گرافیک گرافیک رابط کاربری هنرهای تجسمی

۴ اشتباه در طراحی UX که اغلب طراحان مرتکب می‌شوند – قسمت اول

به عنوان یک طراح عموما از شما انتظار می‌رود که غیر ممکن‌ها را ممکن سازید! از شما انتظار می‌رود تا یک فرآیند پیچیده را ساده کنید؛ ساده و زیبا. اگر این وظیفه را به خوبی انجام دهید به یک ستاره تبدیل می‌شوید. طراح‌ها عموما ایده‌آل‌گرا هستند و دست نیافتن به آنچه انتظارش را دارند آنها را سرخورده می‌کند. آنها منتقدان سرسخت خودشانند و هر اشتباهی آنها را سرخورده می‌کند. اما اگر این اشتباه‌ها را بشناسند و بپذیرند آنها شانس موفقیت و پیشرفتشان رشد بی‌نظیری خواهد داشت. بیایید رازی را به شما بگویم: اغلب طراح‌های تجربه کاربری اشتباه‌های یکسانی را مرتکب می‌شوند؛ شما این ۴ اشتباه در طراحی UX را بشناسید، از آنها پرهیز کنید و موفق هرچه بیشتر خود را تضمین کنید.

البته چنین نیست که طراح‌ها یک پروژه را با هدف خراب کردن آن آغاز کنند؛ اتفاقا برعکس. بیشتر دیزاینرها برای جلوگیری از اشتباه، به جزییات، نکات ریز و غیر مهم که بیشتر مردم متوجه آنها نیستند، توجه بسیاری نشان می‌دهند و از اهمیت جزییات آگاهند.

اما مشکل اینجا نیست. مشکل چیزهایی نیست که طراحان می‌دانند! بلکه چیزهایی است که نمی‌دانند و نمی‌آموزند.

اغلب طراح‌ها چه در محیط درس و چه برحسب علاقه اصول طراحی، ارتباطات، رنگ و دینامیگ رنگ‌ها و … را به حوبی می‌شناسند اما چیزی این میان هست که از آن آگاه نیستند.

دانش ِ شناخت مردم! این همان چیزی است که در مدرسه به دیزاینرها آموزش داده نمی‌شود. آنها هنر را می‌شناسند، طراحی را بلدند اما از مردم و خواسته‌هایشان شناخت ندارند.

کمبود درک مردم به ایجاد یک خلا منتهی شده است. خلایی که بر طرح‌ها اثر منفی گرشته و باعث تکرار این ۴ اشتباه در طراحی UX می‌شود.

اشتباه شماره ۱: ‌پیش‌فرض اشتباه از میزان دانش کاربران

طراح‌ها زمان زیادی را برای طراحی رابط کاربری صرف می‌کنند و دانش اصولی از عملکرد چیزها در دنیای وب دارند. اما مشکل همین جاست. یک طراح، حرفه‌ایست اما یک کاربر ممکن است حرفه‌ای نباشد.

اگر با این فرض پیش می‌روید که کاربران با همه نکات زیر آشنایی دارند پس اولین اشتباه رایج در طراحی UX را مرتکب شده‌اید.

  • شناخت از سوالاتی که باید پرسیده شود
  • آشنایی با کنترل‌ها
  • آشنایی با مفاهیم آیکون‌ها، سیمبل‌ها و لوگو‌ها
  • توجه مطلق به محتویات سایت
  • مطالعه و پیروی از دستورالعمل‌های داده شده
  • آگاهی از نحوه پیدا کردن آنچه می‌خواهند

 

آیا مشکل را می‌بینید؟ چنین فرضیاتی منطقی به نظر می‌رسد و بیشتر طراحان UX با چنین پیش‌فرض‌هایی کار خود را آغاز می‌کنند اما این فرض‌ها بر اساس واقعیات نیستند.

  • برخی کاربران کاملا ناآگاهند
  • برخی از کاربران کنترل‌ها را برای اولین می‌بینند و به کار می‌برند
  • برای بعضی‌ها، آیکون‌ها و لوگوها را گیج کننده‌اند
  • تعدادی از کاربران چند کار را همزمان انجام می‌دهند و یا زمان کمی برای اختصاص دادن به هر سایت در اختیار دارند.
  • عده‌ای از دنبال کردن دستورالعمل‌ها سر باز می‌زنند.
  • بسیاری بخوبی نمی‌دانند چطور دنبال چیزی که می‌خواهند بگردند

کار شما به عنوان یک طراح است که ابتدا مخاطبان خود را مشخص کنید و آنها را به بهترین شکل به سمت هدف نهایی سوق دهید و به آنها یاری برسانید تا به خط پایان برسند.

اشتباه شماره ۲: طراحی برای کاربر

طراحی برای کاربر! طراحی برای کاربر! احتمالا در چند سال گذشته این عبارت آنقدر برای شما تکرار شده که در گوشه ذهنتان جای خوش کرده و به این راحتی بیرون نخواهد رفت.

این ایده وحشتناک است!

چرا؟ زیرا تعامل کاربر با طرح همیشه آن چیزی نیست که کاربران می‌خواهند!

گوگل مثال خوبی از این موضوع است. بیشترین هدف و توجه آنها به کدام کاربران است؟ جستجوگرها. پس میلیون‌ها دلار هزینه صرفا برای طراحی بهتر رابط کاربری برای جستجوگرها صرف می‌شود و نه همه کاربران.

آیا آنها تنها کاربران گوگل هستند؟ قطعا نه! اما گوگل تلاش می‌کند تا با طراحی یک تجربه کاربری بهینه برای جستجوگرها، بات‌ها، تبلیغات‌ها و اسکمرها را از صفحه خود حذف کند.

اگرچه هدف از عبارت «طراحی برای کاربر» متمرکز کردن توجه دیزاینر به مخاطب نهایی‌ست اما این مساله بسیاری از طراحان را به سوی ارتکاب اشتباه سوم هدایت می‌کند.

 

  • ۴ اشتباه رایج در طراحی گرافیک که بیشتر طراحان مرتکب می‌شوند – قسمت دوم
9

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]