نقاشی هنرهای تجسمی

معروف‌ترین هنرمندان امپرسیونیست – قسمت دوم

در قسمت اول این مطلب، پنج تن از معروفترین هنرمندان امپرسیونیست را معرفی کردیم. این ۵ نفر شامل به ترتیب شهرت عبارت بودند از: کلود مونه، ونسان ونگوگ، پی‌یر آگوست رنوآر، ادگار دگا و ادوارد مانه. در ادامه این مطلب ۵ تن دیگر از هنرمندان امپروسیونیست را به شما معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

۶. پل سزان

پُل سِزان (Paul Cézanne)‏ متولد ۱۹ ژانویه ۱۸۳۹ در شهر اکس-آن-پروانس، فرانسه، یکی از تاثیرگذارترین نقاشان مدرن و همچنین یکی از برجسته‌ترین نقاشان پسادریافتگر (پُست‌امپرسیونیسم) محسوب می‌شود. وی آثارش را در کنار آثار هنرمندان امپرسیونیست به نمایش می‌گذاشت.

هنرمندان امپرسیونیست

جاده‌ای در شان‌تی‌یی – پل سزان – ۱۸۸۸

نوآوری‌های او چه در شیوهٔ اجرای نقاشی‌ها و چه در سبک، بعد نمایی، ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی آن‌ها بر هنر سدهٔ بیستم تاثیر شگرفی گذاشت.

پیکاسو ترکیب‌بندی‌های سطوح او را به شیوهٔ کوبیسم گسترش داد و ماتیس به رنگ‌آمیزی‌هایش دلبسته بود. از هر دوی این نقاشان آمده‌است که «سزان پدر همهٔ ما است».

دوران هنری او به دوران تاریکی (۱۸۷۰-۱۸۶۲)، ساختارگی (۱۸۷۹ – ۱۸۸۰) و دوران تنهایی و آفرینش روشنایی تقسیم می‌شود.

۷. آلفرد سیسلی

آلفرد سیسلی (Alfred Sisley) متولد ۳۰ اکتبر ۱۸۳۰ در شهر پاریس فرانسه، یک نقاش امپرسیونیسم بریتانیایی-اصل بود. آثار او جزو سازگارترین آثار امپرسیونیست در زمینهٔ نقاشی چشم‌انداز و فضای باز است.

نمای کانال سان مارتین – آلفرد سیسلی – ۱۸۷۰

این هنرمند به نقاشی فیگور علاقه چندانی نداشت و برخلاف رنوار و کامی پیسارو نشان داد که امپرسیونیسم نیازهای هنری خود را برآورده و اشباع کرده است.

۸. مری کست

مری استیونسن کست (Mary Cassatt) متولد ۲۲ مه ۱۸۴۴در پنسیلوانیای آمریکا، از هنرمندان امپرسیونیست قرن نوزدهم میلادی‌ است.

او بیشتر دوران بزرگسالی اش را در فرانسه گذراند و همانجا با ادگار دگا آشنا شد و بعدها همراه او نمایشگاهی از نقاشی‌های امپرسیونیست برپا کردند.

پرستار برای کودک کتاب می‌خواند – مری کست – ۱۸۹۵

موضوع بیشتر نقاشی‌های کست تصاویری از زندگی اجتماعی و شخصی زنان بود و در آثارش تأکید به خصوصی بر رابطهٔ مادران و فرزندان داشت.

۹. کامی پیسارو

یاکوب آبراهام کامی پیسارو (Jacob Abraham Camille Pissarro) متولد ۱۰ ژوئیه ۱۸۳۰ از هنرمندان امپرسیونیست دانمارکی-فرانسوی بود.

عده‌ای کامی پیسارو را بنیان‌گذار دریافتگری می‌دانند. وی در کنار سزان، گوگن و ون‌گوک، چهار استاد پست‌امپرسیونیسم شمرده می‌شوند.

وی تنها هنرمندی بود که آثارش بین سال‌های ۱۸۷۴ و ۱۸۸۶ در هر هشت نمایشگاه آثار دریافتگرانه پاریس به معرض نمایش درآمدند.

سقف‌های سرخ – کامی پیسارو – ۱۸۷۷

مهارت خاص او در منظره سازی آشکار بود، منظره‌های مورد علاقه او اکثرا مناظر بیگانه و غیر فرانسوی بودند. او تا سال‌های متمادی خاطرات مناطق گرمسیری را چنان خوب به یاد می‌آورد که آنها را با همه ویژگی هایشان نقاشی می‌کرد. همان زندگی گیاهی که با نخل‌های بلند و رنگ پردازی گرم و افق‌های گسترده دوردست نمایانده می‌شد و انسان تکرار و بازتاب آن را، بعدها، در بهترین تابلوهای امپرسیونیستی می‌یابد.

۱۰. آنری ماتیس

آنری-امیل-بنوآ ماتیس (Henri-Émile-Benoît Matisse) متولد ۳۱ دسامبر ۱۸۶۹ در شهر لوکاتو-کامبرزی فرانسه، طراح، گراورساز، مجسمه‌ساز و نقاش اوایل قرن بیستم است که بیش از هرچیز به عنوان نقاش شناخته می‌شود.

ماتیس به سبب نوآوری‌ها و اثر گذاری‌اش بر معاصران، یکی از مهمترین هنرمندان سده بیستم به شمار می‌آید. اهمیت تاریخی کشف‌های او در عرصه رنگ ناب را می‌توان در حد دستاورد کوبیسم در آزادسازی فرم از قید بازنمایی عینی دانست.

زن کتاب‌خوان – آنری ماتیس – ۱۸۹۴

ماتیس در رشته حقوق تحصیل کرد و ابتدا در همین رشته مشغول به کار شد، ولی در بیست و دو سالگی به دنیای هنر گام نهاد. او در مسیر نقاشی دست به تجربه مجسمه‌سازی زد و از هنرمندان برجسته گروه فوویست به شمار می‌رفت.

او در ۱۹۸۰ در پاریس در آکادمی ژولین زیر نظر گوستاو مورو به فراگیری هنر پرداخت. در ۱۸۹۷ با پیسارو در دورن آشنا شد.

کارهایش در نمایشگاه‌های مختلفی از جمله از ۱۹۰۱ در سالن مستقل‌ها و از ۱۹۰۳ در سالن پاییز به نمایش درآمد. در ۱۹۰۴۴ نخستین نمایشگاه خود را در ولار برگزار کرد. در سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۰۶ همراه نقاشان دیگری با عنوان فووها آثار خود را در سالن پاییز به نمایش گذاشت.

او نخستین جایزه‌اش را در نمایشگاه بین‌المللی کارنگی در پیتزبورگ در ۱۹۲۷، و سپس در بی ینال ونیز در ۱۹۵۰ دریافت کرد.

5

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]