گرافیک نقاشی هنرهای تجسمی

معرفی هنرمند:‌ توما ویل یا آقای گربه

در مطلبی که به معرفی جوزف فورد پرداختیم از هنرمندی به نام آقای گربه (Monsieur Chat‌‌) نام بردیم. در این مطلب، به معرفی توما ویل (Thoma Vuille) هنرمند نقاشی‌های خیابانی و گرافیتی، معروف به آقای گربه می‌پردازیم.

آقای گربه از پانزده سالگی به صورت مخفیانه و با احتیاط در خیابان‌ها نقاشی می‌کرد. در سال ۲۰۰۷ هنگامی که در حال نقاشی نماد معروف خود _گربه_ دستگیر شد، هویت او برملا و مشخص شد که چهره پشت نقاب هنرمندی به نام توما ویل است، اما این موضوع باعث نشد که او کارش را متوقف کند. در عوض، به تشدید حس کنجکاوی ایجاد شده در شهر در مورد نماد گربه خود، ادامه داد. سایه‌ای از شخصیت ناشناس او در حال پراکنده شدن بود، اما در نهایت او متوجه شد که او و شخصیت مستعارش، هر دو یک نفر هستند. بنابراین تصمیم گرفت که نقابش را زمین بگذارد و نامش را در کنار آثار خود و امضایش قرار دهد.

توما ویل، با باور به این نگرش و تداوم آن در طول زمان، باعث شد چهره شهر و نقاشی‌های او در جای جای شهر، او را از هرگونه شکی در ادامه مسیرش مبرا سازد. تصاویری که نقاشی می‌کرد به نوعی بازتابی از دنیای درون او بودند و تماشای آنها در سطح شهر به او انگیزه دوچندان می‌داد. 

چپ: آقای گربه – خواب نیم‌روز در پاریس (۲۰۱۶) – راست:‌آقای گربه در آسمان با دوفی (۲۰۱۶)

آقای گربه در شهر بوردی در ایالت نوشاتل سوئیس به دنیا آمد و حدود سال ۱۹۸۷ شروع به پرسه‌زنی در خیابان‌‌ها کرد. او در موسسه هنرهای تجسمی اورلئان تحصیل کرد و در سال ۲۰۰۱ فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۹۹۷ و در یکی از کارگاه‌‌هایی که می‌گذراند، شخصیت گربه پوزخندزن (گربه‌ای با خنده‌ای که دندان‌هایش معلوم است) متولد شد. در نمادش، که در حال حاضر فراگیر شده، فرهنگ محله و خوش‌‌بینی بی‌پایان هنرمند به هم پیوند می‌خورند و ترکیبی می‌سازند که به راحتی قابل تشخیص و به طور گسترده‌ای مشهور است.

رویای او درباره متحد کردن انسان‌ها، با وجود تفاوت‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، اکنون امکان پذیر است. سوژه اتحاد که خلق شده بود و او ماموریت گسترش آن را در سراسر جهان را تا به حال به عهده داشت. همین خوش‌بینی و طرز نگاه توما ویل بود که باعث شد کریس مارکر فیلم‌ساز به او نزدیک شود. مارکر در سال ۲۰۰۴ فیلم مستندی درباره آقای گربه ساخت.

پس از بازتاب حادثه ۱۱ سپتامبر در کشور فرانسه، مارکر از آقای گربه برای از بین بردن و تلطیف احساس غم بین مردم و همچنین به اشتراک گذاشتن نوعی امید و خوش‌بینی، استفاده کرد. این بار، توجه معطوف به هنرمند نشده بود. به این دلیل که برای درک مفهوم هنر توما ویل، نیازی به دانستن سرگذشت او نبود. در واقع حالت ذهن یا نوع نگرش و یا هرگونه نگاه فلسفی، از میان تصاویر نقاشی شده قابل درک است. پشت تصویری که روی دیوار نقش بسته، سادگی یک لبخند و تمام قدرتی که با آن همراه می‌شود، قرار گرفته است. 

