گرافیک هنرهای تجسمی

چهار قانون از سلسله مراتب بصری در طراحی پوستر

هنگام طراحی پوستر، هیچ چیز باارزش‌تر از آن نیست که کار شما پیام خود را در کمتر از چند ثانیه به بیننده منتقل کند. در اینجا، ما به قوانین سلسله مراتب در طراحی پوستر نگاهی می‌اندازیم که به شما کمک می‌کند محل قرار گرفتن هر عنصر به صورت خاص را تشخیص دهید و اهمیت موضوع را به خوبی درک کنید.

برای درک چگونگی طراحی یک پوستر، سلسله مراتبی از اولویت‌ها وجود دارند که به معنای اولویت در به چشم آمدن عناصر اصلی هستند. کاربرد این سلسله مراتب یک مهارت بصری برای آموختن این است که چگونه با اشکال، آیکن‌ها، رنگ‌ها، تصاویر و فونت‌ها می‌توانید پیغام پوستر خود را به وضوح به مخاطب منتقل کنید.

ناتوانی در درست پیاده کردن این قوانین موجب می‌گردد که در بهترین حالت، پیغام شما نامفهوم باشد و در بدترین حالت یک فاجعه تمام عیار پیش‌ آید.

نیال اولافلین (Niall O’Loughlin) مفاهیم اصلی این مهارت بصری را در زیر توضیح داده‌است.

۱. اندازه آیکن‌ها و اشکال

poster1

مهم‌ترین نماد‌ها باید بیش از سایر نماد‌ها در صفحه به چشم بیایند.

یکی از اصلی‌ترین قوانین رعایت سلسله مراتب در پوستر این است که مطمئن شویم اندازه آیکن‌ها و اشکال در تناسب با اهمیتشان هستند. به عبارت دیگر، مهم‌ترین نماد‌ها باید بیشتر از سایر عناصر در صفحه به چشم بیایند. به یاد داشته باشید که بیشتر افراد پوستر‌ها را از فاصله دور می بینند؛ برای مثال اگر شما یک فلش بزرگ در پوستر خود داشته باشید، بینندگان ممکن است بخواهند بدانند علت آن چیست و همین کنجکاوی باعث شود تا از نزدیک‌تر نگاهی به پوستر بیاندازند.

راه دیگری برای جلب توجه، استفاده از رنگ‌ها است. رنگ‌ها نه تنها احساسات را بر می‌انگیزند، بلکه به ایجاد تمایز بین عناصر مهم‌تر و کم اهمیت تر کمک می‌کنند. در طراحی پوستر، بهتر است که از رنگ‌های درخشان و جلب‌ توجه‌ کننده استفاده شود. رنگ، یکی از ویژگی‌های اصلی یک پوستر است که می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند، پس یکی از اجزای اصلی سازنده پوستر محسوب می‌گردد.

۲. اندازه نوشته‌ها، از بزرگ به کوچک رعایت شوند

ترتیب اندازه فونت در عنوان، زیر عنوان و متن پوستر رعایت شود.

ترتیب اندازه فونت در عنوان، زیر عنوان و متن پوستر رعایت شود.

اگرچه افزودن نماد‌های بزرگ و رنگ‌های درخشان بی شک می تواند جلب توجه کند، اما هدف از طراحی پوستر نیز دارای اهمیت است. بعضی از پوسترهای به یاد ماندنی سفید و سیاه بوده‌اند، اما آنها به موفقیت دست یافتند چراکه طراح از کنتراست مناسب عناصر مهم پوستر با باقی پوستر اطمینان یافته‌است.

یک راه برای دست‌یابی به این هدف، ترتیب‌بندی عنوان، زیرعنوان و متن در پوستر از روی اندازه است. عنوان همیشه اولین چیزی است که مردم می‌بینند بنابراین باید در صفحه متمایز باشد و با فونتی توجه برانگیز نوشته شود. اگرچه زیرعنوان ها باید کوچک‌تر باشند، باید عنوان را حمایت کنند. در نهایت، متن باید کوچک‌تر از همه و قابل خواندن باشد.

۳. هدایت کردن نگاه

نگاه انسان به صورت عادت و شرطی شده از بالا و سمت چپ یا راست یک صفحه شروع می‌شود، به سمت مخالف می‌رود، و سپس به سمتی برمی‌گردد که شروع کرده‌ است.

