ابزارها گرافیک گرافیک رابط کاربری هنرهای تجسمی

۴ اشتباه رایج در طراحی تجربه کاربری که اغلب طراحان مرتکب می‌شوند – قسمت دوم

در مطلب قبل، ۲ اشتباه از ۴ اشتباه رایج در طراحی تجربه کاربری را بیان کردیم و راه‌های جلوگیری از آن را به همراه نمونه‌هایی از معروف‌ترین‌ها بیان کردیم. در ادامه مورد دیگر را با هم بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

اشتباه شماره ۳: نداشتن اصطکاک کافی

در طراحی اصطکاک به معنی «مقاومت در برابر هر المان در فرآیندی که طرح کرده‌اید».

دیزاینرها بر این باورند که اصطکاک کاربران کم است و آنچه که از آنها خواسته می‌شود را به درستی انجام نمی‌دهند.

چیزی که همه وبسایت‌ها به آن نیاز دارند اصطکاک است.

اگر به موسیقی گوش دهید و صدای آن زیاد باشد چه می‌کنید؟ آن را کم می‌کنید؛ درست است؟ با اصطکاک هم باید همین کار را انجام دهید. اصطکاک صدای المان‌های شماست؛ آن را مطابق با مخاطبین خود تنظیم کنید.

چند نمونه از استفاده از اصطکاک در سایت‌های مختلف:

  • مثلا سایت Craiglist که برای انتشار آگهی است، برای جلوگیری از انتشار چندباره آگهی‌ها از اصطکاک Ghosting استفاده می‌کند.
  • گوگل می‌خواهد محترمانه برخورد کند. در صورت استفاده نادرست از سایت به شما برچسب unusual behavior خواهد زد. اگر هشدارها را نادیده بگیرید آنگاه بلاک خواهید شد.
  • Quora را که می‌شناسید؟ سایتی برای سوال و جواب است. اگر به قوانین احترام نگذارید پس از هشدار شما را بلاک می‌کند و مانع از ورودتان به سایت می‌شود. سیستم آنها به گونه‌ای طراحی شده که تجربه کاربری را بیشینه می‌کند تا از امنیت quora برای سایر کاربران اطمینان حاصل کند.

اصطکاک برای طراح‌ها یک مشکل اساسی است. یا نمی‌دانند آن را چطور تنظیم کنند تا توجه کاربرانی که می‌خواهند را جلب کند یا نمی‌دانند چطور کاربرانی که نمی‌خواهند را اخراج کنند.

اما این اتفاق چطور رخ می‌دهد؟

  • قرار دادن کپچا در فرم تماس با سه یا چهار فیلد
  • افزایش مراحل هر کاری بدون آنکه نیازی به آن باشد، باعث حذف تعدادی از کاربرها می‌شود
  • صفحات طولانی با محتوای بسیار زیاد و یکنواخت کاربر را خسته و دلزده می‌کند.
  • استفاده نکردت از فیلدها بطوری که هرکسی بتواند به آنچه که طرح شما ارائه می‌دهد استفاده کند
  • استفاده از عوامل بصری، تصاویر و عکس‌های نامرتبط مفهوم کار را کم می‌کند. درواقع مقاومت کاربر را بیشتر می‌کنند
  • سوال درباره اطلاعات شخصی و مالی کاربران

اصطکاک در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ظاهر می‌شود و این همان چیزی است که ذهن طراحان را بسیار درگیر می‌کند.

اشتباه شماره ۴: آماده کردن آنچه رییس از شما خواسته

برای آنکه این چند اشتباه رایج در طراحی تجربه کاربری را نداشته باشید باید سختی‌های بسیاری را پشت سر بگذارید. اما چیز دیگری که نیاز دارید درک و شناخت کامل از اهدافتان است.

چه چیزی می‌خواهید طراحی کنید؟ سایتی که اهداف شما را به ثمر برساند. هدف شما چیست؟

یک جواب روشن و مشخص به این سوال اجباری است

چرا اجباری است؟ چون همیشه کسی هست که از شما بخواهد بر خلاف هدف خود پیش روید: رئیس، مشتری، کمیته مسوول.

تجربه شما می‌گوید که آنچه از شما خواسته‌اند را به آنها تحویل دهید، به هدف مطلوب نخواهید رسید.

گوش کردن به آنچه رییس یا مشتری از شما می‌خواهد آسان است. اما آیا هدفتان تنها گرفتن فیش حقوقی است؟

بسیار مهم است که نظرتان را بلند بیان کنید

اگر عادت به بلند حرف زدن درباره نظراتتان ندارید شک نکنید که پروفایل شما پر از کارهای در حد متوسط خواهد شد!

اگر فکر می‌کنید آنچه رییس یا مشتری از شما می‌خواهد به نفع آنها نیست،‌ حرف بزنید و نظرتان را بگویید و از آن دفاع کنید. درباره ایرادها و مضرات طرح پیشنهادی آنها برایشان توضیح دهید و اشتباه‌هایشان را برایشان بیان کنید.

بیشتر طراحان این کار را انجام نمی‌دهند. دلیلش شاید ترس از دست دادن کار باشد یا شاید هر چیز دیگر. اما این دقیقا اتفاقی است که اگر حرف نزنید رخ خواهد داد!

نتیجه کار اشتباه شما قطعا در پورتفولیوی شما دیده خواهد شد که به خراب شدن پیشینه کاری شما منتهی می‌شود.

***

در نهایت فراموش نکنید که شما یک طراح حرفه‌ای هستید/ خواهید بود، ابزارهای لازم برای انجام ندادن اشتباه را در اختیار دارید، آنها را به کار گیرید و موفقیت خود را تضمین کنید.

 

12

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]