سینما فیلم‌سازی

۱۰ فیلم کمدی برتر در سال ۲۰۱۷ – قسمت دوم

در قسمت قبلی بخشی از لیست ۱۰ فیلم کمدی برتر در سال ۲۰۱۷ را معرفی کردیم. فیلم‌هایی که جزو آثار محبوب سال ۲۰۱۷ بوده‌اند با ترکیب کمدی و درام داستان‌هایی مشابه زندگی واقعی را برایمان به تصویر کشیده‌اند. با ما همراه باشید تا بخش باقیمانده فیلم‌های برتر کمدی در سال گذشته را بررسی کنیم.

۵ – بیمار بزرگ (The Big Sick)

بیمار بزرگ

بیمار بزرگ

فیلم بیمار بزرگ بر اساس داستان واقعی ستاره فیلم کمیل نانجیانی (Kumail Nanjiani) و همسرش امیلی گوردون (Emily V. Gordon) ساخته شده که این زوج وظیفه نویسندگی اثر را هم بر عهده داشته‌اند. بیمار بزرگ یکی از احساسی‌ترین فیلم‌های عرضه شده در سال ۲۰۱۷ است که وجود المان‌های طنز لابلای صحنه‌های احساسی بیانگر کیفیت آن است.

داستان فیلم در مورد مشکلات (شاید خنده‌دار!) کمیل در قرار گذاشتن با همسر آینده‌اش، امیلی (با بازی Zoe Kazan) است که در حین این قرارها امیلی به ناچار به کمای مصنوعی می‌رود. در ادامه شاهد بازی متقابل و خارق العاده والدین امیلی هستیم که رابطه این زوج و پیوند‌های آنها با کمیل به فیلم جلوه خاصی می‌بخشد.

والدین امیلی هر دو رک و بی‌پرده صحبت می‌کنند و عادت‌های عجیب مخصوص خود را دارند. کمدی فیلم در نحوه تعامل کمیل با این رفتارها رقم می‌خورد. در مجموع این تقابل‌ها و تضاد‌های فرهنگی بخوبی در فیلم کار شده‌اند و شاهد یک فیلم کمدی و احساسی خوب هستیم.

۴ – ثور: راگناروک (Thor: Ragnarok)

ثور: راگناروک

ثور: راگناروک

زمانی که قسمت سوم و پایانی فیلم ثور به تایکا وایتیتی (Taika Waititi) سپرده شد انتظارات در مورد فیلم بسیار زیاد بود و رفتن فراتر از این انتظارات موردی بود که کمتر کسی آن را پیش‌بینی می‌کرد! وایتیتی همواره یک گزینه ریسکی برای کار‌های مارول (Marvel) بوده و شیوه خاص وایتیتی در سینما که بسیار به آن پایبند است، ارتباط چندانی به سینمای کمدی ندارد. به همین دلیل خبر کارگردانی ثور توسط او شوک بزرگی به هواداران فیلم بود که در نهایت خنده‌دارترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ دستاورد آن بود!

داستان در مورد خدای رعد و برق است که در تلاش است خواهرش (با بازی Cate Blanchett) را از آوردن قیامت به آزگارد، باز دارد. در ادامه می‌بینیم که این تلاش به نتیجه نمی‌رسد و ثور بلافاصله به یک سیاره خالی از سکنه فرستاده می‌شود. در آنجا شخصیت انتقام‌جوی ثور با افرادی عجیب با رفتار‌های غیرمعمول روبرو می‌شود که تاکنون در داستان‌های ابرقهرمانی دیده نشده است.

کارگردانی هایتیتی باعث شده تا هر خطی از دیالوگ خنده‌دار از آب دربیاید و صحنه‌های جالبی خلق شود. رابطه ثور و هالک نیز یکی دیگر از موارد خنده‌دار این فیلم کمدی/ابرقهرمانی است.

۳ – مرگ استالین (The Death of Stalin)

مرگ استالین

مرگ استالین

آرماندو ایانوچی (Armando Iannucci) کارگردانی که به خاطر به سخره گرفتن تند و تیز افراد سیاسی در آثارش مشهور شده فیلم دیگری در همین ژانر عرضه کرده است. پس از موفقیت بزرگش در کمدی (تلویزیونی) انگلیسی «ضخامت آن» (The Tick of It) به سراغ کمدی آمریکایی رفته است و تماشای فیلم مرگ استالین خود به خوبی شاهد بر این است که کارگردان دستی در زمینه ساخت آثار کمدی/سیاسی دارد.

