تاریخچه طراحی خودرو طراحی صنعتی طراحی محصول

تاریخ طراحی صنعتی ـ قسمت دوم

طی جنگ جهانی اول (۱۹۱۸ ـ ۱۹۱۴) ایالات متحده برخلاف اروپا از آسیب‌های فیزیکی در امان مانده بود، اما شهرهای اروپایی به همراه امکانات صنعتی آنها نه‌ تنها خسارت دیدند بلکه تلفات جانی زیادی نیز متحمل شدند و از پس آن انقلاب‌های اجتماعی و کمونیستی به وقوع پیوستند. در قسمت اول خاستگاه حرفه طراحی‌صنعتی و پایه‌گذاران آن را مرور کردیم و در این قسمت برای خواندن جریان طراحی مدرن در آمریکا با هزار و یک بوم همراه شوید.

طراحی مدرن در آمریکا

تغییرات اجتماعی-سیاسی اروپا در بعضی موارد بر تغییر نگرش‌ها نسبت به طراحی تأثیر گذاشت، مانند افزایش محبوبیت باهاوس در شهر ویمار آلمان. در همین زمان که جوامع اروپایی شاهد آشفتگی و تغییرات اساسی بودند ایالت متحده علی‌رغم ناآرامی‌های اجتماعی، وضعیت باثبات‌تری را می‌گذراند. طی جنگ جهانی اول، کارخانه‌های این منطقه تولیدات صنعتی عظیمی را جوابگو بودند و پس از آن نیز همین کارخانه‌ها برای متعادل کردن وضعیت اقتصادی مردم به کار گرفته شدند.

در این زمان حرفه طراحی صنعتی در ایالات‌متحده به بلوغ کامل رسیده بود، در سال ۱۹۱۳ به‌عنوان یک شغل به رسمیت شناخته شد و همانند اروپا مؤسساتی در جهت متحد کردن کارشناسان هنرهای دیداری شکل گرفت، مانند اتحادیه هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای دکوراتیو آمریکا (۱۹۲۷)، بنیاد طراحان آمریکایی (۱۹۳۸) و انجمن طراحان صنعتی (۱۹۴۴) که سرانجام در سال ۱۹۶۵ همگی تلفیق شده و انجمن طراحان صنعتی آمریکا را شکل دادند. این انجمن نیز مانند مؤسسات حرفه‌ای دیگر همچون ورک‌بوند آلمان، موجب افزایش اعتبار رشته طراحی صنعتی در بین عموم مردم و تسهیل ارتباط میان اعضای انجمن می‌شد.

اولین اجرای مهم این انجمن تازه تأسیس، طراحی غرفه محصولات مصرفی فروشگاه‌های زنجیره‌ای میسیز (Macy’s) در بخش هنر نمایشگاه تجاری سال ۱۹۲۷ بود که توسط یک طراح صحنه به اسم لی سیمنسن (Lee Simonson) طراحی شده بود.

در طول سال‌های جنگ جهانی، نمایشگاه‌های مشابه دیگری نیز در جهت آشناسازی مردم با هنرمندان و محصولاتشان برپا شد، حتی موزه‌هایی همچون موزه‌ هنرهای مدرن نیویورک این رشته را به رسمیت شناختند و در سال ۱۹۳۲ دپارتمان طراحی و معماری این موزه افتتاح شد. در پی آن نیز نمایشگاه‌های مهم طراحی صنعتی، مانند نمایشگاه هنرهای ماشینی Machine Art برپا شدند.

henry 2 Hudson_locomotive_for_the_New_York_Central-w600

لوکوموتبو Hudson طراحی شده توسط ریموند لویی

علاوه بر این فروشگاه‌های بزرگی همچون مونتگومری ورد (Montgomery Ward) و سیرز-ریبوک Sears, Roebuck گروه‌های طراحی مشترکی را برای نظارت بر چشم‌انداز تجارت خود تشکیل دادند. به احتمال فراوان مونتگومری‌ورد اولین فروشگاه در ایالات‌متحده بود که در سال ۱۹۳۴ چنین کاری را انجام داد. آنها یک مربی طراحی به نام Ann Swainson را به‌عنوان اولین مدیر اجرایی خانم این فروشگاه و Dave Chapman را به‌عنوان مدیر برنامه‌ریزی محصول استخدام کردند.

به دنبال آن، فروشگاه سیرز برای جلو افتادن در این رقابت، معمار مدرنیست آلمانی کارل اشنایدر را برای طراحی مبلمان شرکت استخدام کرد. در سال ۱۹۳۶ والتر پاپک (Walter Paepcke) برای طراحی هویت محصولات و تبلیغات شرکت خود اگبرت جاکوبسن (Egbert Jacobson) را به استخدام درآورد، اقدامی که تأثیر به سزایی در حرفه طراحی گرافیک و تبلیغات کشور آمریکا گذاشت.

