طراحی خودرو طراحی صنعتی طراحی محصول

راهنمای مقدماتی طراحی سریع یا اسکچ

توانایی به نمایش درآوردن ایده‌ها از طریق شیوه‌های مؤثر بصری مانند رسم پیش‌طرح‌های سریع می‌تواند ارتباط مؤثرتری بین طراح و کارفرما ایجاد کند. استفاده از این روش سرعت روند توسعه ایده‌ها را افزایش می‌دهد. بعضی مواقع اسکچ‌ این قدرت را دارد که بیشتر و سریع‌تر از کلمات مفاهیم را انتقال دهد.

اسکچ یا پیش طرح به معنای طراحی سریع یا طراحی اولیه‌ است و راهی سریع و آسان برای خلاصه کردن آن چیزی است که طراح در ذهن دارد. در اسکچ از جزئیات صرف نظر می‌شود و کلیات موضوع به صورت غیر دقیق نشان داده می‌شود. برای اجرای اسکچ فقط از یک رنگ استفاده می‌شود. نمونه کاملتر اسکچ که در آن از رنگ نیز استفاده می‌شود و پاره از جزئیات نیز نشان داده شده‌اند راندو خوانده می‌شود.

با در نظر گرفتن این تعریف، اسکچ زدن در پروژه‌هایی که به ‌صورت گروهی انجام می‌شوند روش مناسبی برای انتقال ایده به دیگر اعضای گروه است.

این مطلب راهنمای مقدماتی طراحی سریع برای طراحانی است که مسیر خود را تازه آغاز کرده‌اند. با رعایت مواردی که در ادامه می‌خوانیم، خلق اسکچ‌های زیبا کار سختی نخواهد بود.

علاقه و پشتکار

52354-w600

برای مهارت یافتن در هر زمینه‌ای زمان و تلاش لازم است، چیزی که قبل از شروع باید بدانید این است که آیا واقعاً به طراحی علاقه دارید؟ آیا هنگام طراحی هیجان‌زده می‌شوید یا از گرفتن مداد و خودکار در دستانتان لذت ‌می‌برید؟ زمان‌هایی فرا می‌رسد که تنها انگیزه شما برای ادامه تمرینات سخت همین علاقه و اشتیاق خواهد بود.

ابزار و لوازم66edf02ac2e71f7e2fd909404fdf9124-w600

با انتخاب ابزار مناسب امکان این را خواهید داشت که ایده‌تان را به بهترین شکل ممکن نشان داده و با مخاطبانتان ارتباط بصری برقرار کنید. لزومی ندارد برای ترسیم اسکچ‌های قوی لوازم گران‌قیمت تهیه کنید، طراحان حرفه‌ای می‌توانند تنها با یک ماژیک خاکستری نیز آثار هنری خلق کنند. برای شروع کار سه عدد ماژیک خاکستری با ۲۰٪ اختلاف رنگ، ماژیک مشکی و سه رنگ اصلی یعنی آبی، زرد و قرمز کافی است. برای کشیدن خطوط نازک نیز می‌توانید از خودنویس استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ابزارهای لازم برای طراحی

دفتر طراحیsketchbook1_thumb-w600

بهتر است برای طراحی در دفترتان از خودکار استفاده کنید چون امکان پاک کردن و تصحیح آن وجود ندارد، به یاد داشته باشید هر خطی که رسم می‌کند باید به همان شکل نگه داشته شود، برای اصلاح طرحتان به جای پاک کردن به صفحه بعد بروید و دوباره تلاش کنید. اگر این روش را ادامه دهید به زودی درمی‌یابید که دیگر وقت زیادی برای فکر کردن به نحوه حرکت دستتان صرف نمی‌کنید بلکه آن را  آزادانه و بدون ترس حرکت می‌دهید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای بهبود طراحی با دست

پرسپکتیو42f202e35b7eed24ac10bcd8e19ddc7f-w600

برای خلق طرح‌های واقع‌گرایانه مهم‌ترین عامل شناخت پرسپکتیو و نحوه استفاده از آن است. رعایت پرسپکتیو در طراحی مشابه تصویری را به وجود می‌آورد که چشم ما از دنیای واقعی درک می‌کند. به طور کلی پرسپکتیو به معنای نمایش تصویر جسمی سه‌بعدی بر یک صفحه دوبعدی است و انواع آن شامل پرسپکتیو یک نقطه‌ای، دو نقطه‌ای و سه نقطه‌ای می‌شود. در طراحی محصول بیشتر از نوع دو نقطه‌ای آن استفاده می‌شود، زیرا در این روش درک محتوا برای بیننده آسان‌تر است. اگر در این زمینه تازه‌کار هستید یا اطلاعات بیشتری نیاز دارید پیشنهاد می‌کنیم مطلب «راهنمای طراحی پرسپکتیو برای تازه‌کارها» نیز مطالعه کنید.

