نقاشی

اصطلاح «لعاب کاری» و «زیرسازی» در نقاشی

همواره ممکن است با اصطلاحاتی در دنیای هنر مواجه شوید که در کتاب‌ها و مقاله‌های هنری کمتر با آنها برخورد کرده‌اید. در هزارویک بوم با مجموعه‌ای ازاصطلاح‌های نقاشی آشنا می‌شوید که که کمتر مرسوم هستند و ممکن است تنها در متون تخصصی یا موزه‌های هنر با آنها برخورد می‌کنید.

در ادامه مجموعه مطالب اصطلاح‌های نقاشی در هزارویک بوم به توضیح مختصری در خصوص دو اصطلاح «لعاب‌کاری» و «زیرسازی» می‌پردازیم.

براق کردن لعاب کاری

لعاب‌کاری در نقاشی

لعاب لایه‌ شفافی است که روی نقاشی مات کشیده می‌شود تا درخشش و برقی که در استفاده از رنگ‌های مات حاصل نمی‌شود ایجاد کند.

امروزه لعاب کاری مانند گذشته که نقاشی با رنگ روغن برجسته رواج داشت و نیاز به حقه و تکنیکی برای تکمیل اثر هنری بود، ضرورت ندارد. از لعاب همچنین برای خلق رنگ‌هایی استفاده میشد که امکان ساختن رنگدانه آنها به شکل مصنوعی وجود نداشت.

لعاب همچنین به منظور ایجاد حس واقع‌گرایی بیشتر استفاده میشد. به طوری که جلوه‌ای مشابه تماشای یک عکس از پشت شیشه‌ای شفاف ایجاد کند. این، روشی برای افزایش حس و تاثیر سوژه در نقاشی بوده است.

هنرمند آلمانی، یوهانس ورمر بسیاری از آثارش از جمله «دختری با گوشواره مروارید» را لعاب‌کاری کرده است.

زیرسازی

زیرسازی در نقاشی

زیرسازی نوعی رنگ زمینه است که در لایه اولیه بسیاری از نقاشی‌ها برای ارایه رنگ نقاشی نهایی در قسمت‌های تکرنگ پیش‌بینی می‌شود.

در حالی که رنگ زمینه در بیشتر نقاشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرسازی مخصوص نقاشی دیواری و آبرنگ است.

می‌توانید در اینجا درباره لزوم و اهمیت زیرسای مطالب بیشتری بخوانید.

بیشتر بخوانید:


4

یک دیدگاه

  • خانم رضایی عزیز سلام
    بابت زحماتتان تشکر مینمایم.
    یوهانس ورمیر هلندی بوده. اصلاح بفرمایید.

نظر بدهید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]