عکاسی

مفهوم ترکیب‌بندی در عکاسی

ترکیب‌بندی مفهومی است که تنها به عکاسی ختم نمی‌شود و در تمام رشته‌های هنری خود را جلوه‌گر می‌کند. در این مطلب به بررسی اصول ترکیب‌بندی در عکاسی می‌پردازیم و اشاره‌ای به مفهوم آن در سایر هنرها خواهیم داشت. همچنین دلایل اهمیت آن را از دیدگاه هنر و اثر هنری بررسی می‌کنیم.

معنی عمومی عبارت ترکیب‌بندی

«ترکیب‌بندی» نه تنها در عکاسی، بلکه در موسیقی، رقص، ادبیات، نقاشی و هر نوع دیگری از هنر کارایی دارد. به طور کلی ترکیب‌بندی دو معنای متفاوت و در عین حال مرتبط دارد.

Street-Photography-in-Vilnius_2-960x639

اول و مهمترین معنی «ترکیب‌بندی» به محل قرارگیری اشیا و المان‌ها در کار هنری مربوط می‌شود. به همین ترتیب، ترکیب‌بندی یک مفهوم کلیدی برای یک کار هنری خوب به شمار می‌رود. در اهمیت ترکیب‌بندی در کار هنری همین بس که بدانیم در تمام آثار هنری خوب و موفق، بیشترین اهمیت به ترکیب‌بندی کار داده شده است. یک ترکیب‌بندی خوب جزییات زیادی را در برمی‌گیرد. داشتن تعداد المان‌های کم در کار از زیبایی آن می‌کاهد زیرا با کم کردن عناصر موجود در اثر در واقع از جزییات کار کاسته‌ایم. این کار همچنین تعادل تصویر را نیز برهم می‌زند. اما باید در نظر داشت که استفاده از تعداد بیش از اندازه زیاد عناصر نیز می‌تواند تمرکز بیننده را مختل کند. یک ترکیب‌بندی خوب به تعادل نیاز دارد. بهترین راه این است که اطمینان حاصل کنیم که برای انتقال داستان و ایده اثر، تمام عناصر مورد نیاز وجود داشته باشند.

مفهوم ترکیب‌بندی در عکاسی

حالا که با مفهوم عمومی ترکیب‌بندی آشنا شدیم درک آن در عکاسی چندان دشوار نیست. به طور ساده می‌توان آن را چنین بیان کرد که ترکیب‌بندی مرتب سازی عناصر تصویر است به گونه‌ای که ایده اصلی و هدف کار را به طور کامل به بیننده منتقل کند. مرتب سازی عناصر تصویر می‌تواند با جابجایی سوژه‌ها و یا با تغییر مکان عکاس صورت بگیرد. یک مثال خوب عکاسی پرتره و یا عکاسی از مناظر ثابت و بی‌تحرک است. برای عکاسی خیابانی باید کمی صبور باشید. زیرا در اینحالت عکاس نمی‌تواند سوژه‌ها را جابه‌جا کند بلکه باید آنقدر منتظر بماند تا آنکه در محل مناسب در قاب تصویر قرار بگیرند.

What-is-Composition-in-Photography-960x639

ترکیب‌بندی در عکاسی یک راه برای هدایت چشم‌های تماشاگر به سمت عناصر مهم تصویر است. گاهی این هدایت ممکن است با یک نظم و ترتیب خاصی صورت بگیرد. یک ترکیب‌بندی خوب می‌تواند از ساده‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین سوژه‌ها یک شاهکار خلق کند. از طرفی یک ترکیب‌بندی بد می‌تواند علیرغم داشتن سوژه‌های عالی، عکس را تخریب کند.

توجه داشته باشید که بر خلاف نورسنجی و وایت بالانس، ترکیب‌بندی نامناسب را نمی‌توانید با ویرایش‌های پس از ثبت عکس اصلاح کنید. بریدن عکس گاهی می‌تواند کمی به بهبود اوضاع کمک کند آن هم به شرطی که کوچک کردن قاب و حذف کردن بخشی از عکس راه‌کار صحیحی باشد. به همین دلیل است که فکر کردن و انتخاب ترکیب‌بندی صحیح پیش از عکس گرفتن می‌تواند در نتیجه کار بسیار موثر واقع شود.

ترکیب‌بندی یک راه برای هدایت چشم‌های تماشاگر به سمت عناصر مهم تصویر است.

