تاریخچه نقاشی هنرهای تجسمی

١٠١ نقاش تاثیرگذار تاریخ هنر – قسمت پنجم

لیستی که پیش رو دارید، قسمت پنجم فهرست تهیه شده از ۱۰۱ نقاش تاثیرگذار از قرن سیزدهم تاکنون است. پیشتر با ۶۰ تن از این هنرمندان که تاریخ هنر نقاشی غرب را دستخوش تغییرات عمده کرده‌اند و از آنها همواره به عنوان پیشگام یاد شده است، شناختیم. این فهرست نتیجه تحقیقات عمیق در مورد نقاشان تأثیرگذار است. همکاری و کمک آنها در پیشبرد هنر و الهام بخشی برای هنرمندان دیگر بعد از خود را نمی‌توان نادیده گرفت. اینک قسمت پنجم از این لیست:

البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایى‌شناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی‌ از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی‌ نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموش‌ناشدنی‌ خلق کرده‌اند. در قسمت‌های اول، دوم، سوم و چهارم این مجموعه با شصت نقاش برتر آشنا شدید. در این مطلب به معرفی بیست نقاش دیگر در لیست برترین‌ها می‌پردازیم.

۶۱. اُمبرتو بُچونی (۱۸۸۲-۱۹۱۶) UMBERTO BOCCIONI

بلندمرتبه‌ترین چهره فوتوریسم ایتالیا است. بچیونی تحت تاثیر دنیای ماشین و صنعت به شکوفایی رسید که جنبش اصلی‌ و سمبل زمان معاصرش بود.

boccioni_umberto_2-w550-h600

۶۲. یواخیم پاتینیر (۱۴۸۰-۱۵۲۴) JOACHIM PATINIR

از لحاظ تکنیک به عنوان یک نقاش فنلاندى در مقایسه با مملینگ و وان در ویدن از استعداد کمتری برخوردار بود با این حال سهم او از تاریخ هنر بسیار حیاتی‌ است. منظره پردازی‌های او نقش مهمی‌ در پیوستگی این عنصر به عنوان یکی‌ از عنوان‌هاى اصلی‌ به دنیای نقاشی ایفا می‌‌کنند.

Joachim_Patinir_010

۶۳. دوچو دا بوانینسنیا (۱۲۵۵-۱۳۱۸) DUCCIO DA BUONINSEGNA

هنگامی که جوتو دی بوندونه در حال تغییر تاریخ هنر نقاشی در فلورانس بود، دوچیو مانند هوای تازه‌ای برای ریه‌هاى مدرسه‌های علمی‌ آن زمان بود.

Duccio_di_Buoninsegna_002-w550-h600

۶۴. راجر وان در وِیدن (۱۳۹۹-۱۴۶۴) ROGIER VAN DER WEYDEN

پس از وان آیک، پیشواى سبک نقاشی فنلاند قرن پانزدهم و استاد پرسپکتیو و ترکیب‌بندی است.

Van-der-Weyden-Columbia-Tri

۶۵. جان کنستابل (۱۷۷۶-۱۸۳۷) JOHN CONSTABLE

به همراهی ترنر، هنرمند شاخص رمانتیسیسم انگلستان ‌است. اما برعکس هم عصرانش هرگز انگلستان را ترک نکرد، درعوض تمام وقت و توانش را در به نمایش گذاردن مناظر زیبای کشور محبوبش به خدمت گرفت.

JOHN CONSTABLE-w550-h600

۶۶. ژاک‌-لوئیس داوید (۱۷۴۸-۱۸۲۵) JACQUES-LOUIS DAVID

اوج قله نئوکلاسیسیسم است. هنرمند بلندپروازی است که ترکیب‌بندی‌هایش انعکاسی از زندگی‌ گیج کننده و انقلابی او هستند.

