لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
عکاسی هنرهای تجسمی

دریچه دیافراگم در عکاسی دیجیتال

دریچه دیافراگم یا Aperture یکی دیگر از اجزای سه گانه مثلث نورسنجی است. دو المان دیگر سرعت شاتر و ایزو هستند. پیش از آن که به تعریف مفاهیم و تنظیمات دریچه بپردازیم شاید بد نباشد بدانید که اگر در درست تنظیم کردن آن مهارت پیدا کنید می‌توانید به نقش معجزه گرش در عکاسی پی ببرید.

دریچه دیافراگم چیست؟

در ساده ترین بیان: روزنهٔ لنز است!

به هنگام عکس‌برداری، نوری که از دریچهٔ لنز به سنسور برخورد می‌کند، تصویر را می‌سازد. روزنه‌ای که این نور از آن عبور می‌کند، دریچه دیافراگم نامیده می‌شود. بدیهی‌ست که هر چه اندازه این روزنه بیشتر باشد، نور بیشتری به سنسور می‌تابد.

APERTURE-DIA-1001

دریچه دیافراگم با f-stop یا f-number، عدد اِف، اندازه گیری می‌شود.

camera-aperture

اعدادی که برای اندازه گیری دریچه به کار می‌روند به شکل f/22 ،f/8 ،f/5.6 ،f/4 ،f/2.8 نمایش داده می‌شود. حرکت از یک شماره به شماره بعدی مقدار باز شدگی روزنه و در نتیجه میزان نوری که وارد دوربین می‌شود را، دوبرابر و یا نصف می‌کند. به یاد داشته باشید که تغییر سرعت شاتر از یک استاپ/استپ به بعدی نیز مقدار نور را دو برابر و یا نصف می‌کند. این امر بدین معنی است که اگر یکی را کم کنید با زیاد کردن دیگری می‌توانید مقدار نوری که به سنسور تصویر می‌‌رسانید را ثابت نگه دارید.

چیزی که معمولا برای عکاس‌های تازه‌کار کمی گمراه کننده است این نکته است که عدد کوچکتر برای دریچه دیافراگم به معنی باز بودن بیشتر آن و در نتیجه ورود نور ِبیشتر است. بنابرین f/2.8 در مقایسه با f/22 دریچه بسیار بازتری است.

عمق میدان و دریچه دیافراگم

تغییر اندازه دریچه دیافراگم، تغییرات چشمگیری در تصویر ثبت شده می‌گذارد اما مهمترین تاثیر آن عاملی به نام عمق میدان است.

عمق میدان (DOF) یا عمق میدان وضوح مقداری از تصویر شماست که در فکوس قرار دارد. یعنی از میدان دید لنز تا این عمق تصاویر بصورت کاملاً واضح ثبت می‌شوند. عمق میدان زیاد یعنی بیشتر تصویر شما در منظقه فکوس قرار دارد بدون توجه به این که سوژه در نزدیکی دوربین واقع شده و یا در فاصله دورتری نسبت به آن قرار دارد. در تصویر زیر عکس هم سوژه و هم زمینه هر دو در منطقه فکوس قرار دارند و عمق میدان زیاد است. عدد اِف f/22 انتخاب شده است.
 aperture-1

عمق میدان کم یعنی تنها بخشی از عکس در منطقه فکوس قرار داشته باشد و بقیه تصویر مبهم و تار باشد. مانند عکس زیر که تنها گل (سوژه) فکوس شده و پیش زمینه وضوحی ندارد. در این عکس عدد اِف بر روی f/4.5 تنظیم شده است.

aperture-2

دریچه دیافراگم تاثیر بسزایی بر عمق میدان دارد. دریچه دیافراگم بازتر (یادتان باشد یعنی عدد کوچکتر) عمق میدان را کاهش می‌کند درحالیه که دریچه بسته‌تر عمق میدان بزرگتری به شما می‌دهد.

این مفاهیم در ابتدای کار ممکن است کمی گیج کننده باشد، می‌توانید اینطور به خاطر نگه دارید که عدد اِف کوچکتر عمق میدان کمتر و برعکس.

dof-1

تنظیم عمق میدان به چه عواملی بستگی دارد؟

به عنوان مثال در بیشتر عکس‌هایی که از منظره‌ها گرفته می‌شود برای دریچه دیافراگم عددهای بزرگ‌تر انتخاب می‌شود که منجر به عمق میدان بیشتر می‌شود. بدین ترتیب از سوژه تا انتهای افق دید در منطقه فکوس قرار می‌گیرد.

یک راه برای اطمینان از اینکه تمام عناصر موجود در قاب تصویر در فکوس مناسب (با وضوح قابل قبول) قرار گرفته باشند، این است که مطمئن شویم عمق میدان از پیش نما تا بی‌نهایت کشیده شده است. برای ایجاد چنین عمق میدانی، باید نقطه فکوس را جایی روی صفحه هایپرفوکال تنطیم کنید. انتخاب صحیح این نقطه به واضح شدن تمام تصویر شما می‌انجامد.

از طرف دیگر برای عکاسی پرتره اگر سوژه کاملا در منطقه فکوس باشد و بقیه تصویر تار و ناواضح باشد تصویر بسیار زیبایی ثبت می‌شود. در این حالت باید دریچه باز باشد و عدد کوچکتری برای عدد اِف انتخاب کنید.

در عکاسی ماکرو که هدف بزرگنمایی تصاویر کوچک است، عکاس برای آن که اطمینان حاصل کند که تمام توجه بیننده به سوژه مورد نظر معطوف شده است، تمایل به انتخاب عمق میدان های کوچکتر دارد تا جز سوژه تمام تصویر تار و خارج از فکوس باشد.

1

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]