تاریخچه گرافیک هنرهای تجسمی

تاریخچه تایپوگرافی: Slab Serif

در بخش‌های قبل مجموعه تاریخچه تایپوگرافی، چاپ مدرن،  چاپ انتقالی (Transitional)، سبک قدیم و هیومنیست مورد مطالعه قرار گرفت. در آخرین قسمت این مجموعه با حروف چاپی Slab Serif و پیدایش آنها بیشتر آشنا می‌شویم.

به اوایل سال ١٨٠٠ و پیدایش Slab Serif خوش آمدید. اسلب سریف به نام‌های Egyptian، Square Serif، مکانیکی یا Mécanes نیز شناخته‌ می‌شود. چه چیزی در اسم Egyptian نهفته است؟ در سال ١٨٠٩ پس از بازگشت ناپلئون پس از سه سال لشگرکشی، مصر در خشم بود و به نظر‌می‌رسد که بنیانگذاران چاپ صرفا از هر کلمه‌ای که در زبان افراد جاری بود و رواج داشت، استفاده کرده‌ اند. این استفاده هیچ ارتباطی به سبک خط مصری (Hieroglyph Slab Serifs) ندارد.

egyptian-slab-serif1

همانند انقلاب صنعتی، Slab Serif در بریتانیا به وجود آمد و شکی وجود ندارد که الهام بخش آن، موجی از تبلیغات و حروف درشت که در هر تابلوی تبلیغاتی، جزوه‌ها و پوسترهای آن روز مشاهده‌ می‌شود بوده است. تا این دوره، چاپ برای خدمت به یک هدف و آن هم برای متون طولانی به صورت کتاب طراحی شده بود. اما با پیشرفت‌های بیشتر در فن‌آوری چاپ، به عنوان مثال Steam Press در سال ١٨١۴، تبلیغ‌کنندگان به دنبال حروف چاپی بودند که در میان مردم به محبوبیت برسد و در نتیجه برای این  هدف حروف سایز بزرگ به وجود آمدند.

والتر تریسی، تایپوگراف، نویسنده و طراح انگلیسی، در کتاب نگاهی به طراحی چاپ می‌نویسد: «گاهی اوقات هیچ درکی از تفاوت بین حروف چاپی طراحی شده برای متن و برای نمایش وجود ندارد. این تفاوت به عنوان یک قاعده کلی به این صورت بیان‌ می‌شود که حروف چاپی که برای نمایش هستند اگر کوچک شوند نمی‌توانند برای متن استفاده شوند ولی حروف چاپی مناسب متن، اگر بزرگ شوند‌ می‌توانند برای تیتر و نمایش تبلیغی استفاده شوند.»

پوسترهایی که دارای ترکیبی نامنظم از حروف چاپی بزرگ هستند، اغلب با چندین شکل مختلف در یک صفحه نمایش داده می‌شوند.. به نظر‌می‌رسد Slab Serif‌های اولیه بیشتر برای جلب توجه طراحی شده اند. Slab Serif‌ها یا مصری، فضایی برای سبک‌های دیگر حروف چاپی است، همانند Fat Faces که اصولا به سبک مدرن هستند.

اگر در یک فونت سبک مدرن، به استروک‌های ضخیم‌تر وزن بیشتری داده شود، بعضی سریف‌ها مثلثی شود، آنگاه یک Fat Face خواهید داشت. ممکن است با سبک چاپ Poster Bodoni آشنا باشید. البته بدونی، یک سبک مدرن است، اما زمانی که وزن‌های اضافی داشته باشد، یک Fat Face محسوب‌می‌شود، بنابراین فت فیس به طور اصولی یک سبک مدرن حجیم(Obese Didone) است.

fat-face

برخی از منتقدان معتقدند سبک مدرن تقلیدی از چاپ بسکرویل است. بنابراین فت فیس تقلیدی از یک تقلید است. اولین فت فیس توسط Robert Thorne در سال ١٨٠٠ طراحی شد. کسی که عنوان چاپ مصری را خلق کرد و امروزه آن را به نام Slab Serif می‌شناسیم.

fat-face (1)

در نیمه ١٨٠٠، مجموعه دیگری از گروه اسلب سریف به نام Clarendons مطرح شد. تلاش این گروه مناسب کردن شکل حروف فت فیس برای فونت متون بود. کنتراست کاهش یافت، سریف‌ها نازک شدند و شرایط برای دیده شدن حروف کوچک‌تر مناسب شد. اگر بطور دقیق‌تر بیان شود، یک اسلب سریف صحیح دارای سریف ناگهانی که به ریشه در زاویه ٩٠ درجه وصل‌می‌شود (Unbracketed Serif) است. پس از آن اسلب سریف  هندسی به وجود آمد که شبیه اسلب سریف‌های اولیه با سریف‌های شکسته است.

clarendon-slab

امروزه هزاران مدل حروف چاپی اسلب سریف وجود دارد. بعضی از آنها صرفا نسخه‌های قدیمی است که به صورت دیجیتال در آمده است. مواردی سان سریف و سان سریف هندسی که با اسلب سریف آمیخته شده است و بعضی دیگر فراتر از همه اینها می‌رود و چیزهای جدیدی برای این سبک به ارمغان‌ می‌آورد.

آرچر شاید بهترین اسلب سریف برای متون چاپی طولانی باشد که در وزن‌های متعدد وجود دارد و هماهنگی عالی با ایتالیک دارد. از جهاتی بسیار مناسب به نظر‌ می‌رسد و البته وزن‌های سنگین‌تر و حروف بزرگ‌تر زیبایی خاصی برای استفاده در اهداف نمایشی دارند.

archer-slab-serif

یکی از مدل‌های مناسب اسلب سریف، officina serif، مربوط به Erik Spiekermann، طراح و تایپوگراف آلمانی است. این فونت به حدی خوانا است که حتی اگر روی کاغذهای توالت چاپ شود همچنان خوب به نظر‌می‌رسد. اگر officina sans و officina serif را در مجموعه فونت‌های خود ندارید پیشنهاد‌می‌کنیم آن را اضافه کنید، زیرا فونت‌های ساده‌ای هستند که همیشه کار شما را به خوبی راه‌ می‌اندازند.

در کنار هر Typewriter یک اسلب سریف وجود دارد. انتخاب‌های زیادی از Courier تا ITC American Typewriter که در لوگوی طراحی شده توسط Milton Glaser یکی از معروف‌ترین گرافیست‌های آمریکایی، جاودانه شد، وجود دارد.

i-love-ny

 سریف‌های دارای وزن سنگین برای چاپ Typewriter مناسب است. به نحوی که حتی بر روی کاغذهای با کیفیت پایین نیز زیبا به نظر می‌رسد. 

در اینجا ما به بررسی مختصری از Slab Serif پرداختیم. در خصوص هر یک از سبک‌های چاپ می‌توان به تفسیر و ساعت‌ها بحث و بررسی داشت. در آینده در سایت هزارویک‌بوم باز هم به صحبت در خصوص سبک‌های چاپی، حروف، فونت‌ها و تایپ‌فیس‌های مختلف بیشتر آشنا خواهید شد.

0

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]