ابزارها طراحی صنعتی طراحی محصول

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال (قسمت اول)

فیلیپ چدر (FILIP CHAEDER)، طراحی سوئدی است که مهارت زیادی در زمینه اسکچ و رندر با ابزارهای دیجیتال دارد. پیش از این، یکی از مطالب او با عنوان طراحی دیجیتال – نکاتی برای بهبود و افزایش سرعت کار به نقل از سایت sketchbook را در هزارویک بوم خوانده‌اید. این بار چدر، مراحل رندر محصول را با جزئیات کامل آموزش داده که دارای نکات مهم و کاربردی است.

همان‌طور که گفته شد در این آموزش، روند طراحی از ایده پردازی تا رندر محصول توضیح داده شده است. معمولاً روند کار این است که قبل از شروع ایده‌پردازی و طراحی، تحقیقات و جستجوی لازم برای جمع‌آوری اطلاعات انجام شود اما در اینجا صرفاً آموزش طراحی و رندر مد نظر بوده و طراحی از مرحله ایده پردازی آغاز شده است.

محصولی که برای آموزش در نظر گرفته شده، یک دوربین دیجیتال کوچک و ساده است اما این مراحل را می‌توان برای هر محصول دیگری به کار برد. در ویدئوی زیر روند کلی کار را مشاهده می‌کنید.

ایده پردازی

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش این است که بخش ایده پردازی را با یکی از نماهای روبرو، جانبی یا بالا شروع کنید. اغلب مواقع این طرح‌ها اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری و انتخاب ایده‌هایی که امکان توسعه بیشتر دارند را در اختیار بیننده قرار می‌دهد.
این مرحله با توجه به نوع پروژه می‌تواند چندین هفته زمان ببرد. بعد از اینکه به چند کانسپت جذاب و راضی‌کننده رسیدید می‌توانید وارد مرحله بعد، یعنی پالایش ایده‌ها شوید.

پالایش

سه‌بعدی کردن کانسپت‌های منتخب، مهم‌ترین مرحله است. در اینجا قرار است طرح‌های مورد نظر تعریف و پالایش شوند، سپس نحوه کار و عملکرد آن‌ها مشخص و برای نمایش به کارفرما آماده شوند. در این مرحله بهتر است مختصراً به جزئیات بپردازید و بیشتر بر قسمت‌هایی تمرکز کنید که جذاب و خاص بودن کانسپت را نشان می‌دهند. قرار نیست ساعت‌ها وقت صرف طرحی کنید که شاید اصلاً جایی در ادامه پروژه‌تان نداشته باشد، پس فقط در حد یک ارائه خوب و انتقال اطلاعات کافی به بیننده وقت بگذارید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کدگذاری طرح‌ها با رنگ نکته‌ای ظریف و ماهرانه است. این کار باعث می‌شود که هنگام گفتگو با کارفرما، راحت‌تر و سریع‌تر پیش بروید. برای مثال به جای طرح شماره ۳ می‌توانید به رنگ سبز اشاره کنید. ضمن اینکه به خاطر سپاری رنگ بسیار راحت‌تر از عدد است.

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

رندر نهایی

برای رندر نهایی، دوربین با کدِ رنگِ آبی انتخاب شده است. برای شروع مرحله نهایی مواردی هست که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود، مانند متریال و رنگ اصلی دوربین. انتخاب گزینه مناسب برای نمایش بهتر طرح، به تحقیق، مهارت و تجربه طراح بستگی دارد، مگر اینکه رنگ، مواد و موارد دیگر، از قبل توسط سفارش‌دهنده یا کارفرما مشخص شده باشد.

مشاهده تصویر محصولات مشابه می‌تواند مرجع خوبی برای شروع باشد. در اینجا طراح تصمیم دارد رنگ بدنه دوربین را کمی روشن‌تر و صفحه جلو و پشت آن را تیره‌تر کند.

قدم اول انتخاب زاویه دید مناسب است. زیاد نگران پرسپکتیو محصول نباشید، فقط قرار است اندازه‌ها و زوایای درست را به دست آورید.

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

در اینجا طراح از خطوط پرسپکتیو سه نقطه‌ای کمک گرفته است. این خطوط که در لایه‌ای جدید رسم شده‌اند ساختار کلی طرح را مشخص می‌کنند. با استفاده از این لایه می‌توانید پرسپکتیو محصول را تصحیح و جای لنز دوربین را نیز مشخص کنید.

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

بعد از رسم ساختار کلی و خطوط راهنمای پرسپکتیو، وقت آن است که طرح اصلی را به آن اضافه کنید. می‌توانید با رسم خطوط محیطی شروع کنید. در این مرحله شاید لازم باشد با تغییر اندازه، محصول و خطوط راهنما را با هم منطبق کنید.

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

برای منظم‌تر شدن پروژه، بهتر است تصویر اصلی محصول را در لایه‌ای جدید ترسیم کنید و بعد از اتمام کار و آماده شدن آن برای رنگ گذاری، لایه زیرین را پنهان کنید.

آموزش رندر محصول با استفاده از ابزارهای دیجیتال

در ادامه این مطلب با نحوه سایه‌روشن و رنگ گذاری طرح آشنا خواهید شد. برای مطالعه قسمت دوم آموزش رندر محصول در روزهای آتی با هزارویک بوم همراه شوید.

4

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]