ابزارها سینما

واقعیت مجازی در سینما – قسمت دوم

در قسمت قبلی تاریخچه مختصری از واقعیت مجازی در سینما را بررسی کردیم و کمی از حواشی و مشکلات آن گفتیم. در این قسمت می‌خواهیم با دید فنی‌تری به این تکنولوژی نگاه کنیم و مراحل ساخت یک فیلم واقعیت مجازی را دنبال کنیم. بطور کلی سه بخش در تولید یک فیلم واقعیت مجازی وجود دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

فیلم‌برداری در واقعیت مجازی

همانطور که قبلا گفتیم برای ساخت فیلم‌های واقعیت مجازی به استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های جدیدی نیاز است که یکی از مهم‌ترین آنها تجهیزات فیلم‌برداری و بالخص دوربین است. شما احتمالا با تصاویر پانوراما آشنایی دارید. تصاویری که از بهم پیوستن چند فریم در زوایای مختلف بوجود می‌آیند و دید وسیع‌تری نسبت به فریم‌های تکی از همان نما را به ما می‌دهند. ایده اصلی فیلم‌برداری واقعیت مجازی و ۳۶۰ درجه نیز همین تکنیک است. چالش اصلی در بخش فیلم‌برداری، مقابله کردن با پدیده‌ای بنام پارالکس یا «اختلاف منظر» است.

واقعیت مجازی در سینما

ترکیب تصاویر و ایجاد پانوراما

هنگامی که شما دوربین را حرکت می‌دهید فاصله بین اشیا در پیش زمینه و پس زمینه تغییر می‌کنند و شما قادر به دیدن زوایای جدیدی خواهید بود که ممکن است قبل از حرکت دوربین از دید شما مخفی مانده باشند. این پدیده را «اختلاف منظر» می‌نامند.

 

هنگام فیلم‌برداری باید نقطه‌ای را پیدا کرد که در آن دوربین شما اصطلاحا بدون اختلاف منظر باشد و تغییر در حرکت دوربین روابط بین فواصل اشیا را بصورت منطقی ضبط کتد. اگر این نکته در حین فیلم‌برداری رعایت نشود بهم ریختگی‌هایی در نقاط اتصال تصاویر بوجود می‌آید که آنها را با عنوان «روح» می‌شناسند.

 

 

 

برای راحت‌تر شدن کار ابزارهای متنوعی ساخته شده که شما می‌توانید بر اساس نوع دوربین خود و اندازه آن، با وصل کردن تعداد خاصی دوربین به این ابزار یک محیط ۳۶۰ درجه کامل را بدون خطا و به دور از روح‌ها فیلم‌برداری کنید!

ابزار فیلم‌برداری واقعیت مجازی

ابزار فیلم‌برداری واقعیت مجازی در سینما

تدوین در واقعیت مجازی

بعد از اتمام فیلم‌برداری باید تصاویری که از دوربین‌های مختلف گرفته شده را به هم متصل کرده یا برای این تکنولوژی خاص، اصطلاحا بخیه بزنید! برای این‌کار از نرم افزارهای مختلفی از جمله Nuke و After Effect استفاده می‌شود.

قسمت اعظم عملیات تدوین بصورت خودکار انجام می‌شود تا در زمان و پردازش اضافه صرفه‌جویی شود. متدهای خودکار با آنالیز کردن برخی فریم‌های خاص، یک قالب کلی برای خود می‌سازند که مابقی فریم‌ها را با استفاده از آن قالب ترکیب کرده و جلو می‌روند. مواردی نیز پیش می‌آید که بدلیل غیرقابل قبول بودن اطلاعات رنگ یا از دست رفتن کنترل متد‌های خودکار، کار باید بصورت دستی پیش برود و تصاویر دوربین‌های مختلف را با دقت ترکیب کرد تا تجربه خوبی از واقعیت مجازی در سینما بدست آورد.

اکنون به بررسی چند نکته مهم در تدوین می‌پردازیم.

اولین نکته توجه به اعوجاج لنز است. هر لنز بدلیل ساختار و نوع آن دارای اعوجاج خاصی بخصوص در لبه‌های آن است. این اعوجاج بخصوص در لنز‌های واید و فیش‌آی (Fish Eye) بیشتر به چشم می‌خورد و خطوط مستقیم را در لبه‌های تصویر بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از بین بردن این اعوجاج به منظور حفظ روابط و نسبت اشیا موجود در تصویر یکی از موارد ضروری است. اگر لنز شما جزو لنز‌های معروف (مانند دوربین GoPro) باشد، تنظیمات رفع اعوجاج لنز آن در اکثر برنامه‌های معروف تدوین وجود دارد و براحتی می‌توان آن را حذف کرد.

