سینما فیلم‌سازی نقد فیلم

راجر ایبرت درباره ماهیت سینما می‌گوید

یکی از اساسی‌ترین سوال‌هایی که باید برای شناخت سینما از خود بپرسیم این است که: هدف از ساخت فیلم چیست؟ پاسخ‌های بی‌شماری برای این سوال وجود دارد. برخی مانند رودلف یولیوس آرنهایم (Rudolf Arnheim) اعتقاد دارند که فیلم نباید سعی کند زندگی عادی را نمایش دهد؛ در حالیکه افرادی مانند آندره بازن (André Bazin) می‌گویند که سینما «واقعیت بی‌طرفانه» را به تصویر می‌کشد. راجر ایبرت در اینباره چه می‌گوید؟ با هم بخوانیم.

راجر ایبرت (Roger Joseph Ebert)، نویسنده‌ای که از او با عنوان برترین منتقد تاریخ سینما هم یاد می‌شود، نظرات جالبی درباره ماهیت فیلم و سینما دارد.

همیشه فکر می‌کنم که سینما یک مدیوم احساسی است و نباید برای شروع گفتگو‌های منطقی مورد استفاده قرار گیرد. اگر می‌خواهید درباره سیاست یا فلسفه حرف بزنید، مدیوم دیگری برای شما وجود دارد و آن، استفاده از کلمات است. فیلم، هنر منطقی نیست. هنگام تماشای یک اثر، کارگردان به نوعی پشت سر ما ایستاده و می‌گوید :«این را ببین، آن را نبین، این را گوش کن. حالا باید چنین احساسی داشته باشی.» و به همین ترتیب ما کنترل آگاهانه برای عقلمان را از دست می‌دهیم. و اگر داستان خوب به کار گرفته شود، ما کاملا درگیر آن می‌شویم. و این فرایند، یک تجربه کاملا احساسی است.

راجر ایبرت

راجر ایبرت منتقد و انسان بزرگی بود. با خواندن نوشته‌هایش، وارد دنیای دیگری شده و فیلم‌ها را از منظر دیگری می‌توان دید. این افسوس که دیگر نمی‌توان نوشته‌هایش درباره فیلم‌ها را خواند همیشه باقی می‌ماند.

طبق نظر ایشان، هدف فیلم درگیر کردن مخاطب است، اگر بتواند از داستان و عناصر آن به درستی استفاده کند. چیزی که هر روز در سینما کم‌تر و کم‌تر شده و متاسفانه به جز مواردی معدود، در سینمای ایران اصلا به چشم نمی‌خورد.

طرح چنین سوالاتی می‌تواند ما را بسیار به حقیقت هنر هفتم نزدیک کند. پس خوب است بیشتر بپرسیم و بیشتر صحبت کنیم. نظر شما چیست؟

4

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]