ابزارها عکاسی

۵ لنز ۵۰ میلیمتری با فوکوس سریع برای دوربین‌های بدون آینه

یکی از قوی‌ترین فاصله‌های کانونی به لنز ۵۰ میلیمتری تعلق دارد؛ اما این مزیت اگر سرعت فوکوس لنز بالا نباشد تقریبا هیچ ارزشی ندارد. چه شما یک عکاس حرفه‌ای باشید و یا یک عکاس آماتور، باز هم دلیلی ندارد که سرعت فوکوس بالای لنز ۵۰ میلیمتری برای‌تان بی‌اهمیت یا قابل چشم‌پوشی باشد. لنزهای بسیاری تست شده‌اند و این چند نمونه انتخاب شده‌اند. میدان دید همگی آنها تقریبا یکسان است.

۱. لنز FujiFilm 35mm f2 R WR

لنز ۵۰ میلیمتری فوجی‌فیلم

روی یک دوربین X pro 1، این لنز بطور غیر قابل تصوری سریع است، اما اوج درخشش آن را می‌توان در دوربین XT-1 مشاهده کرد. در حقیقت این سریع‌ترین لنزی است که فوجی‌فیلم تا این لحظه تولید کرده است.

این لنز سرعت بالای خود را در محیط کم نور و پرنور به خوبی حفظ می‌کند.

با توجه به آنچه اشاره شد، این لنز می‌تواند یک گزینه عالی برای عکاسی خیابانی باشد.

۲. لنز Sony 50mm f1.8 FE

لنز ۵۰ میلیمتری سونی

لنز ۵۰ میلیمتری سونی عملکرد بسیار سریع و خوبی در دوربین بدون آینه Sony a7r II دارد؛ اما متاسفانه این عملکرد در نور کم، افت چشم‌گیری پیدا می‌کند و سرعت فوکوس آن بسیار کاهش می‌یابد.

۳. لنز Olympus 25 mm f1.8

لنز ۵۰ میلیمتری الیمپوس

در تعریف از لنز الیمپوس می‌توان به یک کلمه بسنده کرد: فوق‌العاده

در بین تماس لنزهای الیمپوس که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، این لنز سرعت فوکوس بسیار بالاتری داشته.

عکاسی با f1.8 در ردوبین میکرو چهارسوم معادل f3.5 در دوربین فول‌فریم است. دلیل این اتفاق اندازه سنسور دوربین است.

در حقیقت، این موضوع یعنی با دوربین میکرو چهارسوم و با هر اندازه دیافراگمی که عکس بگیرید، در مقایسه با دوربین فول‌فریم یا دوربین بدون آینه، مقدار بیشتری از سوژه و پیش‌زمینه در منطقه فوکوس قرار خواهد گرفت.

با چنین تعریفی شاید به این نتیجه برسید که تارکردن پس‌زمینه با دوربین میکروچهارسوم سخت از دوربین‌های فول‌فریم یا APS-C است؛ این نتیجه‌گیری کاملا صحیح است.

۴. لنز Sony 35mm f1.8 OSS

1001boom-chris-gampat-the-phoblographer-sony-nex-35mm-f1-8-oss-product-image-lead-1-of-1iso-16001-200-sec-at-f-4-0-680x494

در دوربین‌های NEX 5R و در شرایط ایده‌آل، این لنز سرعت فوکوس بالایی دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت که در دوربین‌هایی که کیفیت بهتری دارند، عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.

تنها مشکلش این است که در نور کم، سرعت فوکوس آن در مقایسه با نور روز، کاهش پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید از این لنز برای عکاسی خیابانی استفاده کنیم، گزینه خوبی است؛ اما بهتر است آن را از حالت فوکوس خودکار خارج کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

۵. لنز Zeiss Touit 32 mm f1.8

1001boom-jamiya-wilson-the_phoblographer-zeiss-touit-32mm-2-680x453

اگر با دوربین Nex-6 از آن استفاده کنید، بهترین سرعت و دقت را خواهد داشت.

البته در محیط‌هایی که نور پس‌زمینه کمی زیاد باشد، فوکوس لنز با مشکل مواجه می‌شود. با این وجود، عملکرد آن خوب و قابل قیاس با سایر لنزهاست و می‌توان آن را در زمره بهترین‌ها قرار داد.

5

۲ دیدگاه

  • ممنون از مطالب خوب و مفید تون اما قرار بود 5 تا لنز 50MM معرفی بشن از 5 تا فقط یکی شون 50 بود :D

    • سلام دوست عزیز
      این مسئله بدلیل اندازه سنسور است مثلاً یک دوربین میکرو چهار سوم با لنز 25 میلیمتر تصویر یک لنز 50 میلیمتر دوربین فول فریم رو می گیره که یعنی ضریب کراپ سنسور 2 هست در دوربین های aps-c هم ضریب کراپ 1.5 هست (بجز دوربین های کانن که ضریب کراپ اونا 1.6 هست)پس فاصله کانونی لنز براساس سایز سنسور بود و همه دوربین ها تصویر لنز 50 میلیمتری فول فریم می گیرن و اون لنز سونی هم بدلیل اینکه دوربین sony a7r II فول فریمه 50 میلیمتریه

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]