طراحی محصول گرافیک گرافیک رابط کاربری هنرهای تجسمی

۱۲ قانون طراحی UX که هر طراح باید بداند – قسمت اول

تجربه کاربری یا UX مفهوم گسترده‌ای است که با رابط کاربری ارتباط تناننگی دارد؛ گویی انگار این دو مفهوم یکی هستند – اما نیستند. این موضوع می‌تواند طراح تجربه کاربری را گیج کند و کار او را تحت تاثیر قرار دهد. حتی مشتریان نیز ممکن است درباره این که وظیفه طراح UX دقیقا چیست دچار سردرگمی شوند. به همین منظور به بررسی هر یک از ۱۲ قانون طراحی UX می‌پردازیم تا هم برای طراح و هم برای مشتری شقافیت بیشتری همراه داشته باشد.

تجربه کاربری – حتی اگر موضوع خوشایندی نباشد – تاثیر زیادی بر کار طراحان وب می‌گذارد. شما می‌توانید بهترین طرح جهان را خلق کنید، اما اگر موفق نباشد قابل استفاده نیست. و یک طرح تنها در صورتی کارآمد و قابل استفاده است که شما اندکی درباره استراتژی طراحی UX بدانید. این درس‌های تجربه کاربری که در ادامه خواهید خواند، به شما امکان می‌دهد تا کارآمدی پروژه‌ها را افزایش دهید و آنها را به یک ضرورت برای مشتریات خود تبدیل کنید.

۱. تجربه کاربری (UX)، رابط کاربری (UI) نیست

حتی اگر خود شما هم بین UX و UI تقاوت قائل شوید، احتمالا مشتریانی خواهید داشت که از این دو واژه به جای یکدیگر استفاده کنند. باید بتوانید تفاوت بین این دو مفهوم را به خوبی برای آنها توضیح دهید تا آنها متوجه شوند که چه چیزهایی جزو وظایف شما به شمار می‌رود و چه چیزهایی به شما نمی‌رود.

به زبان ساده می‌توانید بگویید که رابط کاربری به سیستم واقعی که مشتری با آن سر و کار دارد اتلاق می‌شود. مثلا طرح تنظیمات منوی آیفون یک رابط کاربری است. تجربه کاربری درباره احساسی است که رابط در حین کار کردن با آن به وجود می‌آورد. مثلا رضایت مشتری از سادگی کارکردن با منوها یک تجربه کاربری است.

احساسی که کاربر از کارکردن با یک دستگاه دریافت می‌کنه همان چیزی است که طراح UX برای کارش نیاز به درک کردن دارد.

۲. طراحی UX فقط به طراحی وب اختصاص ندارد

طراحی وب تنها بخش کوچکی از اجربه کاربری است. هر طرح چاپ شده‌ای که می‌بینید، هر محصولی که استفاده می‌کنید، هر محلی که به آن سفر می‌کنید دارای تجربه کاربری است. غذا خوردن در یک رستوران مزخرف یک تجربه بد است و باز کردن در یک بسته به سادگی یه تجربه موفق است.

طراحی یک وبسایت مشابه طراحی خورروهای اسپورت برای کسانی که در جاده‌ها تردد می‌کنند نیست اما در دنیای واقعی این دو طراحی روی یکدیگر اثر می‌گذراند به همین دلیل هر دوی این طراحی‌ها باید از قانون طراحی UX پیروی کنند.

قانون طراحی UX

قانون طراحی UX فقط به طراحی وب محدود نمی‌شود. یک تجربه کاربری خوب در طراحی محصول نیز به خوبی نمایان است.

اگر شما یک طراح وب هستید خوب است گاهی نیم نگاهی به طراحی بسته‌بندی‌ها، طراحی‌های چاپ شده یا هر طراحی UX فیزیکی دیگر داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا با نگاه کردن به سوژه‌ها از یک زاویه دیگر، دانش بیشتری به دست آورید.

۳. طراحی UX ترکیبی از هنر و دانش است

هنر و دانش به نظر ترکیب عجیبی می‌آیند، اما این ترکیب اساس کاری است که طراح UX انجام می‌دهد. فهمیدن این که چطور تجربه کاربری هنر و دانش را با هم ترکیب می‌کند به شما امکان می‌دهد تا فرآیند خود را به گونه‌ای طراحی کنید که راحت‌تر به راه‌حلی که می‌خواهید دست یابید.

