طراحی صنعتی طراحی محصول عکاسی

آموزش گام به گام عکاسی محصول

اگر شما، یک هفته صرف طراحی ایده خود کنید و سپس دست کم یک هفته به مدلسازی سه بعدی آن اختصاص دهید، و در نهایت اجزا آن را سفارش داده و مدتی را در انتظار دریافت آنها صرف کنید؛ شاید بد نباشید که برای ثبت عکسی از آن جهت نمایش کار به عکس نویزی و کم کیفیت موبایل اکتفا نکنید و کمی هم وقت گذاشته و یک عکس حرفه‌ای از نتیجه تلاشتان ثبت کنید. این مطلب به آموزش گام به گام عکاسی محصول به عنوان یکی از زیرشاخه‌های عکاسی تجاری می‌پردازد.

در این مطلب آموزشی قصد داریم به روشی ساده سعی کنیم بهترین نتیجه را از عکاسی محصول به دست آوریم. برای این منظور کافی است یک دوربین دیجیتال و یک سه پایه داشته باشید.

گام اول: پیرامون محل عکاسی را روشن کنید

برای این کار بهتر است در نور غیر مستقیم روز و در کنار پنجره قرار داشته باشیم. نور طبیعی بهترین نتیجه را برای عکس به دست می‌دهد. نور خورشید ممکن است سایه‌های شدید و یا کنتراست زیاد ایجاد کند که هیچ کدام مطلوب عکاسی محصول نیستند. سعی کنید در پس زمینه تصویر هیچ چیزی وجود نداشته باشد که توجه بیننده را به خود جلب کند.

همچنین می‌توانید به جای استفاده از نور طبیعی از صفحه ای سفید و یا از چادر نور استفاده کنید و مشابه نوری که در آتلیه‌های عکاسی وجود دارد را بازسازی کنید. برای این کار به چند چراغ، یک جعبه و یک قاب و مقداری کاغذ سفید نیاز دارید.

گام دوم: دوربین را روی سه پایه قرار دهید

این قسمت از کار به دلیل تاثیری که بر کیفیت کار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اینک لازم است تنظیمات مربوط به ایزو، دریچه دیافراگم و سرعت شاتر را متناسب با نور محیط انجام دهید.

اگر سه پایه در اختیار ندارید هم بهتر است دوربین را درجایی ثابت قرار دهید. در دست گرفتن دوربین حین عکاسی محصول توصیه نمی‌شود.

استفاده از سه پایه برای عکاسی از محصول از ضروریات است.

استفاده از سه پایه برای عکاسی محصول از ضروریات است.

گام سوم: تنظیمات دوربین را انجام دهید

ایزو. برای انجام تنظیمات مربوط به نورسنجی با ایزو شروع می‌کنیم. روال کار بر این است که هر چه مقدار ایزو کمتر باشد نویز کمتری در تصویر وارد می‌شود اما در عین حال حساسیت کمتری به نور نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که ایزوی دوربین‌تان را روی ۲۰۰ یا ۴۰۰ قرار دهید تا بهترین نتیجه به دست آید.

وایت بالانس. اغلب دوربین‌ها دستورالعمل لازم برای تنظیم تعادل رنگ سفید را دارند. به طور کلی می‌توان رنگ سفید را با توجه به عکسی که از یک صفحه سفید گرفته می‌شود تنظیم کرد. این کار به دوربین اعلام می‌کند که مرجع رنگ سفید چه باید باشد. اگر این گزینه را تنظیم نکنید دوربین معمولا روشن‌ترین نقطه در قاب تصویر را به عنوان سفید در نظر می‌گیرد.

دریچه دیافراگم. در بیشتر موارد بهتر است که تنظیم دوربین را در حالتی قرار دهید که با تنظیم دریچه دیافراگم به طور خودکار سرعت شاتر نیز تنظیم گردد. با وجود این که دریچه دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر مستقل از یکدیگر تنظیم می‌شوند اما به یکدیگر وابسته هستند و برای داشتن نورسنجی صحیح تغییر یکی از آنها باید توسط دیگری جبران شود.

