طراحی صنعتی طراحی محصول

سه درس مهم دیزاین از آثار کریم رشید

بدون شک کریم رشید یکی از فعال‌ترین طراحان نسل خود به شمار می‌رود. رزومه وی حاوی ۳۰۰۰ محصول است که به مرحله تولید رسیده‌اند، همینطور شامل ۳۰۰ جایزه، ۷ کتاب منتشر شده و بیش از ۱۰۰ نمایشگاه بین المللی از آثار او است، علاوه بر همه این موارد رشید در بیش از ۴۰ کشور دنیا کار کرده است.

علت استقبال مردم دنیا از کارهای این طراح معروف چیست؟ بررسی کارهای او برای پاسخ به این سوال سه نکته اساسی در ارتباط با مسیر حرفه‌ای این هنرمند را آشکار می‌سازد. برای آشنایی با این نکات با ما همراه شوید.

۱. اصول طراحی از نظم پیشی می‌گیرند

slack-imgs.com-w600

رشید سبک طراحی خود در محصولات را به طراحی داخلی تعمیم می‌دهد. مانند رستوران موریموتو در فیلادلفیا، هتل سمیرامیس در آتن و هتل نهو در برلین، و یا مانند غرفه‌های نمایشگاهی که برای دویچه بانک و شرکت آئودی طراحی کرده است.

او همچنین هویت برند سیتی بنک، سونی اریکسون، بسته بندی محصولات شرکت متد، نان‌های صنعتی پریس بگت، محصولات کنزو و هوگوباس را با همین شیوه طراحی کرده است.

رشید سال‌ها قبل از معروفیت به این نکته پی برده بود که طرح خوب، به معنای واقعی کلمه خوب است و طرح متوسط هیچ ارزشی ندارد.

او در یکی از مقاله‌های اخیر نیویورک پست می‌گوید: «به یاد دارم که در سنین سیزده یا چهارده سالگی به آثار لوکوربوزیه در کتاب نگاه می‌کردم و با خود می‌اندیشیدم که او عجب معمار فوق العاده ای بوده است، اما لوکوربوزیه علاوه بر طراحی ساختمان نقاشی می‌کشید و پوشاک طراحی می‌کرد. او به چند بعدی کار کردن اعتقاد داشت. همچنین پدرم، نه تنها نقاش بود و کار طراحی صحنه انجام می‌داد بلکه تمام قطعات مبلمان خانه را نیز خودش طراحی کرده و می‌ساخت.»

۲. برای یک طرح خوب محدودیت اقتصادی وجود ندارد

slack-imgs.com۳-w600

کریم رشید سعی کرده است بیشتر از آن که خود را به عنوان طراح محصولات خاص و مجلل و یا محصولات متداول و دم دستی معرفی کند، استعدادش را برای هر چیزی به کار گیرد.

از ظروف مجلل کریستوفل و لوازم آلسی تا محصولات دموکراتیک مانند بطری‌های آب بابل، لوازم خانگی Umbra و محصولات شرکت 3M نمونه‌هایی از درک و احساس هنری وی در طراحی اشیاء هستند.

شاید نگاه کردن از دید مشکل پسندترین خریدار محصول و به چالش کشیدن آن وی را در مسیر درست قرار می‌دهد.

شاید نگاه کردن از دید مشکل پسندترین خریدار محصول و به چالش کشیدن آن وی را در مسیر درست قرار می‌دهد. رشید می‌گوید: «من با کارهایم زندگی می‌کنم، در خانه ام همه چیز حتی چاقو و چنگال‌ها را طراحی کرده ام. دوست دارم از آنها استفاده کنم تا مشکلات و یا راه‌های بهتر شدنشان را پیدا کنم.»

۳. طراحی زیبا باید در همه جا حضور داشته باشد

slack-imgs.com۲-w600

کریم رشید اشتیاق زیادی برای بیان هدف یا نیتی خاص ورای عملکرد محصولاتش دارد، فلسفه‌ای که می‌توان در همه طرح‌های او، از ساختمان هتل‌ها تا بسته‌بندی صابون مشاهده کرد.

او در سایت خود می‌نویسد: «عنصر زیبایی باید در هر شغلی مطرح باشد چرا که به هر حال یکی از نیازهای جمعی بشر است. من باور دارم که می‌توانیم در جهانی کاملا متفاوت زندگی کنیم. جهانی پر از اشیاء، فضاها و تجربیات امیدبخش. دیزاین از ابتدا شکل دهنده فرهنگ در جهان ما بوده است. ما سیستم‌ها، شهرها و اجتماعات را طراحی کرده‌ایم. ما مشکلات جهان را نشانه رفته‌ایم و اکنون دیگر طراحی فقط در ارتباط با حل مسئله نیست، بلکه نوعی زیباسازی سختگیرانه در شکل‌دهی و ساخت محیط اطرافمان است.»

***

15

یک دیدگاه

  • یا سلام
    خیلی خوشحالم سایت خوبتونو پیدا کردم اطلاعات خوبی توسایتتون هستند که برای ما عالیه. امیدوارم سایتتون هر روز پیشرفت داشته باشه
    موفق باشید

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]