ویل بسیار ساده نقاشی می‌کند و خط فکر او در میان تصاویر خوانا و واضح است. در نگاه اول گربه مانند یک لوگو به نظر می‌رسد، با این حال نمی‌توان آن را تنها یک لوگو در نظر گرفت زیرا مفهومی متفاوت با لوگو و یا یک برند را انتقال می‌دهد. شخصیتی با هویت بسیار قوی و تغییرات بسیار که متعلق به هنر خیابانی است. سادگی این شخصیت به خوبی به آن هویتی نمادین بخشیده است.

«سادگی لبخند نقاشی شده روی دیوار معرف حالت ذهن هنرمند است»

آقای گربه در:‌ ماسکی برای خانم گربه (چپ)‌ – تمام میوه‌ها (راست)‌

نزاع با اپراتور مستقل حمل و نقل پاریس (RATP) _ بگذارید هنر آزاد باشد

برداشت‌ها از هنر خیابانی بسیار غیر قابل پیش‌بینی و متفاوت است. تا جایی که برخی آن را قطعه‌های هنری الهام‌بخش و برخی دیگر آن را تخریب اموال عمومی می‌بینند. توما ویل پیش از این در حالی که قلم نقاشی به دست داشت، توسط پلیس اورلئان در سال ۲۰۰۷ دستگیر شده بود.

هیئت مدیره حمل و نقل پاریس به صورت جداگانه غرامت ۱۸۰۰ یورویی طلب کرده بود. این غرامت بابت پرونده‌ای بود که اظهار کرده بودند ویل بدون کسب مجوز، روی کتیبه‌ها، تابلوهای راهنما و نقاشی‌های دیوار سالن ایستگاه شتله_له (Châtelet-Les) هنگام تعمیرات بازسازی در ماه می ۲۰۱۴  گربه کشیده است.

با توجه به برخی از تناقض‌های موجود، وکیل ویل بی‌پایه و اساس بودن اخطار را مطرح کرد و اظهار کرد که او و موکلش متوجه نمی‌شوند که به چه چیزی متهم شده‌اند. دادگاه اتهامات را بی‌پایه خواند و در نهایت RATP تقاضای یک یورو غرامت کرد. رقمی که با درخواست اولیه قابل قابل مقایسه نبود. تمام ماجرا چیزی جز یک خاطره بد برای آقای گربه‌ نداشت. به خصوص که به طور علنی اعلام شد که او مجرم نیست و فقط یک هنرمند است.

توما در اظهارات خود، هدفش از نقاشی‌ها را طراوت و روح انسانی بخشیدن به سالن ترانزیت با دیوارهای طوسی اعلام کرده بود. تمام کاری که او کرده بود اضافه کردن کمی رنگ و به اشتراک گذاشتن حس خوشحالی با افرادی که از آنجا عبور می‌کردند بوده است. 

آقای گربه پرنده بر فراز شهر پاریس

همچنان محبوب و قوی در سال ۲۰۱۶

در این سال‌ها، هرگز نشانی از کند شدن در روند ویل دیده نشد. در مارچ ۲۰۱۶، او به شهر هنگ‌کنگ در کشور چین رفت تا دیوارنمایی روی هتل جن (Jen) در جاده کوئینز غرب نقاشی کند. اثری با ابعاد ۱۳×۱۳ متر مربع که یکی از بزرگ‌ترین آثارش تا به امروز است. مانند همیشه او قصد داشت با آثارش شوخ طبعی و روح انسانی را به شهر هنگ‌کنگ بیاورد.

زمانی که آقای گربه ناشناس بود  یکبار در سال ۲۰۰۷ و زمانی که دستگیر شده بود، مجبور به فاش کردن هویتش شد. از آن زمان به بعد او با چهره واقعی خود را بدون اظهار پشیمانی از اقدامات گذشته‌اش، ظاهر شد. با نگاهی رو به آینده او مسئولیت‌های خود را با جدیت دنبال کرد.

برداشتن نقاب درهای جدیدی را به روی او باز کرد و او ذره‌ای از انرژی‌اش که در اصل در پشت ایجاد گربه خندان نمادین بود را از دست نداد. در حال حاضر گالری بروگیر-ریگیل (Galerie Brugier-Rigail) و کاگال انگا (Galerie Onega) آثار او را به نمایش می‌گذارند.

11

یک دیدگاه

نظر بدهید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]