گرافیک هنرهای تجسمی

بازنگری در طراحی گرافیک بازی

بیشتر طراحان تخته‌های بازی (Boardgame) که به پروژه‌های Kickstarter تمایل دارند، معتقدند که هدف از وجود طراحی گرافیک جذاب‌تر ساختن همه چیز است. این موضوع حقیقت دارد. طراحان گرافیک وظیفه دارند تا اطلاعات شما را به بهترین روش به نمایش آورند، اما مزیت واقعی داشتن یک طراح گرافیک در تیم، طراحی رابط کاربری (UI) است. بازی‌ها و گرافیک آنها این روزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند؛ به همین علت لازم است در هر شرکتی که بازی طراحی می‌کند در طراحی گرافیک بازی هایش بازنگری کند.

عبارت «طراحی رابط کاربری» به معنای ساختن سطوحی است که بهترین تجربه کاربری (UX) را در ابزارهای الکترونیک ایجاد کند. این عبارت می‌تواند برای طراحی تخته‌های بازی نیز به کار رود چرا که نظریه‌ها در هر دو یکسان هستند. هدف این است که کاربر (یا در اینجا بازیکن) طبیعی‌ترین حس‌ها و راحت‌ترین پاسخ‌های ممکن را در بازی داشته باشد. این شرایط می‌تواند با راهبردهای ساده‌ای مانند جای قرارگیری تصویر، متن، استفاده صحیح از آیکن‌های مناسب، و یا ساده‌سازی یک طرح به منظور اثربخشی بیشتر آن ایجاد شود.

در ادامه مطلب، برخی از تغییراتی که در روند بازنگری در طراحی گرافیک یکی بازی‌های شرکت Cosmic Wombat Games به اسم Campaign Trail روی تخته بازی صورت گرفته را با ذکر دلایل‌شان می‌خوانیم.

ct_board-designs-w600

ظاهر و احساس

همان‌طور که قبلا هم گفتیم جذاب‌تر ساختن پروژه‌ها نیز از اهداف طراحی گرفیک است، اما این موضوع کاملا سلیقه‌ایست. همیشه کسانی هستند که طراحی قدیمی را بیشتر از جدید دوست دارند و این موضوع را نمی‌شود تغییر داد. هدف این است که بیشتر بازیکنان از طراحی جدید بیش از طرح قدیمی لذت ببرند و یک طراح گرافیکِ خوب می‌داند چگونه به این هدف دست یابد.

شما به عنوان یک طراح تخته‌های بازی ممکن است طرفدار یک ترکیب رنگی خاص باشید و سلیقه شما در اقلیت باشد. در ابتدا این موضوع مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما هنگامی که تلاش می‌کنید تا ظاهر و احساسی به یک بازی ببخشید که تنها افراد کمی ممکن است از آن لذت ببرند، هدف اصلی خود را در پروژه از دست داده‌اید.

یک طراح گرافیک تنها به حس زیبایی‌شناسی خود قانع نمی‌شود و گاهی حتی روزانه ساعت‌ها برای دیدن طرح‌های انواع پروژه‌ها و محصولات زمان صرف می‌کند. با این کار می‌توان به سلیقه اکثریت کاربران پی برد.

ct_board_planes-w600

جایگاه به منظور تجربه کاربری

کاربردپذیری از دیگر مواردی است که طراح گرافیک باید در نظر بگیرد. برای مثال، در بازی Campaign Trail بازیکن‌ها می‌توانند با استفاده از آیکن هواپیما که هدف مشخصی دارد میان ایالت‌ها سفر کنند. اگر به تخته بازی قدیمی دقت کنید، این آیکن‌ها بدون جایگاه خاصی بر روی شهرها قرار گرفته‌اند.

بعد از مطالعه قوانین بازی، طراح متوجه شد که تخته بازی ممکن است با مکعب‌ها و دیگر اجزای بازی پوشیده شود و آیکن‌های هواپیما به راحتی قابل دید نباشند. بازیکنان در این حالت مجبورند تمامی اجزا را از روی تخته بردارند تا مطمئن شوند تا در شهر خاصی آیکن هواپیما موجود است یا خیر، مخصوصا اگر با جغرافیای آن ایالت آشنا نباشند.

در نسخه جدید بازی، تمامی آیکن‌های هواپیما در بالا سمت چپ بنر هر ایالت قرار دارد. این بنر در حد ممکن در دیدرس طراحی شده چرا که حاوی تمامی اطلاعات با ارزش آن ایالت است. حالا هنگامی که یک بازیکن می‌خواهد بداند شهری دارای آیکن هواپیما است یا خیر، تنها لازم است به بالا سمت چپ بنر نگاه بیندازد.