علاوه بر نورسنجی مقدار دریچه دیافراگم بر عمق میدان نیز تاثیر می‌گذارد. مثلا اگر آن را روی f/۵،۶ تنظیم کنید دریچه دیافراگم باز و عمق میدان کم دارید و در نتیجه بخش کمی از تصویر در محدوده فکوس قرار می‌گیرد. این امکان وقتی بخواهید روی یک سوژه خاص تاکید داشته باشید، بسیار عالی و کاربردی است، اما برای نشان دادن کل طرح گزینه مطلوبی نیست.

دریچه دیافراگم را بین ۱۱ تا ۱۶ قرار دهید تا عمق میدان متوسطی به دست آید. اگر به هر دلیلی دریچه دیافراگم را روی ۲۲ یا ۳۸ یا هر مقدار بزرگ دیگری تنظیم کردید، آگاه باشید که دریچه را بسیار کوچک کرده اید و در نتیجه برای به دست آورده نورسنجی صحیح لازم است سرعت شاتر بالاتری انتخاب کرده و زمان نور دهی را زیاد کنید تا جبران کوچکی دریچه دیافراگم شود. البته این کار در شرایطی خوب است که بخواهید از آسمان شب عکاسی کنید در غیر این صورت برای عکاسی صنعتی توصیه نمی‌شود.

سرعت شاتر. همانطور که پیشتر اشاره شد، قصد داریم تا تنظیمات دوربین را به گونه‌ای قرار دهیم که سرعت شاتر به واسطه دیافراگم تنظیم شود. یک قانون کلی می‌گوید اگر سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه یا سریعتر استفاده می‌کنید می‌توانید سه پایه را به کار نگیرید. بنابراین اگر به هر دلیلی از سه پایه استفاده نمی‌کنید سرعت شاتر را روی ۱/۹۰ ثانیه یا بیشتر قرار دهید و ایزو را به ۸۰۰ یا بالاتر تغییر دهید و سعی کنید که دریچه دیافراگم حدود ۱۱ باقی بماند. اگر از سوژه‌ای که در دست قرار دارد و یا از جواهری که روی بدن قرار گرفته عکاسی می‌کنید لازم است که سرعت شاتر را به مقداری بیشتر از ۱/۹۰ افزایش دهید.

فلاش. لطفا از فلاش بالای دوربین استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود که نور دهی عکس خوب نباشد و سایه‌های ناخوشایندی اطراف سوژه ایجاد شود. همچنین در عکاسی پرتره به دلیل نزدیک بودن منبع نوری به لنز منجر به قرمز شدن چشم می‌شود. اگر فلاش‌های جداگانه‌ای دارید که روی سه پایه قرار بگیرند و از اطراف به سوژه نور بتابانند، خوب است اما اگر ندارید فلاش بالای دوربین را غیر فعال کنید.

بیشتر بخوانید:

گام چهارم. عکاسی محصول را آغاز کنید

اگر دوربین دیجیتال و چند گیگ حافظه دارید تا می‌توانید عکس بگیرید، همیشه این فرصت را دارید که عکس‌های بد را پاک کنید.

برای عکاسی محصول ابتدا سوژه را در مرکز تصویر قرار دهید آن را چنان جابه‌جا کنید که بهترین مکان را نسبت به دوربین پیدا کند. از هر زاویه ممکن عکاسی کنید.

مقادیر دریچه دیافراگم و شاتر را تغبیر دهید و بر جزییات سوژه یا بافت آن فکوس کنید و دوباره عکس بگیرید.

یک شیء دیگر در کنار عکس قرار دهید تا اندازه سوژه نشان داده شود. مثلا اگر گوشواره است، از آن تصویری در گوش نیز تهیه کنید یا اگر سه پایه آیپد است یک آیپد نیز روی آن قرار داده و عکس دیگری بگیرید. اگر سوژه‌تان یک پازل است از آن در هر دو حالت حل شده و نشده عکاسی کنید.

بعد از آن که عکستان را ثبت نهایی کردید از ابزارهای ویرایش عکس استفاده کنید و رنگ و نور آن را بهینه کنید. آنها را برش دهید به طوری که در کل قاب تصویر جا بگیریند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که وقتی نسخه کوچک ۱۴۵×۱۱۰ از تصویر داشتید همچنان سوژه قابل شناسایی باشد.

حالا به دو عکس زیر دقت کنید. بین این دو کدامیک شما را ترغیب به خریدن می‌کند؟

عکاسی محصول

imgp4274_1_

10

یک دیدگاه

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]