لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
گرافیک گرافیک رابط کاربری

۱۰ اشتباه در طراحی تجربه کاربری و راه‌حل پیشگیری از آنها – قسمت دوم

در قسمت اول، ۳ اشتباه در طراحی تجربه کاربری که ممکن است هر کاربری مرتکب شود را معرفی کردیم و راه‌کارهایی برای برطرف کردن و بهبود آنها مطرح کردیم. در ادامه این مطلب ۳ اشتباه دیگر را معرفی می‌کنیم و راه‌حل‌هایی برای آنها ارائه می‌کنیم. امیدواریم که مفید باشد. با ما همراه شوید.

۴. مجبور کردن کاربران برای ثبت نام (بدون ارائه پیشنهادی ازرشمند)

این مورد، سناریوی محتمل برای اکثر اپلیکیشن‏‌های موبایل است. کاربر اپلیکیشنی را دانلود می‌‏کند، و بلافاصله پس از اجرا، در صفحه «ورود یا ثبت نام» گیر می‌‏کند.‌

حتی صفحات ورودی (لندینگ پیج) که چیزی جز قیمت و هزینه اشتراک ندارند هم در این حوزه قرار می‌‏گیرند.

انجام این کار همانند این است که به کاربر خود ب‏گویید «یا ثبت نام کن یا از جلوی چشمم دور شو!». این که از کاربران بخواهید تا اطلاعاتشان را در اختیار شما قرار دهند، بدون این که حتی بدانند می‌‏خواهند از محصول شما استفاده کنند یا خیر، کمی خودخواهانه است. این خودخواهی می‌‏تواند باعث مشکلات بزرگی در عرضه و فروش محصول شما شود.

برای مثال، فرض کنید وقتی وارد کفش‌‏فروشی می‌‏شوید، ناگهان نگهبان جلوی شما را می‌‏گیرد و از شما رمز کارت اعتباریتان را می‌‏پرسد و تا وقتی که رمزتان را نگویید، به شما اجازه ورود نمی‌‏دهد. چه احساسی با این کار پیدا می‌‏کنید؟ عجیب است نه؟ شما حتی شانس این که داخل کفش‌‏فروشی را بگردید را هم نداشته‌‏اید.

درست آن لحظه‌ای که از کاربر می‌‏خواهید تا ثبت نام کند، او را از دست می‌‏دهید! شاید درصد بالایی از کاربران با ثبت نام کردن پیش از استفادهٔ اپلیکشن مشکلی نداشته باشند، اما این کار پتانسیل آن را دارد تا آنها را نسبت به اپلیکیشن شما بی‌‏علاقه‏ کند!

چه نیازی به ایمیل فردی دارید که قرار است از اپلیکیشن شما استفاده کرده و از آن متنفر شود؟ اگر فکر می‌‏کنید می‌‏توانید به تدریج ذهنیت آنها را تغییر دهید، اشتباه می‌‏کنید! برگشتن کاربران از دست رفته بسیار غیر محتمل است.

راه حل

تا جایی که می‌‏توانید، قبل از درخواست برای ثبت نام، امکانات اپلیکیشن یا محصولت را به کاربران نشان دهید.

یک مثال فوق العاده برای این مورد، اپلیکیشن‌هایی‌اند که بدون ثبت نام، اجازه کار کردن با اپلیکیشن را به کاربر می‎‏دهند و صفحه «ورود یا ثبت نام» را هنگام ذخیره یا انتشار محتوا نشان می‌‏دهند. اجازه بدهید تا کاربر داخل محصول را بگردد و به خوبی با عملکرد آن آشنا شود؛ آنگاه هنگامی که می‌‏خواهد با محصول شما تعامل داشته باشد، از او بخواهید تا ثبت نام کند.

اگر این کار برای شما ممکن نیست، حداقل از کاربران بخواهید تا چند عکس یا فیلم از امکانات و ویژگی‌های محصول شما را ببینند و با نحوه استفاده از آن آشنا شوند.

هدف از این کار این است که به کاربران اثبات کنید که در محصول شما، چیزی باارزش برای آنها وجود دارد. نتیجه این کار هم دسته‌‏ای از کاربران است که به خاطر استفاده کردن از محصول شما در آن ثبت نام کرده‌‏اند و نه صرفا برای امتحان کردن آن.

۵. اگر بازخورد بدی دریافت کردید آن را یک خصومت شخصی تلقی نکنید

همه از کاربران و مشتریانی که بلد نیستند از محصول و امکاناتش درست استفاده کنند، متنفرند! این دسته از کاربران اشک طراحان را در می‏‌آورند. این که کاربران نابلدند که تقصیر ما نیست، هست؟ آنها باید یاد بگیرند تا کمی زرنگ‏تر باشند!

این طرز فکر کردن خطرناک است و همه کس در همه جا با آن مواجه می‏‌شود؛ از طراحان و توسعه دهندگان گرفته تا موسسان و مدیران.

