ابزارها سینما

واقعیت مجازی در سینما – قسمت اول

وقتی توماس ولف نویسنده آمریکایی نوشت: «شما نمی‌توانید به خانه (کودکی) خود برگردید» شاید روزی را تصور نمی‌کرد که خلاف گفته‌اش ثابت شود! واقعیت مجازی، تکنولوژی‌ای که تا چندین سال پیش ناشناخته بود و اکنون در سال ۲۰۱۷ استدیو‌های مربوط به آن با سرعت در حال پیشروی‌اند. با همه تردید‌هایی که در مورد این فناوری وجود دارد، تخمین زده شده که تا سال ۲۰۲۱ صنعت واقعیت مجازی یک تجارت ۷۵ میلیارد دلاری خواهد بود!


در این سری مقالات ما به بررسی این فناوری و ترکیب آن با صنعت سینما خواهیم پرداخت. هیچکس هنوز بطور دقیق نمی‌تواند نفوذ واقعیت مجازی در سینما را پیش‌بینی کند اما نشانه‌هایی وجود دارد که صنعت سینما بزودی دچار تحول بزرگی خواهد شد.

این سوال که واقعیت مجازی چه خلاقیتی را به سینما اضافه خواهد کرد پاسخ مشخصی ندارد اما حضور این فناوری در جشنواره‌های بزرگی مانند «کن» محک خوبی برای این سرگرمی نوظهور است. در میان هیاهوی فرش قرمز  و حکمرانی سلبریتی‌ها، شرکت HP در حال معرفی واقعیت مجازی بعنوان آینده دنیای سرگرمی بود.

سینما واقعیت مجازی

سینما واقعیت مجازی

شین وال مدیر دفتر تکنولوژی و سرپرست ‌آزمایشگا‌ه‌های HP  عقیده دارد که ما در دوران ابتدایی واقعیت مجازی به‌سر می‌بریم و هنوز قله‌های بلندی برای فتح شدن باقی مانده.HP از سال ۱۹۳۷ همکاری‌هایی در زمینه سینما داشته و مدت ۱۴ سال است که شریک تکنولوژیک جشنواره فیلم کن است. آزمایشگاه‌های HP نوع‌آوری‌های بسیاری به صنعت سینما وارد کرده‌اند که آخرین آنها ساخت سیستم نمایش DreamColor بود که جایزه علمی و مهندسی اسکار ۲۰۱۵ را برای آنها به ارمغان آورد.

Marcie Jastrow از فعالین حوزه تکنولوژی در سینما عقیده دارد که واقعیت مجازی یکی از بهترین مثال‌های ترکیب هنر و تکنولوژی است. او در صحبت‌هایش به عواملی اشاره می‌کند که از نظر او واقعیت مجازی را به یکی از تجربه‌های بزرگ سرگرمی در آینده مبدل می‌کنند. پتانسیلی که او در این فن‌آوری می‌بیند شامل تولید محتوی با کیفیت، قابلیت قصه‌گویی قوی، کشش خوب و ایجاد یک تجربه کاربری مستقیم و راحت است.

کنفرانس واقعیت مجازی HP

کنفرانس واقعیت مجازی HP

یکی از مواردی که همواره مورد توجه فیلم‌سازان و کارگردانان بوده انتقال حس بازیگر و فضا بنحوی است که آنها خود را درون داستان احساس کنند. این نقطه شاید برگ برنده واقعیت مجازی باشد. در تجربه‌ مشترکی که شرکت New Reality Company به‌همراه Rainforest Alliance داشته و فیلم «تجربه درخت» را ساختند، این انتقال حس بخوبی مشاهده می‌شد. بینندگان از دید یک دانه درخت نظاره گر دنیا بودند که رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. حس رشد و ارتفاع گرفتن میان انبوه درختان جنگل تا سوختن در آتش‌سوزی، باعث برانگیخته شدن احساسات بینندگان و در مواردی به گریه افتادن آنها شده بود و این برقراری سریع ارتباط با مخاطب بزرگ‌ترین موهبت واقعیت مجازی است.

سینمای واقعیت مجازی

سینمای واقعیت مجازی

گرچه در سوی دیگر هنوز ابهاماتی وجود دارد که واقعیت مجازی برای ورود جدی به صنعت سینما باید پاسخی برای آنها پیدا کند که بصورت کوتاه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

در درجه اول تمامی مفاهیم اولیه باید تغییر کنند. اساس فیلم‌نامه نویسی، جلوه‌های ویژه، صدابرداری و فیلم‌برداری مخاطب محور خواهند شد و همه چیز باید از منظر بیننده بررسی شود. حتی مفهوم «پشت صحنه» نیز از بین خواهد رفت و تمام فضا در واقع جز‌ئی از صحنه خواهد بود. امری که باعث سختی کار در چینش ادوات و حتی ایستادن خدمه در صحنه فیلم‌برداری خواهد شد!

واقعیت مجازی در فیلم سازی

واقعیت مجازی در فیلم سازی

عادت کردن بازیگران و سایر عوامل به این قوانین جدید مسلماْ زمانبر خواهد بود و عده‌ای معتقدند با همه هیجانی که واقعیت مجازی به صنعت سینما اضافه خواهد کرد تجربه‌های ناب سینمای کلاسیک کماکان دست نیافتنی خواهند بود. تاکنون کارگردانان با تکنیک‌های خاص خود و نحوه بازی گرفتن از بازیگران، فضای فیلم را بخوبی در کنترل داشتند ولی با ظهور واقعیت مجازی کمی از این کنترل را از دست خواهند داد که نتیجه آن ممکن است خوشایند نباشد.همچنین در کنار عوامل بالا برخی محدودیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری نیز وجود دارند که بواسطه جدید بودن این فناوری هنوز در حال بررسی و اشکال‌زدایی هستند.

پس از این آشنایی مختصر در قسمت‌های بعدی بیشتر به بررسی موارد فنی و چگونگی ترکیب این دو صنعت خواهیم پرداخت.

منبع : TheNextWeb

5

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]