عکاسی

خطوط همگرا و نحوه استفاده از آن در عکاسی

یکی از عواملی که باعث می‌شود عکس منظره شما، از بقیه عکس‌ها متمایز گشته و نظر بیننده‌ را به خود جلب کند، استفاده از خطوط همگرا در کادر است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم این خطوط و نحوه استفاده از آنها در عکاسی بپردازیم.

در مقاله پیشین از سری بحث‌های خطوط، به اهمیت استفاده از خط‌های هدایت‌گر در عکاسی اشاره کردیم. حال در این مقاله می‌خواهیم با تکنیکی به نام خطوط همگرا آشنا شویم. یکی از عوامل موثر در جذب نگاه بیینده به عکس، خطوط هستند. وجود خط‌های متعددی که همدیگر را پوشش دهند و یا به سمت یکدیگر میل کنند می‌تواند تکنیکی عالی جهت هدایت چشم بیننده به سمت داخل عکس باشد. خطوط ریل راه‌آهن، مثالی ساده از خط‌های همگرا است.

ca827a94fd6a7ba208c08bf452d4721f

به سوی نور – Jaewoon U

زمانی که روی ریل و بین دو خط قرار می‌گیرید متوجه می‌شوید که دو خط کناری به هم نزدیک و نزدیکتر می‌شوند تا جایی که از دید ما محو گردند. چشم انسان بصورت طبیعی و غیر ارادی این خطوط را تا جایی که محو شوند دنبال می‌کند. همین اتفاق می‌تواند در جاده و دیگر مسیرها، پله‌ها، حصارها، خطوط انتقال برق و یا خطوط دیگری که بصورت موازی به سمت یکدیگر در فاصله‌ای دور میل کرده و یا در نقطه‌ای به هم می‌رسند، رخ دهد.

3a99cfdfe86b2228c0cea4545f3d5929

جاده در کویر – Rick Parchen

چهار نکته برای استفاده صحیح از خطوط همگرا

۱- زاویه‌های متفاوت را امتحان کنید: تصویر خط ریل یا جاده نشان می‌دهد که می‌توان به روش‌های متفاوتی از آنها به عنوان خطوط همگرا بهره برد. یک روش، قرار دادن خط آهن در مرکز عکس بصورت متقارن است. زاویه‌ی دیگر، استفاده یکی از دو خط ریلی است، به‌طوری که ریل بصورت مورب از گوشه پائین تا گوشه مخالف بالای کادر کشیده شود، که نتیجه آن منجر به یک تصویر پویا میشود.

با اینکه وجود تقارن و حالت افقی خطوط در عکس‌ها بسیار مفید است، ولی خطوط اریب بیشتر به همگرا بودن اشاره دارند. پنهان کردن محل شروع خطوط نیز نوع دیگری از پرسپکتیو را نشان می‌دهد.

۲- استفاده از دوربین هایی با لنز واید: لنزهای متفاوت خروجی‌های متفاوتی را از خطوط همگرا نشان می‌دهند. تجربه نشان داده است که لنز‌های واید در این کار بهتر عمل می‌کنند، مخصوصا زمانی که خودتان را در بین خطوط قرار می‌دهید. این کار باعث می‌شود فاصله ببین دو خطی که مابین آنها قرار دارید، عریض‌تر از آنچه هستند به نظر بیایند.

هنگام کادربندی، از خود بپرسید که «تاثیر گذارترین نقطه موجود در کادر کدام است؟»

ccd1bcadc9bb71439c0e86f315410dc3

رفاقت – Joe Plasmatico

۳- محل قرار گیری «همگرایی»: زمانی که می‌خواهید از خطوط همگرا در عکس خود استفاده کنید، این نکته را درنظر بگیرید که باید نگاه بییننده را از طریق خطوط، درون عکس غرق نمایند.

f1a34543025e23a6e3e013151d943321

همگرایی – Ian Cameron

به خاطر داشته باشید که قوانینی مانند قانون یک سوم، بیانگر مکان نقاط تقاطع خطوط فرضی‌ هستند، که با دانستن آنها نیمی از راه برای یافتن نقاط کلیدی و قرار دادن سوژه در مکان درست را پیموده‌اید. با استفاده از این قانون می‌توان مکان مناسبی برای قرار گرفتن خطوط همگرا پیدا کرد اما این بدین معنا نیست که رعایت نکردن قانون لزوما خروجی چشمگیری ندارد. همچنین اگر نقطه همگرایی در خارج از کادر قرار گرفته باشد، عملا باعث می‌شود چشم‌ها از کادر به سمت بیرون هدایت شوند. که منجر به از بین رفتن توازن و ایجاد تنش در عکس می‌شود.

۴- ایجاد انگیزه در نقطه همگرایی: اینکه صرفا باید نقطه جالبی وجود داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان نقطه همگرایی استفاده کرد یک باور اشتباه است. برای مثال آنقدر منتظر بمانیم تا یک قطار در دور دست بر روی ریل ظاهر شود، یا یک فرد در بالای پله‌ها قرار بگیرد. ترکیب بندی در عکس باید به اندازه‌ای قوی باشد که حتی بدون اضافه کردن سوژه‌های مکمل هم معنا داشته باشد.

96f5c029812cb722b92a1f70f67c094b

فوکوس – Guillaume Rio

خطوط همگرا


خطوط همگرا در عکاسی

0

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]