Jacques-Louis_David,_Le_Serment_des_Horaces-w550-h600

۶۷. آرشیل گورکی (۱۹۰۵-۱۹۴۸) ARSHILE GORKY

اصالتی ارمنی دارد و در آمریکا متولد شده است. او سوررئالیست است و پیشرو ابسترکت اکسپرسینیسم محسوب می‌‌شود. به او لقب «دروازه عالم ناخودآگاه» را داده‌اند.

Ashile Gorky, The Liver,etc-w550-h600

۶۸. هیرنیموس بوش (۱۴۵۰-۱۵۱۶) HIERONYMUS BOSCH

شخصیتی بسیار مذهبی‌ داشت و تمام آثارش حاکی از اخلاقیات و پند و اندرز هستند. او همواره اجتماعش را با پیروزی گناه و گمراهی و تمام عواملی که انسان را از جایگاه فرشته خویش پایین می‌‌کشیدند همراه می‌دید. قصد او هشدار به هم عصرانش در مورد عواقب سوء این اعمال نادرست بود.

HIERONYMUS BOSCH-w550-h600

۶۹. پیتر بروگل (۱۵۲۸-۱۵۶۹) PIETER BRUEGEL THE ELDER

بسیاری از مکتبیون و منتقدین هنری وجوه مشترک مهمی‌ میا‌‌ن آثار هیرنیموس بوش و بروگل یافته‌اند، اما حقیقت این است که تفاوت بین آثار این دو بسیار عمیق است. نظر به اینکه رویاپردازى‌هاى بوش زاده عقاید او در مورد فریب‌خوردگی و نگرانی‌های انسانیت‌گرایى و پیام‌های اخلاقی‌ هستند و از طرف دیگر آثار بروگل پر از شوخ طبعی‌ و حتى زندگی‌‌هاى رعیتی هستند که به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ او از منظره‌های هلند از سده‌های بعدی آن‌ بودند.

census-at-bethlehem-1566-by-Pieter-Bruegel-the-Elder

۷۰. سیمونه مارتینی (۱۲۸۴-۱۳۴۴) SIMONE MARTINI

هنرمند بزرگ سبک ترِچنتو (قرن چهاردهم میلادی) ایتالیاست. همیشه چندین قدم از هم عصرانش جلوتر بود که همین امتیاز در بسط دادن و به اوج رساندن مهارت‌هایش و در نتیجه سبک بین‌المللی‌اش او را یاری کرد.

Simone_Martini_and_Lippo_Memmi_-_The_Annunciation_and_Two_Saints_-_WGA15010-w550-h600

۷۱. فردریش ادوین چرچ (۱۸۲-۱۹۰۰) Frederic Edwin Church

چرچ اوج مکتب هادسن ریور در آمریکا است. در میا‌‌ن هم مکتبان و هم عصرانش از همه جسور تر و با استعداد تر بود. او بدون شک از تواناترین نقاشان منظرهٔ همهٔ اعصار است. تنها تعداد کمی‌ هنرمندان مانند ترنر، مونه و سزان از او جلوتر هستند.

Frederic_Edwin_Church_The_Icebergs-w550-h600

۷۲. ادوارد هپر (۱۸۸۲-۱۹۶۷) EDWARD HOPPER

معروف به «نقاش انزوای شهری» است. معروف‌ترین اثرش «شب کاری» (۱۹۴۲) سمبل تنهایی کلان شهرهای معاصر و همچنین تمثالی از هنر قرن بیستم است.