مرگ استالین نهایت تلاش این کارگردان و نویسنده انگلیسی برای خلق یک فیلم کمدی را به تصویر می‌کشد. داستان فیلم با موضوع مرگ رهبر کمونیست آغاز می‌شود و روز‌های پس از مرگ او و تلاش اطرافیان برای رسیدن به قدرت را به تصویر می‌کشد.

با نمایش جناح‌های مختلف سیاسی و روابط هم‌قطاران آنها، تلاش‌های ناامیدانه برای بدست آوردن قدرت بصورت ترکیب خنده‌داری از ناکامی‌ و شکست‌ها نمایش داده شده. در کنار کارگردان چیره‌دست، تیم بازیگری درجه یک نیز کمک شایانی به جریان دلنشین کمدی فیلم می‌کند و ارزش فیلم را بالاتر می‌برد.

۲ – هنرمند فاجعه (The Disaster Artist)

هنرمند فاجعه

هنرمند فاجعه

هنرمند فاجعه درواقع یکی از عجیب‌ترین و در عین حال خنده‌دارترین فیلم‌هایی است که طی سال‌های اخیر درباره سینما ساخته شده است. فیلم بر اساس کتابی با همین نام از گرگ سسترو (Greg Sestero) و تام بیسل (Tom Bissell) ساخته شده و روند ساخت فیلم The Room را به تصویر می‌کشد.

جیمز فرانکو (James Franco) کارگردان و بازیگر فیلم، به همراه یاران همیشگی‌اش سث روگان (Seth Rogen) و دیو فرانکو (Dave Franco) از عوامل فیلم هستند. جیمز نقش تامی ویسو (Tommy Wiseau) کارگردان فیلم The Room را بازی می‌کند.

طبیعت عجیب فیلم و ساخت مستندگونه آن بیش‌ترین بار طنز را به دارند. همچنین نمایش چگونگی کار کردن ویسو با تیمش نیز خالی از لطف نیست. فرانکو شخصیت فرد مستحکی را بازی می‌کند که با توجه به نقش وی در فیلم، دور از انتظار نیست. بازی او بدون نقص و شاید دلیل اصلی خنده‌دار بودن اوست.

این فیلم یک تهدید جدی برای طرفداران دو آتشه سینما و طرفداران کمدی به شمار می‌آید.

۱ – سه بیلبورد خارج از ابینگ، میسوری (Three Billboards outside Ebbing, Missouri)

۳ بیلبورد خارج از ابینگ، میسوری

سه بیلبورد خارج از ابینگ، میسوری

آخرین مورد این لیست سرشار از تراژدی است و انتظار یک فیلم کمدی ناب را نباید داشت. کمدی و تراژدی همواره از ریشه‌های یکسانی بهره برده‌اند و تنها متغیر‌های اندکی هستند که تفاوت بین آنها را رقم می‌زنند. می‌توان گفت که سیر حوادث و دید مخاطب است که تفاوت بین کمدی و تراژدی را مشخص می‌کند.

فیلم سه بیلبورد خارج از ابینگ، میسوری نمایی دردناک و دردآور است که چاشنی کمدی سیاه به آن اضافه شده است. با اینکه کمدی فیلم برخواسته از تاریک‌ترین لحظات آن بوده ولی حضور قدرتمندی داشته و به کمک صحنه‌ها می‌آید.

مارتین مک دونا (Martin McDonagh) نویسنده و کارگردان ایرلندی خالق این اثر، به واسطه تراژدی‌های کمدی‌وار و سیاه خودش مشهور است و در ۱۰ سال گذشته به عنوان یکی از پیشگامان این سبک از فیلم شناخته شده است. آخرین ساخته او تعریف جدیدی از آنچه می‌توانیم و باید به آن بخندیم ارائه داده که با استفاده از آن راهی برای شناخت انسان در شرایط مختلف و نحوه قدم زدن در دنیای تراژدی را پیش روی ما می‌گذارد. دیده تازه‌ای که مک دونا به ما می‌دهد را می‌توان در جمله زیر خلاصه کرد.

گاهی اوقات کمدی در غم‌انگیز‌ترین شرایط و اتفاقات نهفته است.

9

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]