ابزارها سینما فیلم‌سازی

حضور خیالی، غیاب فیزیکی، اسکار بعدی ایناریتو

همان‌طور که به‌ یاد دارید قبلا در مورد ساخت فیلم‌های واقعیت مجازی و فناوری‌های ساخت این فیلم‌ها مطالبی را عنوان کردیم. حال به بررسی آخرین ساخته الخاندرو ایناریتو «حضور خیالی، غیاب فیزیکی» می‌پردازیم که یک نمایش هنری VR بوده و یک اسکار نیز برای این کارگردان پرکار به ارمغان آورده است!

• واقعیت مجازی در سینما – قسمت اول
• واقعیت مجازی در سینما – قسمت دوم

ایناریتو کارگردان مکزیکی الاصل سینمای هالیوود در تازه‌ترین اثر خود، حضور خیالی، غیاب فیزیکی (Virtually present, Physically invisible)، به سراغ جدیدترین تکنولوژی‌های واقعیت مجازی رفته تا افکار خود را در قالب جدیدی ارائه کند. ترکیب ایناریتو و امانوئل لوبزکی که قبلا برای فیلم Reverent در سال ۲۰۱۶ و Birdman در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه بهترین کارگردانی و فیلم‌برداری شده بودند این‌بار نیز دست به دست یکدیگر دادند تا یک جایزه ویژه را نیز تجربه کنند.

الخاندرو ایناریتو

الخاندرو ایناریتو

Carne y Arena یا همان «حضور خیالی، غیاب فیزیکی» یک اثر ۷ دقیقه‌ای است که محیط واقعیت مجازی را با یک محیط فیزیکی پوشیده از شن و لباس‌های مهاجرین مرز مکزیک-آمریکا، ترکیب می‌کند. این نمایش مرزهای اشیا و تماشاچیان را مخلوط کرده و ترکیب تازه‌ای به آنها عرضه می‌کند. بیننده‌گان (یا شاید بهتر باشد بگوییم شرکت کنندگان!) در فضایی بین مهاجرینی که با گشت مرزی آمریکا، حس سردرگمی، عدم اطمینان و ترس کلنجار می‌روند، قرار می‌گیرند و در انتها با یک ویدیو از داستان‌های این مهاجرین، به انتهای این تجربه خارق‌العاده می‌رسند.

به بیان خود ایناریتو، این اثر «ببینده را به یک تجربه عمیق با مهاجرین پیوند می‌زند. آنها را وادار می‌کند که پا در جای پای آن‌ها بگذارند، در پوست‌شان زندگی کنند و درون قلب‌هایشان را ببینند. طی چهار سالی که این پروژه در ذهنم رشد می‌کرد این شانس را داشتم تا با مهاجرین مکزیکی زیادی مصاحبه کنم. داستان زندگی آنها من را تسخیر کرد و به همین دلیل از آنها خواستم که در این پروژه شرکت کنند.»

پوستر Carne y Arena

پوستر Carne y Arena

جان بیلی رییس آکادمی اسکار در مورد «حضور خیالی، غیاب فیزیکی» گفته است:

«سینما و رسانه‌ی ایناریتو یک تجربه عمیق احساسی و درک فیزیکی از آنچه در غروب صحرای جنوبی آمریکا می‌گذرد را در اختیار ما قرار می‌دهد. با اینکه این فناوری هنوز به بلوغ نرسیده ولی کلیدی‌ترین واقعیات اجتماعی و سیاسی در مرز مکزیک-آمریکا را در بطن بیننده قرار می‌دهد.»

این اثر اولین بار در هفتادمین جشنواره فیلم کن به اجرا درآمد و پس از آن هیئت ریئسه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک اسکار «بخاطر تلاش در جهت اعتلای این رسانه جدید و قدرت داستان سرایی» تصمیم گرفتند که جایزه ویژه خود را به آن اهدا کنند.

ارزش این جایزه زمانی آشکار می‌شود که بدانیم در تاریخ آکادمی اسکار، این جایزه تنها ۱۷ بار اهدا شده که آخرین آن مربوط به انیمیشن «داستان اسباب‌بازی» در سال ۱۹۹۶ است.

این اثر اکنون در موزه هنر لس آنجلس و میلان در حال نمایش است و برای تهیه بلیط می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

6

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]