سینما فیلم‌سازی

‍۱۰ نکته بیلی وایلدر برای نوشتن فیلمنامه‌ای بهتر

Billy Wilder، یک فیلمساز، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده روزنامه‌نگار متولد اتریش بوده و بیش از ۶۰ فیلم از جمله آثار درخشانی همچون Some Like It Hot، Sunset Boulevard و The Apartment در کارنامه خود دارد. کار او همواره مورد تحسین بسیاری از هنرمندان و منتقدین قرار گرفته و از وی به عنوان یکی از فیلمسازان و نویسندگان برجسته تاریخ سینما یاد می‌شود.

پس از متولد شدن در اتریش-مجارستان، در دوران جوانی به آلمان نقل مکان کرد و به عنوان روزنامه‌نگار مشغول فعالیت شد. نوشتن فیلمنامه برای صنعت سینمای آلمان را از سال ۱۹۲۰ آغاز کرد اما پس از روی کار آمدن هیتلر، این کشور را نیز ترک کرد و راه خود را به هالیوود باز کرد. در سال‌های ۱۹۳۰ به بعد، چندین فیلمنامه موفق، از جمله Ninotchka و Ball on Fire، را با همکاری افراد دیگری نوشت و در حدود سال ۱۹۴۰، اولین فیلم خود را کارگردانی کرد. وی در سال ۱۹۶۰ برای کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نوشتن داستان The Apartment برنده سه جایزه اسکار شد.

billy-wilder-tips-e1375808496179

وایلدر ۹۰ ساله بود که Cameron Crowe جوان، برای بازی نقشی کوتاه در فیلم Jerry Maguire با او تماس گرفت. با وجود رد پیشنهاد، بین این دو نفر رابطه دوستی خوبی شکل گرفته و طی سال‌های بعد صحبت‌های زیادی درباره فیلمسازی داشتند. در سال ۱۹۹۹، Crowe کتاب Conversations with Wilder را منتشر کرد. یکی از محبوب‌ترین مطالب این کتاب، ۱۰ نکته مهم بیلی وایلدر برای نوشته فیلمنامه است.

crowewilder

Crowe در این باره می‌گوید: «می‌دانم بسیاری از افراد این لیست را مطالعه کرده و به خاطر سپرده‌اند. می‌توان گفت هیچ مدرسه فیلمی بهتر از حرف‌های وایلدر برای علاقه‌مندان وجود ندارد.» در ادامه می‌توانید این لیست ۱۰ موردی را مطالعه کنید.

script-1024x765

  • به یاد داشته باشید که مخاطبین بی‌ثبات هستند.
  • باید مخاطب را کاملا جذب داستان کرده و هیچ وقت او را رها نکنید.
  • به ویژگی‌ها و اعمال شخصیت اصلی داستان توجه کنید.
  • هدف اصلی خود را مشخص کنید.
  • هرچه مهارت بیشتری در پنهان ساختن نقاط عطف داستان داشته باشید، نویسنده بهتری خواهید بود.
  • مدل Three-act، یک ساختار فیلمنامه نویسی است که از سه لایه تشکیل شده است. اگر با لایه آخر مشکل دارید، به اول باز گردید و همه چیز را اصلاح کنید.
  • در مرحله صداگذاری، از تکرار مواردی که بیننده مشاهده می‌کند خودداری کنید و سعی کنید به اطلاعات آن بیافزایید.
  • اتفاقی که در پایان لایه دوم فیلمنامه رخ می‌دهد، پایان فیلم را رقم می‌زند.
  • لایه سوم باید تا لحظه آخر با سرعت و ریتم مشخصی پیش رود و به پایان برسد.
5

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]