آنها متوجه نیستند که همه کاربران مثل هم نیستند و اهداف و خواسته‌های متفاوتی دارند. شاید شما تجربه فراوانی در تجربه کاربری داشته باشید و در طراحی‌تان از تمام توان خود استفاده کنید ولی مطمئن باشید هیچگاه اولین طراحی برای جلب رضایت کاربران کافی نیست و باید آماده پذیرش نقد‌هایی از طرف کاربران و مشتری‌های خود باشید.

راه حل

مطمئن شوید که شما و تیم‌تان روی پروژه‌ای کار می‌‏کنید که دائم در حال بهتر شدن و پیشرفت است. چیزی که آنها می‏‌سازند تنها یک نقطه آغاز است و قرار است صدها بار اصلاح و تغییر در محصول ایجاد شود.

اعضای تیم نیاز دارند تا احساس کنند در راستای ساختن یک تجربه فوق العاده با یکدیگر کار می‏‌کنند. آنها هرگز نباید احساس کنند که اشتباه کرده‌اند، بلکه فقط باید بستری را برای جمع آوری داده‌ها در راستای بهبود تجربه کاربری کاربران ایجاد کنند.

سعی کنید تا به صورت روانی بپذیرید که «نظرات منفی خوبند!». شما می‏‌خواهید کاربران در استفاده از محصول به چالش کشیده شوند، تا بتوانید محصول خودتان را بهتر و بهتر کنید. البته فراموش نکنید که مشاهده کاربری که دچار مشکل شده با گوش دادن به کاربری که در مورد مشکلش حرف می‏زند تفاوت زیادی دارد.

۶. استفاده نکردن از آنبردینگ (onboarding)

آنبردینگ، همان چگونگی تعامل کاربر با محصول شما هنگام اولین استفاده است. آنبردینگ اغلب به صورت تورهای آشنایی با محصول، جعبه‏‌های راهنما و… ارائه می‌شود و در مورد کارآیی هر کلید توضیحاتی ارائه می‌کند.

استفاده نکردن از آنبردینگ باعث سردرگمی و اتلاف وقت کاربر می‏‌شود. آشنایی کاربر با نکات کلیدی و حساس محصول شما اندکی زمان می‏‌برد و مشکلی که اینجا داریم، چرخه حیات (lifecycle) کاربران است؛ چون آنها تصمیم می‏‌گیرند که آیا محصول برایشان سودمند است یا خیر.

آنها می‏‌خواهند توسط محصول شما شگفت زده شوند؛ ولی حالا باید نحوه کار کردن با محصول شما را یاد بگیرند. بدون راهنمایی و کمک، به احتمال زیاد از محصول شما ناامید گشته و آن را ترک می‏‌کنند!

برای مثال فرض کنید برای خریدن آب میوه وارد یک سوپرمارکت می‏‌شوید. به محض ورود متوجه می‏‌شوید که این سوپرمارکت، خودکار است و کسی در آنجا کار نمی‌‏کند و ماشین‌‏ها همه کارها را انجام می‏‌دهند. اما مشکلی که وجود دارد این است که هیچ راهنما و نشانه‌‏ای وجود ندارد. شما باید کل آن سوپرمارکت را دنبال آب پرتقال بگردید. ناامید کننده است مگر نه؟ شما فقط یک بسته آب پرتقال می‏‌خواستید. اه … . وقتی که شما آن سوپرمارکت را ترک می‏‌کنید، مطمئن هستید که دیگر به آنجا باز نمی‏‌گردید.

راه حل

برای طراحی یک آنبردینگ برای محصولتان کمی وقت صرف کنید. این بدان معنا نیست که محیطی پیچیده برای کاربر تهیه کنید، بلکه برعکس، هر چقدر ساده‌تر این کار را انجام دهید، بهتر است.

به آنبردینگ سایت، خاصیت تعاملی بدهید. یک تور طولانی برای یاد دادن نحوه استفاده از محصولتان برای کاربران خسته کننده است، آنها را مجبور کنید تا با محصولتان تعامل داشته و با آن ارتباط برقرار کنند. این کار باعث می‏‌شود تا کاربران زودتر با قلق‏‌های محصول شما آشنا شوند و زود آن را فراموش نکنند.

اگر شما یک اهل بازی‌های کامپیوتری باشید، بهترین نوع آنبردینگ را تجربه کرده‌‏اید! آنها به شما یک ویدئو از نحوه بازی کردن را نشان نمی‏‌دهند، بلکه تنها به شما می‏‌گویند که هر کلید چه کاری انجام می‏‌دهد و شما باید با آن کلیدها کار کنید تا بتوانید پیشروی کنید و از بازی کردن لذت ببرید!

***

۱۰ اشتباه در طراحی تجربه کاربری و راه‌حل پیشگیری از آنها – قسمت سوم و چهارم

 

6

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]