در این دوران طراحان برجسته‌ای در ایالات‌متحده مشغول به کار بودند. افرادی همچون دونالد دسکی (Donald Deskey) هنری دریفوس (Henry Dreyfuss) والتر داروین تیگ (Walter Dorwin Teague) ریموند لویی (Raymond Loewy) و نورمن بل گدس (Norman Bel Geddes)، افرادی که عموماً به‌عنوان پایه‌گذاران حرفه طراحی صنعتی در آمریکا شناخته می‌شوند و هرکدام از آنها وسایل سمبلیکی را طراحی کرده‌اند. در این میان طرح‌هایی با مقیاس بزرگ (موتور لوکوموتیو) و کوچک (چراغ رومیزی) وجود دارند که هر کدام به‌نوعی نشان دهنده زمان شکوفایی طراحی در امریکا هستند. این طراحان با پیشینه‌های متفاوتی وارد این حرفه شده‌اند اما زمینه فعالیت بیشتر آنها هنرهای دیداری بوده است. به طور مثال دونالد دسکی قبل از طراحی محصول، طراحی داخلی و مبلمان انجام می‌داد، به همین علت در طراحی محصولات او سبک آرت‌دکو زیاد به کار رفته است. شاهکار او طراحی داخلی سالن موسیقی Radio City در شهر نیویورک است. هنری دیریفوس بیشتر به خاطر طرح‌های ارگونومیک، به‌ویژه طراحی گوشی‌های تلفن شرکت بل به شهرت رسید اما یکی دیگر از کارهای برجسته وی طراحی لوکوموتیو Hudson J3a در سال ۱۹۳۸ بوده است. ریموند لویی نیز برای شرکت سیرز ریبوک طراح می‌کرد اما به یادماندنی‌ترین کارهای او درزمینهٔ طراحی حمل و نقل مانند لوکومتیو S1 برای راه‌آهن پنسیلوانیا در سال ۱۹۳۷ و اتوبوس Scenicruiser در سال ۱۹۴۴ است. والتر داروین تگ، طراح بسته‌بندی و تبلیغات، بیشتر با طراحی دوربین‌های کداک و همچنین طراحی جایگاه پمپ‌بنزین برای شرکت سوخت تگزاس شناخته می‌شود. او همچنین مدت زیادی را در شرکت بوئینگ به‌عنوان طراح داخلی هواپیماها مشغول به کار بوده است. افراد شرکت او تا قرن بیست‌ویک همکاری خود را با شرکت بوئینگ ادامه دادند.

darwintegTexaco-rendering--w600

جایگاه پمپ‌بنزین برای شرکت سوخت تگزاس، والتر داروین تگ

نورمن بل گیتس، طراحی با ذهن نظریه‌پرداز که با طرح‌های آینده‌نگرانه خود درزمینهٔ حمل و نقل به شهرت رسید. او هنر خود را با طراحی غرفه جنرال موتورز و نمایشگاه خودرو Futurama در شهر نیویورک نشان داد. او همچنین نظریات خود را در دو کتاب Horizons منتشرشده در سال ۱۹۳۲ و Magic Motorways در سال ۱۹۴۰ بیان کرده است. طراحی قطره‌ای شکل او به سبک استریم لاین در خودرو شماره ۸ سال ۱۹۳۱ شکل اولیه‌ای از اتومبیل باکمینستر فولر (R. Buckminster Fuller) مخترع آمریکایی بود که در نمایشگاه سال ۱۹۳۳ شیکاگو رونمایی شد. خطوط ساده و بی‌نقص استریم لاین با تأکید بر حرکت و سرعت، در آن زمان مشخصه مناسبی برای طراحی آمریکایی بودند. هم‌زمان با این سبک، یعنی بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، صنعت هوا و فضای آمریکا نیز مشغول تحقیق بر روی تونل باد و کارایی آن بود. سبک استریم لاین فرم‌های ایرودینامیکی را به وجود آورد که مقاومت در برابر باد را کم می‌کردند.

darwinteg-w600

طراحی داخلی هواپیما، والتر داروین تگ

در زمان جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵) طراحان صنعتی برای کمک به کشورهای خود جهت پیروزی در جنگ، به روش‌های خلاقانه حل مسائله روی آوردند و محصولاتی همچون گیرنده و فرستنده رادیویی Walkie-Talkie، ساخت کارخانه گلوین (که بعدها موتورولا نامیده شد) را طراحی و تولید کردند. طراحان در دوران گذر از رکود اقتصادی سال‌های پس از جنگ نیز نقش بسزایی داشتند. برای مثال، به پیشنهاد هنری دریفوس که طی سال‌های جنگ در یک شرکت هواپیمایی مشغول به کار بود تولید بمب‌افکن‌های این شرکت به تولید هواپیماهای مسافربری تغییر یافت و خود او نیز ماشین پرواز طراحی‌شده‌اش را برای تولید در این شرکت آزمایش کرد. والتر داروین تگ نیز بر روی تغییر کاربری هواپیمای نظامی C97 بوئینگ و تبدیل آن به ناو هوایی کار کرد.

99029-004-542F32B9-w600

گیرنده و فرستنده رادیویی، ساخت کارخانه گلوین

سال‌های جنگ همچنین موجب سرعت گرفتن حرکتی شد که از سال‌های قبل توسط معماران و طراحان آغاز شده بود، تجربه استفاده از مواد جدید و متنوع، از آلومینیوم و پلاستیک تا چوب‌های چندلایه.

دوران پس از جنگ جهانی نیز تحول بزرگی را در طراحی صنعتی به وجود آورد. کارخانه‌های بزرگ که به تولید ماشین‌های جنگی مشغول بودند به تولیدکنندگان انبوه کالاهای مصرفی تبدیل شدند، به‌ویژه در ایالات‌متحده که در آن زمان از آسیب‌های فیزیکی و خرابی‌های جنگ در امان مانده بود. این شرایط تضمینی برای طراحان بود تا پس از جنگ در خط مقدم طراحی و تولید کالاهای مصرفی قرار گیرند.

4

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]