اعوجاج لنز

اعوجاج لنز

همانطور که قبلا گفتیم یک فیلم واقعیت مجازی از ترکیب تصاویر چند دوربین در زوایای مختلف بدست می‌آید. یکی از نکات مهم در تدوین خودکار، مشخص کردن یکسری نقاط خاص و یکتا در تصویر‌های مختلف است بطوریکه بتوان با استفاده از آنها موقعیت‌ در دوربین‌های مختلف را تشخیص داد. موارد مختلفی مانند طرح‌های تکرار شونده، اشیا ریز با جزییات بالا، انعکاس آب و انعکاس نور روی اشیا فلزی از جمله مواردی هستند که سیستم تطبیق ویژگی‌ها را به خطا می‌اندازند. با استفاده از این نقاط می‌توان تصاویر را به نرمی با یکدیگر ترکیب کرد بطوریکه مرز بین آنها مشخص نباشد و در نهایت یک تصویر یکپارچه بدست آید.

موارد دیگری مانند تنظیم خط افق و تصحیح سایه‌ها و رنگ بندی‌ها نیز وجود دارد. پس از ترکیب تصاویر ممکن است خط افق شما صاف نباشد و بصورت یک منحنی دربیاید، حتی اگر سیستم شما همه تصاویر را به درستی ترکیب کرده و خطایی در آنها نباشد. این پدیده سبب ناراحتی بیننده و گیج شدن او می‌شود که در مراحل تدوین باید برطرف گردد.

همچنین باید به سایه‌ها و تفاوت‌های آنها بین دوربین‌های مختلف توجه کرد و اگر مورد غیرمنطقی مشاهده می‌شود باید در مرحله تدوین برطرف شود. در برخی موارد حرکت دادن دوربین باعث خطا در الگوریتم‌های خودکار می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

تنظیم نور در تولید واقعیت مجازی

تنظیم نور در تولید واقعیت مجازی در سینما

خروجی در واقعیت مجازی

آخرین مرحله از تولید هر فیلمی گرفتن خروجی و انتخاب رسانه مناسب جهت توزیع آن است. واقعیت مجازی در سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست و پس از پایان تدوین باید آن را برای عرضه عمومی آماده کرد.

مراحلی مانند فیلترگذاری، تصحیح رنگ، کادر‌بندی‌های استاندارد و … تقریبا مشابه روش‌های قدیمی‌تر انجام می‌شود. مورد اصلی در این مرحله اهمیت دادن به نوع دستگاه مورد استفاده برای دیدن محتوی تولید شده است.

بر خلاف فیلم‌های مرسوم که بر روی صفحه دو بعدی و با نسبت‌های استاندارد خاصی عرضه ‌می‌شوند، در سینمای واقعیت مجازی باید توجه داشت که هر دستگاهی فرمول مخصوص به خود را دارد و هتوز استاندارد مشخصی برای رسانه‌های فیلم‌های واقعیت مجازی مشخص نشده است. بعضی‌ها از صفحه‌های خمیده استفاده می‌کنند، بعضی‌ها از اتاقی پوشیده از مانیتور استفاده می‌کنند و برخی نیز دستگاه‌های کوچکی را بر روی سر قرار می‌دهند.

یکی از معروف‌ترین این رسانه‌ها از نوع Head Mounted Device یا «سوار روی سر» است که عمدتاْ تصویر را به دو قسمت تبدیل می‌کنند که هر قسمت مختص یک چشم است. لازم به توضیح است که تولید محتوا برای این رسانه پیچیدگی‌های فنی بیشتری دارد ولی با قیمت ارزان تری قابل دسترس است.

در این هدست‌های واقعیت مجازی یک جفت شیشه یا پلاستیک تا جایی که بتوانند دید شما را پوشش می‌دهند و بصورت مستقل یا از طریق اتصال به دستگاه‌های دیگر محتوای واقعیت مجازی را پخش می‌کنند. این دستگاه‌ها عمدتا دارای قابلیت ردیابی مکانی هستند و بوسیله آن حرکت سر بیننده را دنبال کرده و محیط را در برابر چشمان او متناسب با حرکت وی، جابجا می‌کنند. در زیر برخی از پروژه‌های مهم در این زمینه را مشاهده می‌کنید.

تحقیق در زمینه استفاده از واقعیت مجازی در سینما و صنعت بازی همچنان با قدرت رو به پیش است و هر روز دستاورد‌های جدیدی در این زمینه رونمایی می‌شوند. استفاده از واقعیت مجازی در محیط وب، ترکیب آن با موتور‌های بازی‌سازی و پروژه‌های متن باز که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود از جمله این دستاورد‌ها هستند. بنظر شما آیا واقعیت مجازی توانایی شکست دادن سینمای کلاسیک را دارد؟ یا طرفداران باوفای سینما این فناوری جدید را بیش از یک سرگرمی گذرا نمی‌بینند.

2

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]