تاریخچه نقاشی هنرهای تجسمی

١٠١ نقاش تاثیرگذار تاریخ هنر – قسمت دوم

لیستی که پیش رو دارید، قسمت دوم فهرست تهیه شده از ۱۰۱ نقاش تاثیرگذار تاریخ از قرن سیزدهم تاکنون است. پیشتر ۱۵ نفر اول از این هنرمندان که تاریخ هنر نقاشی غرب را دستخوش تغییرات عمده کرده‌اند و از آنها همواره به عنوان پیشگام یاد شده است، شناختیم. این فهرست نتیجه تحقیقات عمیق در مورد نقاشان تأثیرگذار است. همکاری و کمک آنها در پیشبرد هنر غرب و الهام بخشی برای هنرمندان دیگر بعد از خود را نمى توان نادیده گرفت. اینک ۱۵ نفر دوم از این لیست:

البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایى‌شناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی‌ از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی‌ نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموش‌ناشدنی‌ خلق کرده‌اند. در قسمت اول این مجموعه با پانزده نقاش برتر آشنا شدید. در این مطلب به معرفی پانزده نقاش دیگر در لیست برترین‌ها می‌پردازیم.

۱۶. فرانچسکو د گویا (۱۷۴۶-۱۸۲۸) FRANCISCO DE GOYA

گویا یک معما است. در تمام تاریخ هنر کمتر هنرمندی را سراغ داریم که به اندازهٔ این نقاش زاده فونُتدس، اسپانیا، شخصیتی پیچیده داشته باشد؛ بی‌ باک و توصیف ناشدنی‌. گویا در تمام عمر هنری اش بی‌‌رقیب بود. او را نقاش دادگاه و مردم نامیده بودند. از طرفى فردی مذهبی‌ بود و در آثارش بسیار از استعاره‌هاى‌ عرفانى استفاده مى‌کرد و از طرف دیگر مؤلف زیبایی‌ و احساسات شهوانی است. خالق اثر دهشتناک و تأثیرگذار «سوم مى ۱۸۰۸» است. نقاش رنگ روغن، نقاش دیواری، طراح و حکاک نیز بود. او هیچگاه از دگرگونی دست نکشید.

1280px-El_Tres_de_Mayo,_by_Francisco_de_Goya,_from_Prado_thin_black_margin-w550-h600

۱۷. وینسنت ونگوگ (۱۸۵۳-۱۸۹۰) VINCENT VAN GOGH

با نادیده گرفتن تمام سختی‌هایی‌ که در زندگی‌اش متحمل شد، اسامی محدودی در کل تاریخ هنر مانند نام ونگوگ شناخته شده‌اند. آثار قوی و شخصیش یکی‌ از تاثیرگذارترین آثار قرن بیستم، مخصوصا بر اکسپرسیونیسم آلمان هستند.

vincent-van-gogh-07-w550-h600

۱۸. ادوارد مانه (۱۸۳۲-۱۸۸۳) ÉDOUARD MANET

مانه سرچشمهٔ امپرسیونیسم و به تنهایى انقلابی‌ در زمان انقلاب بزرگ هنری بود. آثار جنجالی او «الیمپیا» و «صبحانه روی چمن»، با تکنیک باورنکردنى و ضرب قلموهاى اعجاب انگیز، راه را برای چهره‌های معروف مکتب امپرسیونیسم به راحتى گشودند.

1

۱۹. مارک روتکو (۱۹۰۳-۱۹۷۰) MARK ROTHKO

تاریخ هنر، تأثیر آثار روتکو را به راحتی‌ نمی‌تواند اندازه گیری کند. چهل سال پس از مرگ او، حجم رنگ‌های خیره کننده و پرهیجانش همچنان هنرمندان بسیاری را در قرن بیست و یکم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

eyes_ROTHKO three paintings NGA-w550-h600

۲۰. هنری ماتیس (۱۸۶۹-۱۹۵۴) HENRI MATISSE

همیشه مورد عنایت و توجه منتقدان هنر بوده است. وی برجسته‌ترین نقاش قرن بیستم بود و تنها نقاشی که توانست در نبوغ از او پیشی‌ بگیرد، پیکاسو است. رنگ‌های خالص و بسیار شفاف به کار رفته در آثارش، بسیاری از نقاشان آوانگارد پس از او را به طرز عمیقى تحت تاثیر قرار داد.

440px-Matisse-Woman-with-a-Hat-w550-h600

۲۱. رافائل (۱۴۸۳-۱۵۲۰) RAPHAEL

در دوره‌های مختلف، مورد لطف و خشم همزمان بود. با این حال هیچ کس نمی‌‌تواند این حقیقت را کتمان کند که با توجه به مهارت‌های مثال زدنی‌‌اش در طراحی‌ و رنگ، یکی‌ از نوابغ رنسانس است.

rafael_the_school_of_athens_lg-w550-h600

۲۲. جان میشل باسکت (۱۹۶۰-۱۹۸۸) JEAN-MICHEL BASQUIAT

بدون شک مهم‌ترین و معروف‌ترین چهرهٔ جنبش «گرافیتی» است که در اوایل دههٔ هشتاد میلادی نیویورک درخشید. جنبشى که به لطف باسکت، هواداران بسیارى از آن دوران تاکنون داشته است.

