ابزارها عکاسی

راهنمای تازه کارها برای استفاده از لایه‌ها در فوتوشاپ

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در هنگام ویرایش عکس می‌توانید انجام دهید استفاده از لایه‌ها در نرم افزار ویرایش عکس است. حتی اگر دانش نسبتا کمی از نحوه کارکردن با آنها داشته باشید تاثیر به سزایی در نتیجه نهایی کار شما خواهد داشت.

خبر خوبی که در رابطه با لایه‌ها به تازه کاران می‌دهیم این است که کار کردن با آنها بسیار آسان و سریع است. با استفاده از این خودآموز و تکنیک‌های مربوطه تاثیر چشم‌گیری بر عکس‌های خود بگذارید.

با توجه به این که کار‌های بیشماری بر روی لایه‌ها می‌توانید انجام دهید، راحت‌تر این است که ابتدا آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کنید:

۱ – ترکیب نوردهی

۲ – تنظیم‌های موضعی در قسمت‌های خاصی از تصویر

۳ – جلوه‌های ویژه

در این خودآموز همه این سه تکنیک مورد بررسی قرار خواهند گرفت. لازم است توجه داشته باشید که هدف از این خودآموز آموزش نحوه استفاده از لایه‌ها نیست، بلکه می‌خواهیم نشان دهیم قدرت لایه‌ها و دلیل استفاده از آنها چیست.

ترکیب نوردهی

ترکیب نوردهی یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که برای بهبود کیفیت عکس‌تان می‌توانید به کار گیرید. دانستن و استفاده از این تکنیک حیاتی و در عین حال بسیار ساده است.

ابتدا لازم است بدانیم چرا به ترکیب نوردهی نیاز داریم. می‌دانیم که دوربین دارای دامنه پویایی محدودی است. این بدان معنی است که برای دوربین ثبت همزمان قسمت‌های خیلی تاریک و خیلی روشن یک صحنه دشوار است. به عنوان یک عکاس، ممکن است معمولا یکی را بر دیگری برتری دهید و بر اساس آن نور سنجی کنید. این فداکاری را اکثر عکاس‌ها در دوران‌های مختلف انجام داده اند.

ترکیب نوردهی این مشکل را حل می‌کند.

برای این کار کافی است از هر منظره دو تا سه عکس بگیرید و در این حالت نورسنجی مناسب را در قسمت‌های مختلف هر عکس اعمال کنید، سپس آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. ممکن است این سوال پیش آید که آیا این کار همان HDR نیست؟ به طریقی بله! تفاوت استفاده از لایه‌ها و HDR در این است که اولی به شما کنترل کامل بر روی تصویر نهایی را می‌دهد در حالی که نرم افزار خودکار HDR از الگورین‌های کامپیوتری برای انتخاب و ترکیب نقاط مختلف تصویر استفاده می‌کند. همچنین این روش به مراتب از HDR سریع تر است. اما در نهایت هر دو فرآیند «تصویربرداری دامنه دینامیک بالا» در نظر گرفته می‌شوند.

حالا چطور از روش لایه‌ها استفاده کنیم؟ بسیار ساده. کافی است عکس‌هایی که با نورسنجی‌های مختلف ثبت کرده اید یکی پس از دیگری را بر روی هم قرار دهید و سپس آنها را ترکیب کنید. خوب است ابتدا نگاهی به ترکیب کردن تصویرها داشته باشیم.

1_Brooklyn_and_Bora_Bora_separate

برای نمونه دو تصویر را انتخاب کنید. با توجه به نرم افزاری که برای کار انتخاب می‌کنید لایه‌ها را به طرق مختلفی می‌توان بر روی هم قرار دارد. بعد از کپی کردن هر دو تصویر بر روی یکدیگر، همانطور که در سمت راست تصویر زیر مشاهده می‌کنید، هم اکنون هر دو تصویر در یک فایل قرار گرفته اند.

2_Brooklyn_and_Bora_Bora_layered

اگر با پاک‌کن بر روی لایه بالایی بکشید تصویر لایه زیرین نمایان می‌شود.

3_Brooklyn_and_Bora_Bora_erased

آنچه گفته شد اصول بسیار ابتدایی فهمیدن کار با لایه‌هاست اما با دانستن همین دانش به ظاهر ساده و ابتدایی عکاسی شما می‌تواند دگرگون شود.

در مثال بالا از پاک‌کن برای آشکارکردن لایه زیرین استفاده شده است. البته این انتخاب به دلیل سادگی آن بوده است. می‌توان از آنچه ماسک لایه نامیده می‌شود نیز برای این آشکار سازی استفاده کرد. نگران نباشید کار سختی نیست.

ماسک لایه (layer mask) راه دیگری برای آشکار سازی لایه زیرین است. به جای استفاده از پاک‌کن می‌توانید یک لایه میانی بین دو لایه موجود ایجاد کنید و آن را ماسک لایه بنامید و با استفاده از قلم بر روی آن طرح بکشید. با هر طرحی که بر روی این لایه می‌زنید، قسمتی از تصویر بالایی پاک می‌شود و تصویر زیرین نمایان می‌شود.