تجربه کاربری از نظر طرح سناریوی حل مساله علمی است و باعث می‌شود که طراح یک تئوری برای حل مشکلی که وجود دارد ارائه دهد. مثلا مشکل کاهش فروش سایت‌های آنلاین است و طراح برای حل آن به روز رسانی سایت را پیشنهاد می‌دهد.

راه حل همان جایی است که پای هنر به میان می‌آید. رنگ‌ها، تایپ‌فیس، طرح، و سایر نکات و چگونگی ترکیب آنها که علاوه بر زیبایی هنری به ایجاد تجربه کاربری خوب منتهی شود، همگی مربوط به بخش هنر هستند.

۴. تجربه کاربری طرح‌های هدفمند خلق می‌کند

هر طراح با مشتریانی سر و کار داشته که اصرار به داشتن محصولات به روش و خواسته خودشان داشته‌اند. این موضوع کار را بغرنج می‌کند؛ چرا که راه مشتری شاید تنها راه یا بهترین راه برای حل مساله نباشد. بطور مشابه نیز طراحان گمان می‌کنند که راه آنها تنها راه حل است و به هیچ ایده دیگری گوش نمی‌دهند – حتی اگر آن ایده‌ها بهتر باشند.

به جای استفاده از یک روش تک بعدی، با کمک UX می‌توانید به طرح‌ها شکل هدفمندتری ببخشید و راه حل‌های موثرتری پیدا کنید.

فرض کنید که مشتری می‌خواهد بخش نظرات کاربران را به بالای صفحه ببرد و ترافیک بیشتری برای سایت خود به ارمغان آورد. در این جا درواقع مساله فقط محل قرار گرفتن لینک نیست بلکه این است که این لینک به ترافیک بیشتری نیاز دارد. به همین خاطر بهتر است برای حل این مساله کاری کنید که این لینک وضوح بیشتری داشته باشد و توجه بیشتری را به خود جلب کند. هر راه حلی می‌تواند مشکل را حل کند. برای شنیدن آن راهکارها آمادگی داشته باشید.

۵. تجربه کاربری، برند شما را به نمایش می‌کشد

هر از گاهی ممکن است احساس کنید که محسور طراحی شده‌اید. رنگ‌ها به خوبی می‌آیند، نوشته‌ها با هم جفت و جور می‌شوند، تصاویر رویایی‌اند اما هیچ یک از اینها با هویت برند مشتری شما همخوانی ندارد!

یکی از نکاتی که واقعا مهم است این است که به خاطر بسپارید این است که نباید آنچنان در خلاق بودن و ایجاد نمایی تازه سرگرم شوید که نیازهای مشتری و هویت برند را از خاطر ببرید. این موضوع به ظاهر بدیهی، به دفعات و به سادگی اتفاق می‌افتد، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید.

قانون طراحی UX می‌گوید که یک طرح تجربه کاربری خوب باید هویت برند را بازتاب کند. سعی کنید سوال‌های درستی درباره هویت برند از سهام‌داران بپرسید و نظر آنها را درباره این که آیا طرح شما به هویت برند نزدیک است یا خیر، جویا شوید.

۶. تجربه کاربری طرحی برای کاربر است

بسیاری از طراحان وب قربانی خلاقیتشان می‌شوند. طرح‌های آنها همه قوانین را رعایت کرده و حتی با انتظارات مشتری نیز همخوانی دارد، اما ممکن است آنها چیزی نباشد که کاربر نیاز دارد!

لازمه طراحی برای کابر این است که نظر و ایده خود را کنار بگذارید! این کار برای کسانی که خلاقیت دارند کمی دشوار است! چرا که گاهی آن چیزی که در اوج خلاقیت می‌بینید، بهترین پاسخ برای شرایط مورد نظر نیست.

برای آنکه مطمئن شوید در مسیر درست قرار دارید، باید درباره طرح بر اساس کاربر دانش کافی داشته باشید. یک روش خوب برای این منظور این است که انواع مختلف کاربران را شناسایی کنید و نحوه استفاده آنها از سایت را مورد بررسی قرار دهید. پیش از آنکه نسخه نهایی را انتشار دهید آن را تست کنید تا از دستیابی به بهترین راه‌کار اطمینان حاصل کنید.

  ***

قسمت دوم از ۱۲ قانون طراحی UX را به زودی در هزارویک بوم خواهید خواند. با ما همراه باشید.

12

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]