سینما عکاسی فیلم‌سازی

چرا فریم‌ریت اهمیت بسیاری دارد؟

احتمالا شما هم می‌دانید که تصاویر متحرک در حقیقت واقعی نیستند، بلکه اتصال چندین تصویر ثابت به یکدیگر توهم حرکت را به وجود می‌آورد. چنین تصاویری واقعی، قابل باور و چشم نواز هستند و با سرعتی مناسب رو به جلو می‌روند. می‌توان گفت سرعت بیشتر، زیبایی آن‌ها را دو چندان می‌کند.

فریم‌ریت واقعا چیست؟

wdzgvnhsidhrcfrpfgmg

پیش از این مطالب مختلفی درباره فریم‌ریت (Frame Rate) برایتان نوشته‌ایم. اگر با نحوه کار پروژکتور‌ها آشنا باشید، احتمالا می‌دانید تک تک تصاویر تشکیل‌دهنده یک فیلم، طوری پشت سر هم چیده شده و عوض می‌شوند که توهم حرکت با سرعت مناسب را به وجود بیاورند. نرخ حرکت این تصاویر با واحد فریم بر ثانیه (FPS) برای دوربین‌های قدیمی‌تر و رفرش ریت -با واحد Hz- برای فیلم‌های دیجیتالی اندازه‌گیری می‌شوند. در هر دو مورد، این موضوع به سرعت نمایش تصاویر اشاره می‌کند و هرچه این نرخ بالا‌تر باشد، تصاویر چشم‌نواز‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر خواهند بود.

FPS و رفرش‌ریت به یکدیگر مرتبط‌ هستند اما تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. همه چیز به ترفندی قدیمی باز می‌گردد. جهت جلوگیری از تار شدن تصاویر با فریم ریت ۲۴ فریم بر ثانیه -نرخ استاندارد- فیلمسازان یک فریم را چند بار تکرار می‌کردند. فریم‌ریت عبارت است تعداد تصاویر کامل نمایش داده شده در طی یک ثانیه. اما رفرش ریت، تعداد تکرار‌های یک تصویر در واحد زمان را نشان می‌دهد؛ که در این مثال با ۷۲ هرتز برابر است. به این معنی که هر فریم ۳ برابر نمایش داده شده یا به بیان دیگر، رفرش می‌شود.

این حرکات چگونه به چشم می‌رسند؟

vkz7t5mur1ay0z3f20nq

چشم انسان می‌تواند تفاوت ۱۰ تا ۱۲ عکس پشت سر هم را از تصاویر متحرک تشخیص دهد. در واقع، در فریم ریت ۱۲ و پایین‌تر، مغز می‌تواند تشخیص دهد که تنها چند تصویر ثابت پشت سر هم در حال نمایش هستند. وقتی این عدد به ۱۸ و بالا‌تر برسد، مغز نیز فریب خورده و این حقه کار خود را به ثمر می‌رساند.

پس اگر تصاویر خیلی کند باشند، نمی‌توانند تاثیرگذاری مناسبی داشته باشند؛ اما اگر فریم‌ها خیلی سریع حرکت کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا در این صورت نیز مشکلاتی به وجود آمده و باعث عذاب بینندگان اثر می‌شود.

این موضوع به این دلیل است که یکی از اجزای اصلی ایجاد حرکت، پدیده‌ای به نام Motion Blur است. در دنیای واقعی، این پدیده به وضوح موقع از دست دادن جزئیات هنگام تماشای چیزی در حال حرکت با سرعت بالا یا تماشای اطراف، هنگام حرکت قابل مشاهده است. هنگامی که سوژه با سرعت کمی حرکت می‌کند همه چیز به وضوح قابل مشاهده است اما در صورت وجود سرعت بالا، امکان تمرکز روی جزئیات وجود نخواهد داشت.

biker

در فیلم‌ها اما پدیده Motion Blur به علت حرکت سریع تصاویر ثابت به وجود می‌اید. به عنوان مثال، در اثری که با فریم‌ریت ۲۵ فریم بر ثانیه فیلمبرداری شده، هر فریم تنها برای مدت ۴۰ میلی‌ثانیه روی صفحه باقی می‌ماند و به همین علت، پس از چند تغییر و سیاهی کوتاه پس از هر تصویر، توهم Motion Blur در دید ما ایجاد می‌شود. چنین چیزی، حداقل بدین شکل، در طبیعت وجود ندارد و همین مساله، وجه تمایز فیلم و واقعیت به حساب می‌آید. البته لازم به ذکر است که بدون وجود چنین افکتی، تغییر فریم‌ها با مکث دیده خواهد شد که برای مخاطب جذابیتی ندارد.

استاندارد فعلی صنعت سینمای دنیا، ۲۴ فریم بر ثانیه است. هرچند انتخاب این رقم بیشتر از روی اهداف تجاری انجام پذیرفته تا هنری، و طبق آن، نحوه نمایش تصاویر در فیلم‌ها برای ما تعریف شده است. اما چشم‌های قوی انسان و دوربین‌های پیشرفته امروزی قادرند کیفیت‌ها و فریم‌ریت‌های بسیار بالا‌تری را نیز به خوبی ثبت کرده و نمایش دهند.

بهترین فریم‌ریت کدام است؟

slow-motion-29

پیتر جکسون در مورد استفاده از فریم‌ریت ۴۸ فریم بر ثانیه در هابیت نظر مثبتی داشت و احساس می‌کرد عدم وجود Motion Blur و موارد مشابه، تجربه بهتری برای مخاطبین رقم خواهد زد. اما تعداد کمی از بینندگان با این موضوع موافق بودند. باید صبر کنیم ببینیم فیلم‌های بعدی سری آواتار، ساخته جیمز کامرون، که احتمالا با همین نرخ فیلمبرداری می‌شوند چه بازخوردی در پی خواهند داشت. شاید چشم‌ها واقعا به فریم ریت ۲۴ عادت کرده‌اند و این نوع تصویر، برای آثار سینمایی نیز ایده آل محسوب می‌شود.