JEAN-MICHEL BASQUIAT-w550-h600

۲۳. ادوارد مانش (۱۸۶۳-۱۹۴۴) EDVARD MUNCH

او به معنای واقعی یک مدرنیست بود. با این حال می‌‌توان او را به عنوان اولین اکسپرسیونیست تاریخ نیز در نظر گرفت. اثر ماندگار او «جیغ»، عنصری حیاتی برای درک بهتر نقاشی قرن بیستم است.

120412013808-scream-edvard-munch-sotheby-s-horizontal-large-gallery-w550-h600

۲۴. تیتیان (۱۴۷۶-۱۵۷۶) TITIAN

در عصر خودش در رأس سبک نقاشى ونیزی قرار داشت. نحوهٔ استفادهٔ او از رنگ و علاقه‌اش به خمیر مایه‌های اسطوره‌ای، الگوی هنر ونیز قرن شانزدهم شد. تاثیر تیتیان را بر نقاشانی مانند ولاسگز و ربنس را نمی‌‌توان نادیده گرفت.

Titian-Virgin-and-Child-with-St-John-the-Baptist-and-an-Unidentified-Male-Saint-w550-h600

۲۵. پیت مندریان (۱۸۷۲-۱۹۴۴) PIET MONDRIAN

به همراهی کاندینسکی و مالویچ، چهره‌های پیشرو نقاشی انتزاعی جوان هستند. بعد از مهاجرت به نیویورک، نقاشی‌های انتزاعی‌اش با احساسات هیجانى و فوق العاده‌ای آمیخته شدند که نمونه‌اش را می‌‌توان در مجموعهٔ «بوگی- ووگی» خلق شده در دههٔ ۴۰ میلادی، مشاهده کرد.

PIET MONDRIAN-boogie-woogie-w550-h600

۲۶. پیرو دلا فرنچسکا (۱۴۱۶-۱۴۹۲) PIERO DELLA FRANCESCA

با وجود بودن عضوی بسیار مهم از نهضت «کواتروچنتو»، هنر دلا فرنچسکا، سرد، وابسته به کلیسا یا بسیار غیر شخصی‌ توصیف شده است. اما با ظهور «برنسن» و دیگر تاریخ نگاران هم دوره‌اش مانند «میشل هروبل»، کسی‌ که همیشه از بعد ماورا طبیعی‌ آثار دلا فرنچسکا حمایت مى‌کرد، در نهایت هنر با ارزش و جزئى نگار او، در جایگاه اصلی‌اش در تاریخ هنر قرار گرفت.

piero-della-francesca-battista-sforza-and-federico-da-montefeltro-ca-1474-w550-h600

۲۷. پتر پاول روبنس (۱۵۷۷-۱۶۴۰) PETER PAUL RUBENS

به لطف تحقیقاتش در زمینه‌های آکادمیک، او یکی‌ از پرکار‌ترین هنرمندان تمام آثار است. به کمک شهرتش او به تمامی اروپا سفر کرد تا سفارشاتش که همگی‌ از طرف خاندان ثروتمند آن‌ دوران بودند را تکمیل کند. فیگور‌های زن او همچنان نقطه‌ای برجسته در مجموعه آثارش به حساب می‌‌آیند.

two-satyrs-peter-paul-rubens-w550-h600

۲۸. اندی وارهول (۱۹۲۸-۱۹۸۷) ANDY WARHOL

زیرک و جنجالی، وارهول پیشرو و صدر نشین پاپآرت و چهرهٔ بارز هنر معاصر است. مجموعهٔ سیلک اسکرین او که در آن چهره‌های شناخته شده‌‌ٔ رسانه‌های جمعی‌، بازیگران و سیاستمداران را به تصویر کشیده است بدون شک نقط عطفی در هنر و تکنیک معاصر است. وارهول تأثیرات عمیقی بر هنرمندان معاصر خویش تا کنون داشته است.

warhol-yellow-colored-liz-w550-h600

۲۹. خوان میرو (۱۸۹۳-۱۹۸۳) JOAN MIRÓ

مانند بسیاری از نخبگان، میرو غیر قابل رده بندی است. علاقه او به دنیای ناخودآگاه و لایه‌های ژرف پنهان شده‌‌ٔ ذهن، او را به سورئالیسم وصل می‌‌کرد. اما با سبک شخصی‌، گاهی‌ نزدیک‌تر به فوویسم و اکسپرسیونیسم توصیف شده است. معروف‌ترین آثار او همان مجموعهٔ صور فلکی است که در آستانه دههٔ ۴۰ میلادی خلق شده است.

JOAN MIRÓ-w550-h600

۳۰. توماسو ماساچیو (۱۴۰۱-۱۴۲۸) TOMMASO MASACCIO

از اولین اساتیدی است که قانون پرسپکتیو را در آثارش به کار برد. او یکی‌ از بی‌ نظیر‌ترین‌ نقاشان آغاز رنسانس است.

TOMMASO MASACCIO-w550-h600

3

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]