لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
عکاسی هنرهای تجسمی

چهار عامل مهم در عکاسی از منظره

گاهی اتفاق می‌افتد که به هنگام عکاسی از منظره، مطمئن نیستید که تصویر موجود در کادر از لحاظ فنی از کیفیت مناسبی برخوردار است یا خیر. برای حل این مساله نکات زیر پیشنهاد می‌شود.

5661878892_15fba42846_o

۱- نور کافی

نور، مهمترین عنصر در عکاسی از طبیعت است. یک تصویر از یک منظره خیره کننده در نور شدید نیمروزی، از کیفیت بدی برخوردار خواهد بود؛ در حالی که عکس گرفته شده از یک منظره معمولی، در بهترین لحظه (زمان نور جادویی) به تصویری منحصر به فرد و به یاد ماندنی تبدیل می‌شود.

در حقیقت، نوری با عنوان «نور بد» وجود ندارد. فقط کافیست بدانید در هر شرایط نوری، چه کاری را باید انجام دهید.

Driftwood Beach on Jekull Island, Georgia, USA

ساعات طلایی طلوع و غروب، معمولا بهترین زمان برای عکاسی هستند. «زمان آبی» مانند شفق نیز مورد علاقه عکاسان است. با وجود این دو نوع نور، به ندرت پیش می‌آید که نورسنجی نتیجه خوبی نداشته باشد.  وقتی در یک روز با نور شدید عکاسی می‌کنید، از فرصت استفاده کنید و با استفاده از سایه‌ها، عکس‌هایی متفاوت ثبت کنید.

آسمان سفید و روشن پوشیده از ابر، بهترین زمان برای عکاسی‌های کلوز آپ با قاب‌های بسته است. حتی می‌توان در روزهای طوفانی با استفاده از حالت دراماتیک ابرها، تصاویر خارق العاده‌ای ثبت کرد.

۲- سوژه اصلی

نکته بعدی در ثبت منظره اطمینان از داشتن سوژه اصلی در تصویر است. شاید این نکته بدیهی به نظر بیاید، ولی به هرحال باید آن را همیشه به خاطر سپرد. شاید در موقعیتی قرار گرفتید که مجبورید از یک صحنه بدون سوژه مشخص عکس بگیرید. مثلا هنگامی که مقابل شما فقط زمین، دریا یا درختان جنگل قرار دارد. در این حالت شما باید تصمیم بگیرید که سوژه اصلی در تصویر چه چیزی باشد تا حاصل یک عکس کامل و بی عیب باشد.

Little Finland, Nevada, USA

زمانی که با یک منظره رو به رو هستید، سعی کنید آنچه که بیشتر توجه شما را به خود جلب می‌کند پیدا کرده و آن را سوژه اصلی قرار دهید. این بدین معنی نیست که نقاط دیگر توجه شما را جلب نمی‌کنند، اما اگر تعداد سوژه‌ها بیشتر از یکی باشد، هیچ یک از آنها سوژه اصلی  نخواهد بود. در نتیجه عکس جذابیت زیادی ندارد و یک عکس معمولی به نظر خواهد آمد.

در مدتی که درباره سوژه اصلی فکر می‌کنید، ببینید سوژه شما چه حرفی برای گفتن دارد؟ چه چیزی را می‌خواهد نشان دهد؟ تجسم جواب این سوال‌ها در ذهن، خود باعث تمرکز بیشتر روی نقاط و بهتر ساختن عکس می‌شود. پرسیدن سوال‌هایی از این دست، علاوه بر این که در انتقال پیام عکس و درک بهتر از تصویر یاری می‌رساند، این امکان را می‌دهد تا بعدا بتوانید آنچه به تصویر کشیده‌اید را با جادوی کلمات بیان کنید.

۳. پس زمینه تمیز

آنچه در پس سوژه قرار دارد نیز به اندازه خود سوژه دارای اهمیت است.

وجود به هم ریختگی در پس زمینه می‌تواند یک عکس خوب را خراب کند. این مساله مریوط به زمانی است که پرسپکتیو حائز اهمیت باشد. باید زاویه‌ای برای عکاسی از سوژه خود بیابید که هیچ عاملی برای پرت کردن حواس بیننده از سوژه در آن دیده نشود.. بدین معنی که اگر از زاویه بالا عکس بگیریم، آنچه در پشت سوژه وجود دارد از یک جنس و ساختار باشد و به همین ترتیب اگر از زاویه پایین عکاسی می‌کنیم بهتر است جز آسمان چیزی در تصویر نمایان نباشد.

سعی کنید تا حد امکان سادگی وهماهنگی بین عناصر پشت سوژه را رعایت کنید.

Steptoe Butte in the Palouse Hills of Washington, USA.

Steptoe Butte in the Palouse Hills of Washington, USA

۴. ترکیب جالب

بهتر است اینطور فکر کنیم که عکاسی کاملا نقطه مخالف نقاشی است. نقاش‌ها معمولا در ابتدا با یک بوم نقاشی خالی شروع کرده و کم کم به آن عناصر مختلفی را اضافه می‌کنند؛ درحالی که عکاس‌ها از همان ابتدا با یک منظره پر از جزئیات رو به رو هستند که باید مهمترین سوژه‌ها را انتخاب کنند. سپس آن سوژه‌ها باید  طوری در کنار یکدیگر قرار بگیرند که حاصل، یک طرح گرافیکی خوب شود.

به خاطر داشته باشید برای ایجاد اجزای ترکیب برای ساختن یک طرح گرافیکی خوب، می‌توانید از فاکتورهایی مانند خطوط، انحناها، بافت‌ها و الگوها، اشکال، رنگ‌ها، قالب‌ها و … استفاده کنید.

برای داشتن تصویر مطلوب این چهار فاکتور اساسی را رعایت کنید؛ که البته نیازمند صبر و علاقه است.

1

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]