برای ایجاد این ماسک لایه ابتدا همانند قبل دو تصویر را کپی کنید، سپس از منو «Create layer mask -> Reveal all» را انتخاب کنید. آنگاه از قلم بر روی ماسک لایه برای آشکارسازی تصویر زیرین استفاده کنید. استفاده از رنگ سیاه برای آشکارسازی لایه زیرین به کار می‌رود و اگر رنگ سفید انتخاب کنید هرآنچه انجام داده اید را خنثی می‌کند و اگر اصلاحاتی لازم باشد می‌توانید اعمال کنید. در واقع سیاه لایه زیرین را آشکار می‌کند و سفید آن را مخفی می‌کند. در تصویر پایین نمونه ای از ویرایش با استفاده از ماسک لایه را مشاهده می‌کنید.

4_Brooklyn_and_Bora_Bora_mask_layer

بهترین نکته استفاده از ماسک لایه این است که میتوانید تمام عکس‌هایی که با نوردهی های متفاوت ثبت کرده اید را به همراه ماسک در یک فایل نگهداری کنید و بعدا آنها را ویرایش کنید. نوردهی های اصلی دست نخورده باقی می‌مانند و این تفاوت عمده بین ماسک لایه و پاک‌کن است.

6_Tetons_Foreground

بدون استفاده از ترکیب نوردهی تصویر بالا بهترین نتیجه ای بود که می‌توان به آن دست یافت. در این تصویر آسمان به خوبی نوردهی شده است. در تصویر پایین تنظیمات مناسب برای نوردهی پیش‌نما انجام شده است و همانطور که مشاهده می‌کنید آسمان و کوه‌ها زیادی نور دیده اند که به اُوراکسپوز (overexpose) اطلاق می‌شود.

5_Tetons_Mountains_background

با استفاده از لایه‌ها دو تصویر را می‌توان به راحتی با یکدیگر ترکیب کرد و به یک تصویر با نوردهی ایده‌آل دست یافت.

7_Tetons_brush_swipe

تصویر نهایی که در پایین مشاهده می‌کنید تنها با استفاده از یک ویرایش ساده و سریع به دست آمده است.

8_Tetons_Blend

البته نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که از یک منظره چندین عکس با نوردهی‌های متفاوت باید ثبت شود.

البته گاهی می‌توانید کلک بزنید و قسمت‌های تاریک عکس را در نرم افزار ویرایشی‌تان روشن کنید و در یک فایل جدید ذخیره کنید تا به عنوان لایه دوم از آن استفاده کنید اما فراموش نکنید که نمی‌توانید قسمت‌های روشن عکس را تیره کنید زیرا عکسی که نوردهی زیادی شده باشد هرگز جزییات تصویر را به شما نمی‌دهد. پس اگر فراموش کردید که از یک منظره بیش از یک عکس با نوردهی‌های متفاوت بگیرید یادتان باشد که نوردهی قسمت‌های روشن منظره به درستی تنظیم شده باشد.

نمونه دیگری از ترکیب نوردهی را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید. حتما برای شما هم پیش آمده که با چنین منظره های مواجه شده باشید. استفاده از لایه‌ها بهترین امکان برای ثبت آنچه از پنجره دیده می‌شود را به شما می‌دهد.

9_Montana_Interior

اگر یک تصویر دیگر با تنظیم نوردهی مناسب برای فضای بیرون از اتاق داشته باشید، آنگاه نتیجه نهایی کار بعد از ترکیب دولایه، عکسی است که بهترین نوردهی را برای هر دو محیط داراست.

10_Montana_Exterior

و نتیجه نهایی چنین است:

11_Montana_Blend

در ماسک لایه می‌توانید ویرایش‌هایی نیز در شفافیت و رنگ ایجاد کنید. دانستیم که استفاده از رنگ سیاه منجر به پاک شدن عکس بالایی و نمایان شدن تصویر پایین می‌گردد و رنگ سفید برای خنثی کردن و برگرداندن تغییرات به حالت قبل کاربرد دارد. علاوه بر قلم سفید و سیاه می‌توانید از تمام سایه‌های خاکستری نیز استفاده کنید. این قلم دو عکس را با هم ترکیب می‌کند و باعث می‌شود عکس بالا و پایین به طور همزمان و با درجه‌های متفاوتی از وضوح دیده شوند. هرچه رنگ خاکستری که به کار می‌برید تیره تر باشد تاثیر عکس لایه بالایی در تصویر نهایی کمتر است. به همین ترتیب خاکستری روشن مقدار بیشتری از لایه بالایی رو پدیدار می‌کند. این کار باعث می‌شود تصویر نهایی از ترکیب دولایه واقعی‌تر و ماهرانه‌تر به نظر شود. گزینه Opacity یا شفافیت در نرم افزار اگر بر روی ۱۰۰٪ باشد آنگاه قلم با تمام توانش مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر آن را بر روی لایه بالایی بکشید ۱۰۰٪ تصویر آن لایه را پاک می‌کند در حالی که اگر آن را روی ۵۰٪ قرار دهید آنگاه توان قلم نصف می‌شود.