نگاه انسان به صورت عادت و شرطی شده از بالا و سمت چپ یا راست یک صفحه شروع می‌شود، به سمت مخالف می‌رود، و سپس به سمتی برمی‌گردد که شروع کرده‌ است.

آنچه مسلم است شما در طراحی پوستر خود، برای خلق نمادها و نوشتن متن های جذاب زمان و انژری قابل توجهی صرف کرده اید. اما باید بدانید اگر به طراحی دیگر عناصر و فضاهای پوستر کم توجهی کنید تمام زحمت شما به هدر خواهد رفت. به محض این که چشم به سمت نماد اصلی پوستر جلب شود، به طور طبیعی پس از آن فضای کنار نماد را می‌بیند. به طور مثال، اگر شما یک فلش غول‌پیکر دارید که به چیزی در پوستر اشاره می‌کند، بینندگان به طور قطع به فضای کنار آن نگاه می‌کنند.

یک راه برای حل این مشکل این است که پوستر خود را همان‌طور که کتاب‌ها خوانده می‌شوند طراحی کنید. چشم انسان تقریبا «شرطی شده‌است» تا نگاه خود را از سمت چپ یا راست (بسته به عادت خواندن و نوشتن افراد در زبان‌های مختلف) و بالای صفحه شروع کند، به جهت مخالف برود، سپس به سمت اولیه خود برگردد و این روند را تا پایین صفحه ادامه دهد. با در ذهن داشتن این موضوع، معمول است که عناصری که نیاز به توجه دارند باید جایی قرار بگیرند که چشم اول شروع به حرکت می‌کند (چپ یا راست) و در گوشه پایین جهت مخالف اطلاعات محصول یا رویداد نوشته شود.

۴. قوانین سلسله مراتب گردشی و سیال

آیا توجه شما به نماد‌های اصلی بر طبق یک تصاعد منطقی جلب می‌شود؟

آیا توجه شما به نماد‌های اصلی بر طبق یک تصاعد منطقی جلب می‌شود؟

اگرچه شما ممکن است با اعمال شیوه کتابی که در بالا توضیح داده شد در طراحی پوستر خود به موفقیت دست یابید، بسیاری از پوسترهای به یادماندنی در این زمینه به شیوه کاملا متفاوتی عمل کرده‌اند. حتی با این که هدف راهنمایی کردن نگاه بینندگان از نقطه الف به نقطه ب است، برای رسیدن به آن راه‌های بیشماری وجود دارد. شاید شما بخواهید تا پیغام سریع و به خوبی منتقل شود، و یا شاید بخواهید ابتدا بینندگان را به گردشی در بین نقاط ج، د و ه ببرید.

به‌ هرحال، شما می‌توانید از خودتان سوال‌های زیر را به منظور تخمین این موضوع که «نمادهای جلب توجه کننده شما برای هدایت غیرمنتظره نگاه بینندگان به نقاط مد نظرتان در پوستر یک تصاعد منطقی را دنبال میکند یا خیر» بپرسید:

  • آیا نماد اصلی شما، نگاه را به سمت خود جلب می‌کند؟
  • آیا نماد اصلی شما با مفهوم پوستر شما هم‌خوانی دارد؟
  • در زمینه قرار گرفته‌است و یا در جلو؟
  • آیا به وضوح در مرکز توجه است؟
  • انرژی آن از چه نوع است؟
poster5

پس از رعایت سلسله مراتب بصری، می توانید دست خود را برای خلاقیت باز بگذارید.

این نادرست است که فکر کنید این باید نبایدها و قوانین طراحی شما را محدود می‌کند. با رعایت سلسله مراتب بصری، این برای شما ممکن می شود تا اطمینان یابید مهم ترین عناصر اولین چیزهایی هستند که به چشم می‌آیند.

پس از آن که شما نگاه بینندگان را به خود جلب کردید، می توانید دست خود را برای خلاقیت باز بگذارید. تا زمانی که یک تصاعد منطقی از نقطه الف (عنصر جلب توجه کننده) به نقطه ب (پیغام نهایی در پوستر) وجود داشته باشد، شما می توانید هرچه که می خواهید طراحی کنید.

6

نظر بدهید

مطالب را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید.

[انصراف]