فاصله کانونی، دریچه دیافراگم و زاویه‌ای که از آن برای عکس گرفتن از سوژه‌تان انتخاب می‌کنید هم می‌توانند در ترکیب‌بندی تاثیرگذار باشند. برای مثال، استفاده از دریچه دیافراگم بازتر، پس زمینه و جلوی تصویر را تار می‌کند و به همین ترتیب از اهمیت سوژه‌هایی که در آن قسمت قرار دارند می‌کاهد. گاهی سایه دادن به گوشه‌های تصویر (وینتینگ) می‌تواند در متمرکز نگه داشتن نگاه بیننده در قاب تصویر موثر باشد. از طرف دیگر، بسته کردن دریچه دیافراگم اشیا بیشتری را به محدوده فکوس وارد می‌کند و می‌تواند باعث تعادل بهتری در تصویر شود. زیرا تصویر واضح‌تر در مقایسه با تصویری که مقدار زیادی از آن تار شده است، توجه بیشتری به خود جلب می‌کند. یک عکاس با تجربه از تمام ابزارهای موجود برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهره می‌گیرد. لازم است اشاره شود که از فکوس خارج کردن اشیا موجود در پس زمینه و یا جلوی تصویر تاثیر منفی برای ترکیب‌بندی در عکاسی ندارد. اشکال ساده، تنالیته رنگ‌ها، سایه‌ها و سایه روشن‌ها و رنگ‌ها همگی از عناصر ترکیب‌بندی هستند.

Street-Photography-in-Vilnius-960x639

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ترکیب‌بندی بهتر تصاویر

به تصویر زیر توجه کنید. با وجود این که آن بخش از دیوار که در جلوی تصویر قرار دارد به طور کامل خارج از محدوده فکوس است، اما خوشرنگ‌ترین و روشن‌ترین بخش تصویر است. به همین دلیل در مقایسه با سوژه اصلی توجه بیشتری به خود جلب می‌کند. مستطیل زرد روشن اولین چیزی است که در نگاه اول به تصویر به چشمتان می‌آید. یک راه خوب برای رفع این مشکل این است که از شدت رنگ دیوار کاسته شود. این کار را می‌توان در لایتٰ‌روم با استفاده از پنل HSL به راحتی انجام داد.

Street-Photography-in-Vilnius_1-960x639

با تمرین کافی می‌توانید در ترکیب‌بندی به مهارت برسید به گونه‌ای که دیگر در هنگام عکسبرداری بدون تامل اشیا را در جای مناسبشان قرار می‌دهید. هر چه بیشتر در این زمینه تمرین کنید، به نتایج بهتر و جالب‌تری دست می‌یابید. توجه داشته باشید که اولین گام در ثبت یک عکس خوب تامل کردن است. هیچگاه با عجله کردن به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابید.

هدف از ترکیب‌بندی در عکاسی

شاید برخی بر این باور باشند که یک ترکیب‌بندی خوب همان است که به چشم خوب بیاید. البته در نهایت هدف ترکیب‌بندی در عکاسی و به طور کلی در هنر این است که سوژه‌ها و اشیا موجود در تصویر را به شکلی خوب و هنرمندانه به نمایش بکشد. اما بر این باور باشیم که تنها خوب به چشم آمدن برای خوب بودن یک تصویر کافی است، یک باور ساده لوحانه است. قرار نیست هر اثر هنری به چشم بیننده زیبا و خوشآیند باشد. برخی از هنرمندان سعی دارند تا ایده‌هایی عجیب و متفاوت به تصویر بکشند. برای این منظور علاوه بر سوژه‌ها، نحوه ترکیب‌بندی و انتخاب‌های مرتبط با آن نیز به کمک هنرمند خواهد آمد.

یک مثال خوب در این مورد عکاسی از جنگ است. عکاس‌ها همیشه سعی می‌کنند عکس‌ها را به گونه‌ای ثبت کنند که به بیننده حس ترسناک و مخرب بودن جنگ را القا کند. همچنین شاید هنرمندی بخواهد قربانیان جنگی را به نخوی زییا و معصومانه به تصویر بکشد. بدین ترتیب او بر چهره زشت جنگ به شیوه طعنه آمیز اشاره می‌کند. در نهایت هدف از ترکیب‌بندی این است که به هنرمند کمک کند تا ایده‌اش را با ابزارهای لازم به بهترین شکل بیان کند.

6

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]