سینما فیلم‌سازی

حرکت دوربین چطور به روایت بهتر داستان کمک می‌کند؟

همانطوری که در بسیاری از فیلم‌های کوتاه و بلند مختلف مشاهده کرده‌اید، فیلمساز‌ها معمولا حرکت دوربین را برای موارد مختلفی به خدمت می‌گیرند. با وجود اینکه این ویدیو واضح‌ترین دلایل حرکت دوربین در فیلم‌ها را بیان می‌کند، ابتدا قصد داریم به این موضوع بپردازیم که در چه مواقعی باید از حرکت دوربین پرهیز کرد.

دلیل اول: تنها به علت افزایش جذابیت نتیجه نهایی. در واقع، وقتی هیچ دلیل و هدف خاصی برای این کار وجود نداشته باشد، حرکت دوربین تنها باعث جلب توجه بی مورد و منحرف ساختن مخاطب از سوژه اصلی خواهد شد.

دلیل دوم: حرکت دادن دوربین تنها به این دلیل که توانایی آن را دارید. هم اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که دریایی از دوربین‌ها و ابزار‌های مقرون به صرفه برای انتخاب در اختیار داریم که فواید بسیار و البته ضرر‌هایی نیز دارد.

به عنوان مثال، بسیاری از افراد آماتور و کم تجربه احساس می‌کنند با در اختیار داشتن چنین تجهیزاتی، همواره باید از آن‌ها استفاده کنند. اما حقیقت این است که از حرکت دوربین باید تنها در جهت بیان بهتر داستان بهره گرفت.

همانطور که Simon در ویدیوی فوق اشاره می‌کند، سه قانون اساسی برای حرکت دوربین در فیلم‌ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم.

۱. جهت تاکید حرکت سوژه‌ها

treeoflife

می‌توان گفت این موضوع، اصلی‌ترین دلیل است. به عنوان مثال، یک صحنه تعقیب و گریز را در نظر بگیرید که در آن، دوربین نیز همراه با کاراکتر اصلی حرکت می‌کند. یا پس از نشستن یا ایستادن سوژه، دوربین نیز برای تنظیم کادر حرکت می‌کند.

پس در صورت حرکت جسم یا سوژه‌ای مهم در یکی از سکانس‌ها، حرکت مناسب و حساب شده دوربین می‌تواند تاثیر بسزایی در جذابیت فیلم ثبت شده داشته باشد.

۲. برای مخفی یا آشکار ساختن اطلاعات بصری

BW-Samples-port-1

 

 

احتمالا نمونه این مورد را بار‌ها مشاهده کرده‌اید. مثلا، هنگامی که تصویری CloseUp از کاراکتری در حال نمایش و سپس، دوربین کمی حرکت کرده و فردی دیگر در پشت سر او نمایان می‌شود. فرقی نمی‌کند که سوژه مهم باشد یا خیر، همواره استفاده صحیح از حرکت دوربین برای نمایان/پنهان ساختن سوژه‌های مختلف می‌تواند مفید باشد.

۳. برای تاکید بر جنبه‌های احساسی یک کاراکتر

theinsider1

اجرای مورد آخر، قطعا نسبت به دیگر موارد سخت‌تر خواهد بود؛ چون این موضوع نامشهود بوده و به نکته سنجی بسیاری نیاز دارد. دو مثال رایج از این مورد، دور یا نزدیک شدن ناگهانی دوربین است؛ اولی معمولا غم و تنهایی و دومی با احساسات عمیق همراه است.

در مورد به تصویر کشیدن احساسات، هیچ درست و غلط یا قانون خاصی وجود ندارد. تا زمانی که این احساسات را به خوبی درک کنید و موارد فنی را بر اساس آنها تنظیم کنید، مشکلی وجود نخواهد داشت.

پیش از نیز در هزار‌ویک‌بوم مطالبی درباره سینماتوگرافی منتشر کردیم که می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر در این حوزه، به آنها مراجعه کنید.

3

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]