EDWARD HOPPER nighthwk-w550-h600

۷۳. لوچیو فُنتانا (۱۸۹۹-۱۹۶۸) LUCIO FONTANA

پدر «اعلامیه سفید» (White Manifesto) است، جنبشی که به گفته خودش ماده، رنگ و صدا در حرکت، نمود و تجلی‌ هستند که  به طور همزمان گسترش هنر جدید را حادث می‌‌شوند. فلسفه فضایی و فاصله‌ او هم اکنون نماد هنر نیمه دوم قرن بیستم است.

lucio_fontana_concetto_spaciale_attese1-w550-h600

۷۴. فرانس مارک (۱۸۸۰-۱۹۶۸) FRANZ MARC

بعد از کاندینسکی چهره بارز گروه اکسپرسیونیست «سوارکار آبی‌» ( بلو رایدر) و معروف‌ترین نقاش اکسپرسیونیست است. او در اوج قدرت هنرى‌‌اش دنیا را ترک کرد، هنگامی که نحوه کاربرد رنگش از هم عصران انتزاعی گراش بسیار جلوتر بود.

FRANZ MARC-w550-h600

۷۵. پیر آگوست رنوار (۱۸۴۱-۱۹۱۹) PIERRE-AUGUSTE RENOIR

یکی‌ از چهره‌های کلیدی امپرسونیست است. او بعد از مدتی‌ این مکتب را ترک کرد تا به سبکی بیشتر شخصی‌ و آکادمیک که بیشتر با روحیاتش سازگار بود بپردازد.

renoir.moulin-galette-w550-h600

۷۶. جیمز مکنیل ویستلر (۱۸۵۶-۱۹۲۱) JAMES MCNEILL WHISTLER

همزمان با وینسلو همر از چهره‌های شاخص نقاشی آمریکا در دوره خویش است. چهره پردازی ممتاز است که به قدرت تصویرگری اش به وضوح در نقاشی چهرهٔ مادرش که بزرگترین شاهکار نقاشی آمریکاست دیده می‌‌شود.

Whistlers-Mother-w550-h600

۷۷. تئودور ژِریکو (۱۷۹۱-۱۸۲۴) THEODORE GÉRICAULT

چهره کلیدی رمانتیسیسم است. او بر خلاف ریشه‌های بورژوازی اش زندگی‌ای انقلابی داشت. شاهکار او «الوار‌ شکسته‌های مدوسا»، اثری را خلق کرده است هر چند که منتقدان آن را از لحاظ سیاسی نادرست می‌‌دانند؛ اما شاهکارى است که داستان درماندگی کشتی شکستگان نیروی دریایی فرانسه که بعد از متلاشی شدن کشتی به حال خود رها شده‌اند، را روایت مى‌کند.

Théodore_Géricault_-_Le_Radeau_de_la_Méduse_esquisse_(salon_de_1819)-w550-h600

۷۸. ویلیام هوگارت (۱۶۹۷-۱۷۶۴) WILLIAM HOGARTH

فهرست بهترین چهره پردازان تاریخ هنر نمی‌تواند از نام هوگارت غافل بماند، هنرمندی که حتى طراحی‌‌های اولیه اش می‌توانند به خودی خود پسا امپرسیونیسم محسوب شوند.

William_Hogarth_004-w550-h600

۷۹. کامی کورو (۱۷۹۶-۱۸۷۵) CAMILLE COROT

یکی‌ از نقاشان معروف رئالیسم فرانسه در قرن نوزدهم است که تاثیرات عمیقی بر نقاشان امپرسیونیست مانند مونه یا رنوار داشت.

-Jean-Baptiste-Camille_Corot-w550-h600

۸۰. جورج براک (۱۸۸۲-۱۹۶۳) GEORGES BRAQUE

همزمان با پیکاسو و جان گری، چهره‌های شاخص کوبیسم، از مهم‌ترین هنرمندان آوانگارد قرن بیستم است.

Georges_Braque,_1909-10,_La_guitare_(Mandora,_La_Mandore),_oil_on_canvas,_71.1_x_55.9_cm,_Tate_Modern,_London-w550-h600

7

یک دیدگاه

  • عرض سلام، قسمت مارتینی، ترچنتو قرن ۱۴ میلادی است، به معنی ۳ صد که میشود ۱۳۰۰ میلادی و قرن ۱۴. لطفا اصلاح شود

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]