کلمه دیگری ایجاد می‌شود.

کرنینگ در تایپوگرافی

این پوستر طنز نشان می‌دهد زمانی که “r” و “n” در کلمه Kerning بیش از حد نزدیک بهم باشند، تبدیل به “m” می‌شوند. بنابراین از آنجایی که خوانایی باید یک اولیت اول برای تایپوگرافی در هر طراحی باشد، برای جلوگیری از خستگی چشم و یا هر فرصتی برای سوء تعبیر، بهتر است از کرنینگ به درستی استفاده شود و هرجا لازم است فاصله بیشتری بین حروف در نظر گرفته شود. همان طور که پیش از این گفتیم شما می توانید کرنینگ را حتی به صورت دستی نیز تنظیم کنید.

در قسمت بعدی با ۵ نکته اساسی دیگر کرنینگ در تایپوگرافی آشنا خواهید شد.

 

3

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]