طراحی صنعتی طراحی محصول

آموزش اصول طراحی دستی و ترسیم اشیاء

طراحی دستی به عنوان یکی از جذاب‌ترین بخش‌های رشته‌های هنری همواره مورد توجه دیزاینرها بوده است. معمولا طراحان از این طریق ایده‌ها و تفکرات خود را به تصویر می‌کشند و آنهارا توسعه می‌دهند. یادگیری این اصول کار دشواری نیست اما مسلط شدن به آنها کمی تمرین و ممارست نیاز دارد. در این مطلب از طریق نمایش چند ویدیو، با اصول طراحی دستی و ترسیم اشیاء آشنا خواهیم شد.

MM-Header-2105x500-1418850035-w600

پیش از این خواندیم که چطور می‌توان مهارت طراحی با دست را بهبود بخشید و با شکل‌های ساده، محصولات واقعی طراحی کرد. این بار نحوه ترسیم گوشه‌های گرد، منحنی‌ها و سطوح مدور را از طریق نمایش چند ویدیو مشاهده می‌کنید و با اصول آنها آشنا می‌شوید.

روش ترسیم گوشه‌های گرد یک مکعب

اساس طراحی فرم‌های پیچیده، یادگیری ترسیم شکل‌های ساده است. برای مثال، گرد کردن گوشه‌های یک مکعب، پایه تجسم و ترسیم فرم‌های پیچیده‌تری است که با همین روش طراحی می‌شوند. ترسیم سطوح منحنی اغلب یکی از مشکلات طراحان تازه‌کار به شمار می‌رود که البته با کمی دقت و تمرین به بخشی از مهارت طراحی تبدیل خواهد شد.

ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید ترسیم یک مکعب و نحوه گرد کردن لبه‌های آن را نشان می‌دهد.

روش ترسیم سطوح منحنی

ترسیم ماهرانه دایره، بیضی و خطوط منحنی، تاثیر زیادی بر کیفیت طراحی سطوح منحنی دارد. همچنین درک پرسپکتیو اشیاء، به طراحی صحیح آنها کمک می‌کند. بهتر است قبل از شروع کمی دست خود را گرم کنید، سپس پرسپکتیو مناسبی را انتخاب کرده و حجم‌های کلی را با توجه به زاویه مورد نظر ترسیم کنید. در مرحله آخر نیز با اضافه کردن جزئیات طرح را تکمیل کنید.

در ویدیو زیر نحوه طراحی یک مدادتراش را مشاهده می‌کنید که با ترسیم خط محوری آغاز می‌شود، دایره‌های موازی به عنوان سطوح مقطع در راستای آن قرار می‌گیرند و در آخر با تعیین ارزش خطوط (کم‌رنگ و پر‌رنگ کردن آنها) طرح اصلی به دست می‌آید.

ترسیم یک دوربین به وسیله مکعب و استوانه

گاهی تمرین طراحی احجام پایه خسته‌کننده می‌شود اما همیشه می‌توان همین احجام ساده را به محصولات گوناگون تبدیل کرد. با این روش طراحی اشیاء مختلف را تمرین می‌کنید و قدرت تجسم خود را نیز افزایش می‌دهید.

در ادامه نحوه ترکیب مکعب مستطیل با استوانه را مشاهده می‌کنید که در پرسپکتیو دو نقطه‌ای ترسیم شده و در نهایت فرم یک دوربین را شکل می‌دهند. روش گرد کردن گوشه مکعب‌ که در ویدئوی اول مشاهده کردید، در طراحی این محصول نیز به کار رفته است.

اگر به یادگیری اصول طراحی علاقه دارید برای خواندن مطالب بیشتر در آینده با هزارویک بوم همراه شوید. همچنین می‌توانید مطالبی که پیش از این در همین رابطه منتشر شده است را مطالعه کنید.

40

۲ دیدگاه

    • امین گرامی سلام
      در این فیلم از اپلیکیشن کرل پینتر ۱۲ (Corel Painter) و قلم و تبلت فوجیتسو استفاده شده اما به طور کلی برای این نوع طراحی از تبلت‌ها و نرم‌افزارهای گرافیکی مختلفی استفاده میشه.

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]