تصویر زیر نمونه‌ای از استفاده از قلم با شفافیت ۵۰٪ است.

17_Brooklyn_and_Bora_Bora_opacity

تنظیم‌های موضعی

بعد از ترکیب نوردهی، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که می‌توانید بر لایه‌ها اعمال کنید تنظیم‌های محلی است. این کار به معنی دستکاری یک قسمت از تصویر و بی تغییر گذاشتن باقی قسمت‌های آن است.

در شکل زیر یک مثال عالی از انجام تغییرات موضعی را مشاهده می‌کنید. آیا تا کنون برایتان اتفاق افتاده که عکسی ثبت کنید که بخش‌های مختلف آن نور و تعادل رنگ سفید متفاوتی داشته باشند؟ این اتفاق در عکس زیر رخ داده است. نور فلاش دوربین باعث شده صورت سوژه‌ها در مقایسه با نور زرد رنگ برج ایفل بسیار مهتابی باشد.

12_Paris_1_White_Flash

با استفاده از لایه‌ها این مشکل به آسانی قابل برطرف شدن است.

13_Paris_2_blend

برای این کار لازم است سه مرحله زیر را انجام دهید:

۱- یک نسخه از عکس اصلی تهیه کنید و آن را به کنار بگذارید.

۲ – عکس اصلی را تنها با در نظر گرفتن قسمت‌هایی که باید تغییر یابند، ویرایش کنید. در مورد مثال بالا باید تعادل سفید را در صورت سوژه ها مدنظر قرار دهید و بقیه قسمت‌ها را نادیده بگیرید.

۳ – نسخه تهیه شده از عکس اصلی را بر روی این تصویر کپی کنید و با پاک کردن قسمت‌های مربوطه از لایه رویی تصویر زیرین را که نور و رنگ سفید آن اصلاح شده نمایان کنید.

14_Paris_3_layer_removed

با استفاده از لایه‌ها در فوتوشاپ می‌توانید تنظیم‌های مربوط به اشباع رنگی، نور، کنتراست و غیره را به طور انتخابی بهبود بخشید و این کار کنترل فوق العاده ای بر عکس به شما می‌دهد. تنها کافی‌ست یک نسخه از عکس با این ویرایش‌ها تهیه کنید و آن را در لایه پایینی قرار دهید و سپس با استفاده از قلم آنچه می‌خواهید از تصویر دیده شود را نمایان کنید.

به عنوان مثال در تصویر زیر تنها نور مربوط به درخت کریسمس نیاز به آشکارسازی داشتند. تفاوت این ویرایش‌ها را در دو عکس می‌توانید مشاهده کنید.

15_Rock_Center_1a_blurry

قبل

16_Rock_Center_blend

بعد

جلوه‌های ویژه

علاوه بر این که از لایه‌ها برای ترکیب نورسنجی و اعمال تغییرات مقطعی می‌توانید استفاده کنید، کاربری‌های جالب دیگری نیز دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

پلک زدن در‌ عکس‌های گروهی: حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی عکس دسته جمعی می‌گیرید یکی چشمش بسته یا صورتش عجیب باشد. دفعه بعد دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید و آن را بر روی حالت عکاسی پشت سر هم تنظیم کنید تا به جای یک عکس چندین عکس متوالی از یک صحنه ثبت کند. بدین ترتیب اگر کسی در بهترین عکس چشم‌هایش بسته است در یکی دیگر از تصویرها احتمالا چنین مشکلی وجود ندارد و به راحتی می‌توانید با استفاده از لایه‌ها مشکل بسته بودن چشم‌ها را برطرف کنید.

ساختن عکس‌های ورزشی جالب: سه پایه را تنظیم کنید و عکس را در حالت پشت سر هم قرار دهید تا از سوژه در حین حرکت عکس بگیرید. آنگاه با استفاده از لایه‌ها و پاک کن سوژه را در یک عکس در جاها و حالت‌های مختلف به تصویر بکشید.

18_soccer_line

19_soccer_team

جلوه‌های ویژه پرواز: با سه پایه دو عکس بگیرید یکی از شخص بالای یک نردبان. دیگری تنها از تصویر پس زمینه.

20_soccer_jump

آنگاه تصویرها را بر روی هم قرار دهید و نردبان را از لایه مربوطه حذف کنید.

21_soccer_ladder

بسیاری از افراد بر این باورند که استفاده از نرم افزار HDR باعث ایجاد جلوه‌های مصنوعی و  غیر طبیعی می‌شود. اگر شما نرم افزاری دارید که می‌‌تواند عکس‌های HDR برایتان ایجاد کند اما گاهی احساس می‌کنید که قسمت‌هایی از آن نظیر آسمان غیر طبیعی هستند از لایه‌ها استفاده کنید و آن را طبیعی تر جلوه دهید.

3

یک دیدگاه

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]