نقاشی هنرهای تجسمی

اصطلاح «جسو» و «رنگ‌آمیزی مرده» در نقاشی

در دنیای هنر، همواره ممکن است به اصطلاح جدیدی برخورد کنید که در کتاب‌ها و مقاله‌های هنری کمتر با آنها برخورد کرده‌اید. در سایت هزارویک‌بوم مجموعه‌ای از اصطلاح‌های نقاشی که کمتر مرسوم هستند و در متون تخصصی یا موزه‌های هنر به آنها برخورد می‌کنید، برای شما فراهم شده است. این مجموعه به درک بهتر مفاهیم و اصطلاح‌های هنری به شما کمک می‌کند. در ادامه مجموعه مطالب اصطلاح‌های نقاشی در سایت هزارویک‌بوم به توضیح مختصری در خصوص دو اصطلاح «جسو» و «رنگ‌آمیزی مرده» می‌پردازیم.

جسو (Gesso)

جسو در نقاشی

جسو یک لایه از رنگ دانه‌های سفید است که روی سطوح ناهموار و سخت یک پانل چوبی و یا بوم به عنوان لایه اولیه به کار برده می‌شود تا بوم را برای رنگ نهایی آماده سازد. جسو همچنین برای صاف کردن سطح به کار برده می‌شود و به هنرمند یک سطح صاف و هموار می‌دهد. این روش مشابه به گچ پاریس است که امروزه در خانه‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جسو از زمان های قدیم از عصر رنسانس در نقاشی‌ها و مجسمه‌ها همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

رنگ‌آمیزی مرده یا زیرسازی (Dead Coloring or Underpainting)

رنگ‌آمیزی مرده، زیرسازی، زیرسازی با رنگ خاکستری (Grisaille)، زیرسازی با رنگ قهوه‌ای (brunaille) و زیرسازی با رنگ سبز (Verdaille) همگی از شاخه‌های رنگ‌آمیزی مرده محسوب می‌شوند. تفاوت عمده رنگ‌آمیزی مرده با دیگر روش‌ها در این است که در این روش تاکیدی روی تک رنگ بودن زیرسازی نیست.

زیرسازی، لایه‌های اولیه رنگ است که در نهایت به بهتر پیاده کردن لایه‌های بعدی رنگ کمک خواهد کرد. رنگ‌آمیزی مرده در مرحله نهایی، در پس زمینه پنهان می‌شود و هدف از آن، ارائه ایده در مورد شدت رنگ مورد نیاز در قسمت‌های مختلف در نقاشی به نقاش و همچنین ارائه یک پیش نگاه از نسخه نهایی است. این امر مرحله اولیه از رنگ‌گذاری اصلی است.

تصویر سمت چپ مرحله اولیه از استفاده از رنگ برای ایده گرفتن از تصویر نهایی است. چهره نشان داده شده در تصویر سمت راست، کار به پایان رسیده با رنگ‌گذاری نهایی است.

***

با ما همراه باشید و مفهوم اصطلاح‌های خاص و تخصصی نقاشی را در سایت هزارویک‌بوم دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

2

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]