این موضوع چیزی نیست که در قوانین بازی آورده شده باشد. جایگاه آیکن‌ها، متون و تصویر بستگی به کارکرد طبیعی ذهن دارد که چگونه می‌گردد و جای هرچیز را پیدا می‌کند. کار یک طراح گرافیک ایجاب می‌کند تا در مورد ساده‌ترین و طبیعی‌ترین کارهایی که یک بازیکن برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیازش انجام می‌دهد فکر کند. اگر این کار به درستی صورت بگیرد، بازیکن حتی متوجه نمی‌شود که همه چیز به سادگی در دسترسش است.

ct_board-element-compare-w600

بازنگری در جزییات طراحی گرافیک بازی Campaign Trail و دیزاین جزییات آن

ایجاز و مینیمالیسم

طراحان تخته‌های بازی گاهی در طراحی تم از اهداف اصلی دور می‌شوند. مثلا بخش‌هایی را تنها به علت ایجاد ظاهری بهتر به طرح اضافه می‌کنند اما وجود آنها ضرروری نیست و یا مزایای آنها ارزش شلوغ‌تر کردن طرح را ندارد. این کار طراح گرافیک است تا زوائد و یا بخش‌هایی که حواس کاربر را پرت می‌کند را حذف کند تا تجربه بازی متمرکزتر و خالص‌تری را برای بازیکن فراهم کند.

بازی اصلی Campaign Trail دارای عناصری بود که می‌توانست موجب حواس پرتی بازیکن شود. اسم شهرها، مناطق و بافتی که برای زمین در طراحی استفاده شده بود، همه عناصری بودند که به خودی خود بد محسوب نمی‌شدند اما در نهایت ضروری نبوده و می‌توانستند باعث برهم زدن تمرکز بازیکن شوند.

در این بازی برای این عناصر هیچ کاربرد خاصی تعریف نشده و تنها هدف آنها ساخت تم بازی است. اگر وجود عنصری این گونه که تنها به منظور ساخت تم در طراحی قرار دارد مشکلی ایجاد نکند و در در این راستا نیز به خوبی کمک کند، می تواند در طراحی بماند. به هر حال، در این مورد طراح مجبور به حذف شلوغی از تخته بازی بود. بر روی تخته بازی اطلاعات زیادی قرار داشت و هرچیز دیگری که باعث کم‌تر به چشم آمدن آنها می‌شد باید حذف می‌شد.

در پایان، تولیدکنندگان بازی دوست داشتند که شهرها با این که نقش خاصی در روند بازی نداشتند ذکر شوند. بنابراین طراح برای ذکر نام آنها راهی پیدا کرد تا با اشاره به آنها در دوایری کوچک، حواس بازیکنان کمتر پرت شود. یک طراح گرافیک می‌تواند با پافشاری بر روی مینیمالیسم نیز از هدف اصلی خود دور شود، بنابراین رعایت تعادل مهم است.

ct-gameboxes-w600

عدم توانایی پرداخت هزینه‌های یک متخصص طراحی گرافیک بازی

این موضوع قابل درک است. آنچه که یک طراح گرافیک انجام می‌دهد زمان زیادی می‌برد. اینجا پیشنهاداتی برای کسانی آورده شده است که نمی‌توانند از پس پرداخت هزینه‌های استخدام یک طراح گرافیک برآیند:

۱. نیمی از دستمزد را همراه با امکان گرفتن درصدی از بودجه احتمالی تامین شده از Kickstarter را به طراح پیشنهاد دهید. تقریبا هیچ طراح گرافیکی ریسک کاری که ممکن است به علت عدم تامین بودجه هرگز از آن درآمدی به دست نیاورد را قبول نمی‌کند. به آنها نیمی از هزینه‌های تخمین زده شده درصورتی که بودجه پروژه تامین نشود همراه با درصدی مشخص از پروژه در صورتی که بودجه تامین شود را پیشنهاد دهید.

اگر پروژه به هدف اصلی خود رسید، درصد را برابر با هزینه تمام شده برای طراح در نظر بگیرید. در این حالت طراح با دریافت مبلغی بالاتر از دستمزد تخمینی خود به پاداشی برای قبول ریسک کار برای شما می‌رسد.

۲. مشاوره بخواهید. درصورتی که شما هیچ بودجه‌ای برای استخدام طراح گرافیک ندارید، حداقل به گروه‌های فیس‌بوکی و سایر رسانه‌های اجتماعی که در آنها طراحان گرافیک حضور دارند بپیوندید و با نشان دادن طرح‌های خود از آنها مشاوره بخواهید. طراحان گرافیک معمولا خوش قلب هستند و به رایگان به شما راهکار می‌دهند.

طراح گرافیک تخته‌های بازی به تنهایی به نتیجه نمی‌رسد

طراحی بازی‌های تخته‌ای بزرگ‌تر از یک پروژه تک نفره است. هرچند که یک نفر می‌تواند به تنهایی یک بازی را بسازد، اما آن بازی بهترین محصول ممکن نمی‌شود. هرچه متخصصینی که در تیم خود دارید بیشتر باشند، نتیجه بهتری حاصل می‌شود. متاسفانه اگر کار طراح گرافیک به بهترین نحو صورت بگیرد، زحمات باقی تیم به چشم نمی‌آید و غیر ضروری در نظر گرفته می‌شود.

3

نظر بدهید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]