بر اساس گفته سایمون کوک، از گروه تکنولوژی‌های پیشرفته کمپانی مایکروسافت، به علت نحوه کارکرد مکانیکی چشم انسان، تصاویر سریع‌تر، در دید ما زیبا‌تر جلوه خواهند کرد. در واقع، حتی هنگامی که روی نقطه‌ای ثابت فکوس کرده باشید، چشم‌ها حرکات سریعی با سرعت ۸۴ هرتز خواهند داشت. به گفته وی این حرکت، با ایجاد دو تصویر مجزا از زوایای مختلف برای سلول‌های مخروطی شکل شبکیه، به تشخیص بهتر سوژه کمک می‌کند.

THE HOBBIT: THE DESOLATION OF SMAUG

اما در مورد تصاویر با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه می‌توان گفت حرکت چشم‌های شما در نحوه تفسیر آن‌ها توسط مغز تاثیری ندارد؛ چون سرعت‌شان به اندازه کافی بالا نیست. کوک در این باره می‌گوید: «در این حالت، چشم‌ها یک تصویر یکسان را دو بار دریافت کرده و قادر به استخراج جزئیات اضافی از آنها نیستند.» او پیشنهاد می‌کند تصاویر با نرخ ۴۱ هرتز به بالا (43 FPS به بالا) اجرا شوند.

در نرخ ۴۸ فریم بر ثانیه، جزئیات و افکت‌های بیشتری توسط چشم و مغز انسان قابل تشخیص خواهند بود. به همین علت در سکانس‌های اکشن و دارای حرکت بسیار، نتیجه‌ای بسیار بهتر دریافت خواهید کرد. اما متاسفانه این موضوع همه چیز را غیر واقعی جلوه می‌دهد. به طور خلاصه، فریم ریت‌های بالا‌تر طبیعی‌تر هستند اما باعث می‌شوند اجسام و سوژه‌های غیر واقعی، عجیب و غیر معمول‌تر از همیشه به نظر برسند.

پس یا استودیو‌های هالیوود باید هزینه و وقت بیشتری به این موضوع و حل مشکلات مربوط به آن اختصاص دهند، یا مخاطبان با دید متفاوتی به تماشای فیلم‌های سینمایی بپردازند که کمی دور از واقعیت است. هرچند جزئیات بصری بیشتر همراه با فریم ریت‌های بالا‌تر، مخصوصا در فرمت‌هایی مانند IMAX، می‌توانند در رقم زدن تجربه‌ای ناب مفید واقع شوند. همانطور که کمپانی سازنده دوربین RED اشاره می‌کند، به علت میدان بصری وسیع صفحه‌های با کیفیت IMAX، برخی حرکات روی صفحه با وضوح کم‌تری به نمایش در می‌آیند.

Red.Scarlet.1

به نقل از وبلاگ این مجموعه، سوژه‌های در حال حرکت هنگام نمایش در صفحه نمایش‌های بزرگ دستخوش تغییراتی بزرگ می‌شوند. به عنوان مثال، در فیلمبرداری با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه، صفحه‌ای با اندازه ۵۰ اینچ سوژه‌ای در حال حرکت را با دو اینچ افزایش اندازه جلوی چشمان کاربر قرار می‌دهد.

اما در فریم ریت‌های بالا‌تر، این اندازه به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. سوال اینجاست که آیا استودیو‌های فیلمسازی نیز مانند کارگردان‌هایی چون جیمز کامرون و پیتر جکسون با این متد موافق خواهند بود یا خیر؟ در آخر، چنین تصاویری در نظر بینندگان «اشتباه» و «عجیب» هستند.

در کل، احتمال می‌رود بازخورد جامعه نسبت به استفاده از فریم ریت‌های بالا در آثار سینمایی طی زمان تغییر کرده و به رو به مثبت بودن سوق پیدا کند. یوتوب هم‌اکنون از ویدیو‌هایی با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند و قابلیت ضبط ویدیو با نرخ ۱۲۰ FPS در دوربین‌هایی همچون GoPro گنجانده شده است. از همین رو انتظار می‌رود هر روز ویدیو‌های بیشتری به این سبک و توسط ویدیوگرافر‌های مبتدی و حرفه‌آی منتشر شود. نظر شما در این باره چیست؟

11

۲ دیدگاه

  • سلام
    تجربه من در مورد فریم ریت این بود که وقتی یک موشن گرافیک 60 FPS رو به مخاطب نشون دادم خیلی لذت برد ولی دقیقا همون ویدیو رو در حالت 25 FPS نشون دادم و به گفته اون 60 FPS براش جذاب تر بود.
    اگر به دنیای بازی های ویدیویی هم نگاهی داشته باشیم متوجه میشیم وقتی بازیکن داره در حالت 60 FPS بازی میکنه لذت بیشتری از صحنه های درگیری و اشکن میبره و به نظرش همه چیز روان تر و لطیف تر اجرا میشه .
    من فکر میکنم با توجه به این دو تجربه، من شخصا با فریم ریت بالا تر (شاید هر چقدر بیشتر بهتر) تا این لحظه موافقم و فقط در صورتی که دلیلی برای استفاده از فریم ریت بالا نداشته باشم یا مجبور باشم از فریم ریت پایین استفاده میکنم.
    متشکرم :)

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]