نحوه حرکت دادن قلمfccfca0d10ed6d4d2e8f347bed287bb2-w600

نکته کلیدی در توانایی ترسیم خطوط بلند نحوه به دست گرفتن و حرکت دادن قلم است. اولین مهارتی که برای طراحی باید کسب کنید کشیدن خطوط بلند بدون استفاده از خط‌کش است. اگر دستتان را از مچ حرکت دهید، خطوط کوتاه و لرزان کشیده می‌شوند اما حرکت دست از آرنج کمک می‌کند تا خطوط صاف و طولانی رسم کنید. در همین رابطه می‌توانید مطلب «نکاتی برای بهبود مهارت طراحی با دست» را هم مطالعه کنید.

با اشکال هندسی ساده شروع کنید7-phones-w600

ابتدا با رسم اشکال هندسی مانند مربع، مثلث و بیضی شروع کنید. شاید بپرسید چرا باید وقت خود را برای شکل‌های ساده صرف کنیم در حالی که بیشتر محصولات شکل پیچیده‌ای دارند؟ در پاسخ این پرسش باید گفت هر جسمی را می‌توان به اشکال ساده تقسیم کرد. برای مثال بیشتر گوشی‌های موبایل از مستطیل و دایره تشکیل شده‌اند.

انواع اسکچsketch-w600

  • اسکچ‌های اولیه (روند)، هدف اصلی در این قسمت درک موضوع و آشنایی با مسئله است و طراح بیشتر بر شناخت مشکل، بررسی آن و تحلیل مباحث مطرح شده تمرکز می‌کند.
  • اسکچ‌های ایده پردازی، طرح‌هایی کلی و بدون جزئیات که از سوی طراح برای توسعه و واگرایی ایده‌ها کشیده می‌شوند.
  • اسکچ‌های توصیفی، برای تشریح نحوه عملکرد محصول، فرم، ساختار و کانسپت آن رسم می‌شوند.
  • اسکچ نهایی، تکمیل طرح‌های منتخب که معمولاً به وسیله نرم‌افزارهای سه‌بعدی و فتوشاپ انجام می‌شود و با نمایش جزئیات، رنگ و نور همراه است. این قسمت اغلب برای جلب توجه مخاطبین نسبت به مزایای طرح و در جهت فروش آن انجام می‌شود.

سایه‌ها532e787b9cddc774e3821b3d7d52db78-w600

سایه‌ها زمانی شکل می‌گیرند که جسم جلوی عبور نور را بگیرد و یا اینکه نور از چند جهت به آن تابیده شود. قبل از سایه زدن مسیر یا محل قرارگیری منبع نور را مشخص کنید. به طور کلی دو توع سایه در طراحی‌ها وجود دارد، سایه‌ای که مرز‌های آن به تدریج محو می‌شوند و سایه‌ای که شکل جسم را با مرزبندی‌های مشخص نشان می‌دهد. سایه جسم به طراحی شما عمق میبخشد اما آن را سریع و ساده به تصویر بکشید و مراقب باشید که مرکز توجه بیننده از طرح اصلی به سایه آن تغییر نیابد.

اهمیت جزئیاتb771d8d9334c8ad7b57e31f9940d47a8-w600

افزودن جزئیات به طرح اطلاعات مهمی همچون اندازه‌های به کار رفته در محصول را به مخاطب و یا همکارانتان منتقل می‌کند، همچنین ظاهری واقعی‌تر به آن می‌بخشد. در روز زمانی را به بررسی اشیاء اختصاص دهید، شکل دکمه‌ها و مواد به کار رفته برای ساخت هر قسمت را با دقت مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت جزئیات در طراحی خودرو

ترسیم اغراق‌آمیز فرمstage31-w600

اسکچ یک طرح مفهومی، برای نمایش جذابیت‌های بصری محصول به کاربران آن تهیه می‌شود، در نتیجه اغلب مواقع جزئیات به صورت اغراق شده به تصویر کشیده می‌شوند تا بهترین حالت طرح را نشان دهند. این المان‌ها هستند که شخصیت محصول را توصیف می‌کنند و دلیل بزرگنمایی آنها نیز تأکید بر همین جزئیات است. حتی در کارتون‌ها نیز مشاهده می‌کنیم که اجزای صورت یا بدن موجودات بزرگ‌تر از حد معمول نشان داده می‌شود زیرا همین جزئیات شخصیت منحصر به‌ فرد آنها را شکل می‌دهند.

40

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]